onsdag 3 februari 2016

Konvalescentens tillbakablick


Medan jag varit sjuk har vintern både kommit och gått flera gånger känns det som. Som vanligt kan den inte bestämma sig. Det blir blött och geggigt på vägarna av allt regn och snösmältning. Men Takko och jag har tagit åtminstone en kort runda varje dag. Den långa turen har maken fått ta med honom.


Sakta men säkert lugnade magen ner sig. Det tog sin tid förstås. De två första dagarna kunde jag nästan inte behålla något, men på fredagskvällen började jag min soppdiet med nyponsoppa. Helgens soppa var en enkel kycklingsoppa. På måndagen ringde jag vårdcentralen för att få lite råd, men det var visst bara att stå ut och dricka mycket men lite i taget. Jag googlade "mat efter magsjuka" och läste att kokta morötter var bra. Så måndagens soppa blev en morotssoppa med ingefära. Den har jag gjort förut och den är riktigt god. Jag kokade morötter i bitar och någon tärnad potatis med lite kackad purjolök i buljong. Sen mixade jag blandningen och tillsatte kokosmjölk, riven ingefära, lite svartpeppar och persilja. När soppan kokat upp igen var den klar att ätas. Det blev morotssoppa både till lunch och till middag.


På måndagsmorgonen mådde jag lite bättre men jag kände mig väldigt matt. Eftersom det hade kommit ut en ny gömma inte långt borta samma morgon på en välkänd plats, tänkte jag testa min ork genom att ta med hunden på en liten utflykt med bilen. Ibland blir man trött på att gå samma vägar och stigar varenda dag. Jag väntade en liten stund för att se så jag inte fick ett återfall igen. Sen gav vi oss av.


I Slättö har vi varit med skolan i många på fiskedag, men de senaste tre åren har det varit fiskeförbud i maj. Så då har vi metat i Rannäsasjön i stället för Storån. Här vid gångbron över ån brukade fyrorna hålla till. Sexorna fiskade vid Slättö kvarn och femmorna vid åkröken däremellan.


Det låg lite isflak kvar i ån som hade ganska högt vattenstånd nu. Här på stranden brukade eleverna meta upp mört och abborre. En och annan gädda har vi också fått upp liksom en gös. Alla fiskar inte men det brukar bli en trevlig dag då de umgås med varandra ute i naturen.


Det som var nytt på platsen var ett likadant vindskydd som uppförts vid Kvarnagården. Här hade 1000sjöar gömt en liten gömma, Kanotled Storån. Rastskydd Slättö. Jag fick leta en liten stund innan jag fick syn på den lilla gömman. Hunden var inte till någon större hjälp.


Tyvärr var inte loggremsan tom, när jag till slut kunde rulla ut den. Några växjöbor hade snuvat mig på en FTF. Jag såg att de nog hade åkt därifrån ca 10 minuter innan jag kom fram. Men så är det och jag fick en ny logg i alla fall och en trevlig utflykt. Sen var jag rätt trött så vi åkte raka vägen hem för att vila.


På eftermiddagen började det snöa igen. Hunden gick ut på verandan och satte sig för att titta på snöflingorna som föll.


Stigen över kullen blev vit i stället för brun. Snart var även gräsmattan vit och det föll mer och mer snö. Det var ju det jag visste att det var för tidigt med vår i januari. Nu var vi inne i februari och vintern kom tillbaka om än tillfälligt.


När maken kom hem, åkte vi in till stan för att hämta min nya bil. Vi skulle hämtat den i fredags men då gick det absolut inte att lämna hemmet lugna vrå (läs toaletten). Det var riktigt moddigt och slirigt på Rannäsvägen in till Forsheda. Affären kunde avslutas snabbt och sedan åkte vi hem i karavan. Mken fick ta Kian och jag rattade SAAB:en. Tyvärr har jag inte kunnat ta en provtur än för Kian har bara sommardäck. Vi har inte hunnit byta till de nyinköpta vinterdäcken än.

På tisdagen var jag fortfarande lite matt  men det kändes mycket bättre i magen. Dieten hade utökats med Proviva blåbär och det gjorde susen. Nu borde jag snart kunna återvända till det normala livet utan att smitta ner alla. Jag hade en tid inbokad hos homeopaten i Jönköping på eftermiddagen och jag ville gärna åka om jag orkade. Annars skulle jag förmodligen få vänta länge på en ny tid. Katrin hade lovat följa med och hon erbjöd sig att köra om jag inte orkade. Så efter sopplunchen körde jag in till stan och lämnade sedan över ratten till henne.


Efter besöket hos homeopaten for vi upp till den gulblåa varuhuset på A6. Jag ville inhandla en ny bäddmadrass. Den gamla kändes inte så fräsch längre. Det var också en anledning till resan. Vi åt mat på IKEA och det smakade riktigt bra med viltfärsbiffar och potatis, första målet i fast form. På hemresan stannade vi till på några ställen och letade upp lite burkar. Det brukar vi ju göra, i alla fall minst en. Det regnade en del och blåste, men vi hittade gömman Hyrsledigt vid Torsvik.


Vi svängde av från den stora autostradan och tog vägen genom Vaggeryd. Det fanns fyra ganska nya gömmor längs genomfartsleden. Den första hittade vi vid Infotavlan vid infarten till Vaggeryd.


Platsen var välupplyst. Det fanns både lampor och mycket information. Det blåste lite och regnade, men det blev mer av den varan ju längre åt sydväst vi kom. När jag klev ur bilen hemma på gårdsplanen, högg vinden tag i mig, men jag kunde stå emot och ta mig in med mina nyinköpta varor.


Vid Hjortsjöskolans parkering fanns en liten gömma. Vi åkte genom Vaggeryd även på uppvägen och då hade Katrin skymtat burken så vi visste var den var. Jag spanade lite bortåt skolan. Här började jag min lärarbana för 36 år sedan. Jag räknade ut att mina elever i klass 4 borde fylla 46 år i år. Tiden går och vi blir gamla.


Vid Brolles 2 kände vi igen oss. Egentligen har det funnits gamla gömmor på alla fyra platserna i Vaggeryd. Det stod en kille och väntade på bussen en bit bort, men han verkade inte bry sig om tanterna. Vi såg oss om och sen pekade jag på ett föremål och sa till Katrin att där är den nog. Den satt lite högt så jag hämtade en pall i bilen och sen kunde vi plocka ner föremålet. Där inuti fanns loggremsan. Medan vi loggade kom bussen. Sen återställde vi och åkte vidare.


Sista stoppet för dagen blev Rondell. Den gamla gömman fanns inne i rondellens mitt, men denna var placerad utanför som tur var. Jag hittade den och Katrin skrev i loggen. Sen svängde vi av ut mot E4:an igen och åkte raka vägen mot Värnamo. Där hoppade Katrin av och jag fortsatte hem till Rannäs. Det blev en trevlig utflykt och jag förstod att nu skulle jag nog orka jobba igen.

Så idag på onsdagen åkte jag till skolan. Alla namnen på infotavlan i personalrummet skvallrade att jag inte varit den enda som varit borta. jag hade mina lektioner i femman på förmiddagen. Sen åt vi fisk i matsalen och det gick bra. Jag var ute en halvtimma på rastvakt innan jag hade min egen rast. Då åkte jag hem för att ta ut Takko och vila en timma innan jag vände tillbaka till sista lektionen i sexan. Jag tog extra lång lunchrast men i gengäld jobbade jag längre än vanligt eftersom jag hade ett par utvecklingssamtal innan jag gick hem igen.


Lite mat och en kort vila sen åkte jag till Missionskyrkan. Ikväll startade vi årets 40 dagar med en liten samling med bön och lovsång. Det var en fin samling. Det kan vara skönt att bara sitta en stund tillsammans och sjunga och be. Årets tema är 40 dagar i Guds namn. Även i år hade vi lyckats få ihop en andaktsbok tillsammans i församlingen. Olika församlingsmedlemmar har skrivit korta texter för varje dag. Varje vecka har sitt tema och gudstjänsterna framöver kommer att ha samma tema.

Nu är det dags att vila igen. Imorgon blir det fler lektioner och en längre dag. Vi har Mattelyftet på eftermiddagen, men jag får se hur mycket jag orkar med. Det var min återblick på dessa jobbiga dagar, men nu hoppas jag att jag tagit mig igenom allt.

1 kommentar:

  1. Det var mycket du hann med i slutet av konvalescensen. Låter inte lika kul när magsjukan var som värst. Denna tantens sjukskrivning varade bara en och en halv dag. Väl så. Hoppas nu att alla otäcka virus håller sig borta ett slag. Ha en god helg!

    SvaraRadera