söndag 28 februari 2016

Från vårtecken till höstplaner


Igår sken solen och det såg så vackert ut därute, men jag orkade knappt ta mig upp på benen. Lördagen fick ägnas åt vila och återhämtning av krafter. När jag kom hem i eftermiddags, var jag tvungen att ta en liten runda på gården för att se om det fanns några vårtecken. Snödropparna såg jag redan för några veckor sedan, men nu hade de blivit fler.


Det kommer nog att bli blått på kullen även i år. När jag krafsade undan eklöven, så fanns de där, knopparna som skimrade i blått. Det finns hopp om en blå vår. Sen tog jag med hunden ut på en kort runda för att lapa lite sol medan den fanns uppe och jag orkade stå på benen. Det var lite jobbigt att gå sista biten tillbaka, men det gick.


På förmiddagen hade maken och jag varit på gudstjänsten i Missionskyrkan och lyssnat på Jonas Melin som predikade över temat Vem är jag? Det är nästa veckas tema i våra 40 dagar i Guds namn. Sedan var det kyrkfika och mingel en stund.


Vi åkte hem och hämtade upp sonen innan vi fortsatte in mot stan. Där skulle vi hämta upp Fabian som fått sig en liten uppfräschning innan försäljningen. Sen blev det söndagsmiddag på hotellet vid Bredasten. För min del åt jag Biff a la Lindström. Sonen tog kyckling med pesto och maken raggmunk med fläsk. Gott alltihopa! Skönt att slippa laga mat dessutom. Fast nu när sonen är hemma får han stå vid spisen ibland. Det gör han så bra.


Maken och sonen tog Fabian hemåt men jag tog Kian och åkte åt andra hållet. Jag planerade in ett litet besök hos mamma, men det blev en liten omväg via Gällaryds kyrka. Där fanns en liten geocache som vi letade efter, Katrin och jag, för några veckor sedan. Bilden är från det besöket. Så mycket snö var det inte nu. Jag kunde parkera precis intill anslagstavlan och sen var det bara ett par steg och så hade jag den lilla filmburken i handen. Förra gången letade vi förgäves, men det var inte konstigt för den var ju borta, mugglad.


Nu blev det äntligen ett fynd och dessutom fick jag en digital souvenir. Den här helgen får mand et om man loggar en gömma. Imorgon är det skottdagen och då kan man få ytterligare en souvenir om man besöker ett event. Det finns planer på det, men den första souveniren är i alla fall bärgad.


Sen vände jag bilen och åkte mot Kolvarp. Mamma satt vid köksbordet som vanligt. Idag var även min systerdotter Ida och hennes man, Johannes, där och fikade. Samtidigt spelade de Fia med knuff. Jag fick se slutet då Ida vann över de andra. Lite eftermiddagskaffe och en lakritsbiskvi fick jag också. Sen stannade jag en stund och pratade med mamma innan det var dags att bege sig hemåt igen. Helgen är snart över och en ny arbetsvecka börjar.


 Imorgon är det studiedag och jag jobbar bara på förmiddagen med kvalitetsarbetet. Sen har vi som går mattelyftet kompledigt på eftermiddagen. Det känns rätt bra eftersom jag har tänkt att åka på ett Skottdagsevent i Smålandsstenar framåt kvällen. Idag publicerades mitt eget event som går av stapeln om två veckor på pi-dagen. Det blir tredje året i rad som jag ordnar ett pizzaevent på pi-dagen. Det finns fler event som lockar längre fram, men jag vet inte om jag orkar åka på alla. Jag får avvakta hälsoläget, men FAD i Linköping vill jag inte missa så det har jag redan anmält mig till. Det finns gott om tid att ladda inför den helgen för det är inte förrän i november. Innan dess har nog mycket hänt.


1 kommentar:

  1. Får bli spinmix i stället för event. Vill nog gärna ha event i dagsljus. Förstår att d et inte funkar idag på en arbetsdag. Pi-event... ja, det vore kul att vara med någon gång. Också på en måndag... förstås nyttigare med träning än pizza....Antar att det inte blir av att åka... lite långt till V-mo en kväll...kan ju ändra mig. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera