måndag 13 januari 2014

Vecka två


Idag kom den utlovade kylan och snön. Fast det blev bara lite små snökorn kvar på marken. Det var skönt att det inte blev något snöoväder i alla fall. Julrosorna blommar vid min trappa. Jag hoppas de klarar det lite kyligare vädret. De liksom vi är ju bortskämda med mildväder denna s k vinter. Det kanske är slut med det nu.


Det har varit dåligt med bloggandet på det nya året. Jobbet har startat och det tar ju sin tid. Det blir mörkt innan vi är hemma. Jag har fortsatt att försöka logga cacher på de dagar jag har tomt i cachingkalendern. En eftermiddag/kväll åkte hunden och jag till Bredaryd för att logga en nyare gömma vid en övergiven paddock. Det fanns lite hinder som Takko glatt hoppade över. Det blev en agilitybana för honom. Burken hittade vi också enkelt.


En annan kväll ösregnade det. Mycket regn har det kommit. Det märks ute i naturen. Åarna är fyllda till brädden. Jag tog hunden med mig och åkte en snabb runda till stan för att logga en av Katrins nyare gömmor. Det var en av dem som kom till eventet. Abandonded place var namnet på gömman. När jag klev ur bilen hade jag råkat parkera mitt i en sjö. Vi promenerade i regnet på den övergivna platsen och hittade den lilla burken. Sen åkte vi raka vägen hem igen. Det blev alltså mest småturer under veckan.


Men i fredags hade vi planerat in lägre tur. Efter jobbet rullade min bil mot Växjö. 1000sjöar mötte upp i Forsheda och klokare och pjf70 plockades upp i stan tillsammans med Tess. Vi tänkte besöka ett event men det fanns tid att logga lite andra gömmor innan det var dags för samlingen.


Det var småkyligt redan då och mörkt blev det fort. Vi höll oss i trakterna av Öjaby och flygplatsen. Första gömman hette Flyget  och en av de andra Smaland Airport. Vi besökte både gamla och nya scoutstugan. Det passade ju mig bra. Den gamla stugan fanns inte kvar och den nya var inte helt ny. En övergiven travbana hittade vi också. Den användes för träning numera och Tess tog ett varv medan vi loggade burken. Sista gömman innan vi begav oss till eventet var på platsen för ett nerbrunnet ödehus. Tänt var det här! kallades gömman.


Sen var det dags att parkera bilen och gå ut på Dragsåsen. Det är en rullstensås som går rakt ut i Helgasjön norrifrån. Den är avsatt som naturreservat men det fanns några stugor kvar. En del stugor flyttades och grunderna gjordes om till grillplatser. Vi gick uppe på åsens kam och hade vatten på båda sidor fast vi såg förstås inte så mycket i mörkret.


Halvvägs ut kom vi till en liten bro. Vattnet skar igenom åsen även om det bara var några meter emellan. Här fanns en vanlig cache, Helgasjön runt #5 Dragsåsen. Vi hittade den flera meter från nollan men den var inte svår.


Längs vägen passerade vi flera gamla husgrunder. Här har alltså bott människor tidigare. Vi såg fler geocachare som var på väg ut mot udden längst i söder. Deras ficklampor och pannlampor avslöjade dem.


Längst ut på udden fanns en Earthcache, Dragsåsen. Den var anledningen till att eventet förlades hit. Det var Växjös första earthcache och en här dagen firade vi 10-årsjubileet av den allra första earthcachen. Den publicerades 10 januari 2004 i Australien. Det är klart att det var trevligt att kunna logga en earthcache denna earthcachernas födelsedag. Vi bad en annan cachare att fota oss allihopa i Team Tess med ljusen från Växjö stad i bakgrunden på andra sidan sjön.


Hela vägen ut till udden hade vi följt en reflexslinga. Det visade sig att det var en reflexcache vi hade följt. Några andra geocachare uppmärksammade oss på det. Alltså ville vi förstås logga den också. Vi lyckades hitta burkens gömställe i en vattenfylld håla. Det var nog tur att den satt lite högre upp. From dusk till dawn hete gömman.


Därefter var det äntligen dags för eventet Celebrate the 10th birthday of earthcaching att börja. Arrangör var Ramso13 som hälsade oss välkomna och pratade lite om earthcaching.


Loggloben skulle signeras. Den utgjorde loggbok för eventet. Vi fick skriva var vi ville på globen. Det var en trevlig loggbok.


Vimötte förstås en del bekanta ansikten som vi träffat förut men också några nya. Det brukar vara så på event.


Vi var hungriga och snart låg korvar och hamburgare på grillgallret. Det smakade gott att äta något och dricka lite varmt kaffe. Det blev en trevlig sammankomst då vi kunde mingla runt och prata med många.


Hundarna höll sig framme vid korvgrillningen. Undrar hur många korvar de fick tag på. Elden värmde också frusna fingrar. Efter ett tag började vi känna av kylan och återvände längs stigen till parkeringen och bilen. Nån gång hoppas jag att få återkomma hit  dagsljus. Det är säkert en fantastisk plats men vi såg inte så mycket av den i mörkret. Men trevligt hade vi.


Innan vi åkte hemåt stannade vi för att logga en cache till, Take a shower. På sommaren sprutar det nog vatten här, men nu kunde vi bara duscha i ljus. Jag hittade gömman och sedan åkte vi hem. Det var skönt att inte komma hem alltför sent.


Lördagen åkte jag en tur åt samma håll men inte lika långt. Jag besökte min mamma som kommit hem från sjukhuset. Hon mådde mycket bättre nu. På vägen stannade jag för att titta till en av mina gömmor som rapporterats saknad. Det var inte konstigt för skylten som den satt i var borta. Jag hittade den blöta loggboken löst på marken utan burk och skylten inslängd i skogen. Det blev till att avaktivera denna gömma. Jag kanske arkiverar den och skapar en ny som bättre visar denna fina plats.


Dagens logg hittade jag i Hjortsjö by utanför Rydaholm. Det var en enkel gömma. jag kollade lite på en multi först men den lyckades jag inte hitta. Jag nollade mitt i RV27 och det kändes inte så bra. Det kanske går lättare om vi är flera som letar så jag får väl återkomma senare.


Söndagen inleddes med gudstjänstbesök och när vi åkte hem började det snöa lite lätt. Det blev kallare och kallare, men snön blev det inte mycket av.


Idag behövde jag inte logga någon gömma, men jag åkte en servicerunda i stället. Den första var en myst där första steget var helt borta. Den gömman arkiverade. Den andra ville jag verkligen inte bli av med. Det är en multi i två steg. Det första steget fanns kvar men det låg inte i sin burk hade jag fått veta. Det stämde för jag hittade sakerna under en sten utan burk. Det kanske var någon som behövt en matlåda. Finalen var en holk som satt inne bland träden men där hade stormarna härjat. De som larmat mig hade varit där i mörker. Jag förstår att de inte hittade den då. Jag hittade gömman till slut under några nedfalllna tallar och granar. Den var helt intakt som tur var och fick följa med hem. Jag ska nog flytta denna till en annan plats.


En av mina Adventsmystar behövde också lite tillsyn. Vi fick gå en bit för att komma till den, men vi behövde ju lite motion även om det var kallt.- Där hittade jag burken helt öppet på marken. Det kanske var Hälge so prövat på geocaching.Det fanns i alla fall spår efter honom. Jag lade tillbaka burken i sitt lilla bo och gick sen mot bilen igen.


Den sista gömman vi besökte befarades också vara borta då det hade avverkats skog på platsen. jag letade ett bra tag på marken efter den kamouflerade burken och till slut fann jag den. Jag tog med den hem för lite omvårdnad innan jag sätter ut den där igen. Det behövs en ny plats i närheten och nya koordinater.

Sen var det skönt att komma hem till stugvärmen. Vi lagade lite mat och tog den rätt lugnt hela kvällen. imorgon börjar en ny arbetsvecka. Jag ska på återbesök hos läkaren och besiktiga bilen. Sen är det tjejträff en kväll och styrelsemöte en annan. Så kalendern verkar ganska full även den kommande veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar