torsdag 20 juli 2017

Familjetur till Skåne - del 1


I måndags bar det iväg söderut med hela familjen. Det skulle bli en kort semesterresa för någon längre tur trodda jag inte att jag skulle orka med. Sönerna rattade bilen.


I Ryd stannade vi för att äta lite mat. De andra beställde kebabtallrik, fransk kebab och pizza. Jag tog bara en dricka för jag skulle aldrig orka en hel portion. I stället snyltade jag lite på de andra. Det räckte absolut till mig också.


Vi blev mätta och kunde fortsätta en bit till. Jag hade föreslagit ett återbesök på en plats där pojkarna och jag varit för flera år sedan, men då var inte maken med. Han blev intresserad så vi åkte lite västerut mot Kyrkömosse och den gamla bilkyrkogården.


Det var ganska fullt på parkeringen så vi ställde oss på vägkanten. Maken drog iväg längs stigen medan vi andra gick lite åt andra hållet in i skogen. Där fanns en ny gömma, en micro i skogen. Vi hittade gömman snabbt och loggade den.


Sen gick vi också mot bilkyrkogården. Den var ännu mer förfallen än vad jag kom ihåg. En hel del människor var intresserade av platsen både svenskar och utlänningar.





Vi hittade maken en bit längre in och snart hade vi tittat klart och kunde återvända till bilen. Sen fortsatte vi längre söderut över gränsen och in i Skåneland.


Vi kom fram till vårt boende ganska tidigt. Det var ett mysigt litet ställe där vi fick rum nr 1 och 2.


Stället låg i Vånga nere vid Ivösjön och hette Vånga 77.1. Personalen var väldigt trevlig och kunde fixa det mesta.


På gården fanns också en äppelodling. De hade egentillverkad äppelmust av olika sorters äpplen. Jag provade åtminstone tre olika smaker.


Dessutom bryggde de ett eget björköl både i lättvarianten och den starka varianten. Björkarna fanns på Vångabergets sluttning och tappades på sav som blev till öl.


På kvällen åt vi kvällsmat på hotellet. Det serverades viltfärspaj, räkmacka och grillmackor. Om man ville kunde man sitta ute i trädgården. Där fanns också grillplatser.


Men vi satte oss innanför dörren som stod öppen ut och njöt av sommarkvällen. Sen var det dags att varva ner inför nattens vila.

1 kommentar:

  1. Härligt när hela familjen kan göra något tillsammans. Ser fram emot att få läsa fortsättningen. Önskar er några fina dagar tillsammans!

    SvaraRadera