fredag 4 januari 2013

Golfcaching - ja tack!


Golf - nej tack! Det är inget för mig. Men golfcaching är helt OK. Dagens motionsrunda, både för ben och huvud, gick till Golfrundan i Jönköping. Det var dags för mitt varannanmånadsbesök hos homeopaten för att fylla på pillerförrådet. Sönerna valde att följa med till staden. Efter besöket på Gräshagen åkte vi upp till A6. Det blev först en liten fika, sen ett besök på IKEA för att inhandla det som var slut vid besöket innan jul. Därefter gav vi oss ut på en promenad som tog oss runt golfbanan där vi kunde logga tio geocacher. Vädret hade varit fuktigt på vägen upp till Jönköping, men nu var det uppehåll. De blåste lite kalla vindar då och då. men på det stora hela var det en skön cachingtur.


Alla gömmorna var trevliga och välarbetade. De var inte egentligen så svåra för den som sett liknande förut, men tillräckligt utmanande för att det skulle vara roligt för alla. Sönerna var på hugget och hittade många av gömmorna först. Jag stod mest för GPS-knappandet och så hojtade jag ut riktning och avstånd. Sedan var det de som gick rakt på gömmorna.


Eftersom sönerna inte har några egna nick och egentligen räknas till mugglarna, var det jag som fick signera loggböckerna. Det var bara på ett ställe jag avstod. Det var ett stort dike mellan vägen och gömman. Där valde jag att stå kvar på vägen och agera arbetsledare medan sönerna jobbade och loggade.


Grusvägen vi gick på var snöfri men lite blöt och lerig. Skorna var lite leriga när vi kom hem. På ett ställe fick vi halka omkring på en isig skogsväg för att lättare kunna ta oss till den gömman. Så det finns lite snö och is kvar på skuggiga ställen trots den senaste tidens plusgrader och regnande.


I skogen var det annars barmark. Vi sjönk ner i den vattensjuka marken och det klafsade om fötterna. Vi hade rejäla kängor så vi höll oss torra.


På ett ställe passerade vi över en green. Det var ingen fara. Vi såg inte en enda golfare. Vi hittade en golfboll, men det var allt. Det är väl inte rätt årstid för den sorters aktiviteter. Tacka vet jag geocaching. Det kan man syssla med året om. Till och med i mörker.


På slutet av rundan hittade vi de mest kreativa gömmorna tycker jag. Det fanns små gömmor, stora gömmor och kamouflerade gömmor. En del fanns på marken, andra satt i träden. Det var omväxlande. precis som en bra runda ska vara.


Fågelholkar kan ju vara populära kamouflage för geocacher, men det finns ju äkta holkar också. Så här års finns det förstås många lediga för uthyrning. Men snart kommer hyresgästerna tillbaka. Ibland känns det nästan som vår i luften eftersom snön regnat bort, men vi vet att det kommer bakslag och kallare dagar igen. Men våren är på väg sakta men säkert.


Alla gömmor är inte vad de verkar vara. Vid en gömma hittade vi först en burk helt öppet under en gren. Men när vi kikade närmare på den, såg vi att det var en attrapp. Det var inte den rätt. jag tänkte väl det, för den höll ju inte samma klass som de andra. Den rätta gömman fanns på ett annat fiffigt ställe. Vi hittade det snabbt och kunde skriva på loggremsan.


Den sista gömman, om man tar den från samma håll som vi gjorde, var den som många hade gått bet på. Den var riktigt klurig, men det är vi också. Jag hade precis börjat förstå vilken typ av gömma jag skulle leta efter, när son nr två hittade den. Därmed var alla tio gömmorna hittade och golfrundan komplett.


Vi återvände till bilen på parkeringen. Det kurrade i magarna och vi diskuterade vart vi skulle åka. Till slut blev det tillbaka till IKEA. Det var mycket folk i restaurangen, men vi lyckades hitta ett litet bord för tre. Maten smakade bra efter motionsrundan. Sedan åkte vi hemåt.


Vid Torsvik stannade vi för att tanka. Där finns en gömma, som jag letat efter förut. Då var burken borta, men nu var gömman återställd och flyttad ca 50 meter. Vi passade på att leta upp den och donera några pennor till samlingen i BYOP. Cachen hette så och det utläses "Bring Your Own Pen". Det blev sista loggen för dagen för sen åkte vi nästan direkt hem. Bara ett litet snabbstopp på Granngården. Kattmaten var slut och katterna jamar så eländigt om de inte får sina pellertsar.

Det blev en liten biltur till ikväll. Malmösonen återvände till Skåne med kvällståget. Takko och jag skjutsade in honom till stationen. Snart återgår livet till den vanliga lunken. Men än finns det några lediga dagar att njuta av innan jobbet och skolan kallar.

1 kommentar:

  1. Har gjort tre eller fyra av cacherna på golfrundan med vännen Christina ( ej geocachare, men ganska intresserad) i somras då gick vi åt andra hållet, och fixade inte vår första ( er sista). En bra runda, få se när det blir läge att gå hela. Diket hade jag också avstått...
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera