söndag 2 oktober 2016

Piggelin - eller inte


I morse var jag verkligen inte så pigg. Det hade varit en jobbig natt med många toalettbesök. Jag var trött på eländet och ville helst bara dra filten över mig och låta tårarna skvala. Himlen såg också riktigt grå och mulen ut. Ingen solig söndag precis.

På förmiddagen vilade jag mest. Sen var det väl ändå dags att försöka resa sig ur eländet. En dusch och rena kläder hjälpte till. Sen försökte jag få ner alla mediciner med hjälp av lite kräm och mjölk. Det gör fortfarande ont när jag sväljer. Lite senare fick jag ju en piggelin för att kyla ner svalget och dämpa svullnaden. Jag fick också några kapslar som vi öppnade och tömde ut på krämen. Jag lyckades få ner dem utan problem och ser man på de hjälpte. Magen lugnade ner sig och jag slapp springa på toa stup i kvarten. Kvällens risgrynsgröt med mjölk smakade riktigt bra.

Molnen lättade delvis på himlen och solen kunde till och med titta fram ett tag. Det piggar upp. Det gör musik också. Jag slog på Tvåan på TV och där sändes The Last Night of the Proms. I flera timmar kunde jag lyssna på duktiga musiker och sångare. Andra halvan är väl lite mer lättillgänglig men det var vacker musik i första delen också.

Ikväll orkade jag till och med utföra mitt mammauppdrag. Jag brukar alltid ringa pojkarna på söndagskvällen, men förra helgen orkade jag inte. Maken fick ta över uppdraget. Men idag har jag pratat med dem båda två. Kalmarsonen befann sig i Hultsfred där han ska göra praktik på vårdcentralen den kommande veckan. Nu satt han på vandrarhemmet och det verkade vara bra. Stockholmssonen jobbade på med sitt examensarbete. Han hade träffat på Iris, en gammal skolkamrat, som också  kommer från Rannäs. Hon var dessutom min elev. Stockholm är väl inte så stort då. Det är roligt att följa de gamla eleverna. Maken var här och hälsade på igår. Annars brukar vi pratas vid på kvällarna.

1 kommentar:

  1. En sådan vändning! Härligt! Nu är det bara att tro på att det är stora kliv framåt och små steg tillbaka som gäller!

    SvaraRadera