torsdag 13 februari 2014

En tur till Tveta


Igår skulle färden gå norrut. Det var dags för återbesök hos homeopaten. Det var också tänkt att Katrin skulle följt med, men ibland får man ändra planerna. Så det blev en ensam tur för mig från Finnveden till Tveta. Jag stannade till i Värnamo för att uträtta några ärenden innan jag tog motorvägen mot residensstaden. Eftersom jag var ute i god tid, körde jag av vid Torsvik och tog vägen över Norrahammar och Hovslätt. jag tänkte passa på och logga några geocacher längs vägen. Den första var en ganska enkel liten gömma vid Spånhults Herrgård.


På min lista fanns även några lösta mystar som jag gärna ville logga. Hjalleo har en serie, som jag löst och loggat en del ur tidigare. Nu hade jag löst två till av dem och har bara en kvar, men den lyckades jag inte klura ut inför detta besöket. En av de lösta är en T4 så den tänkte jag inte ge mig på när jag var ensam. Men den andra ville jag leta upp. Spider legs var en trevlig myst. Redan när jag parkerade och såg vartåt det barkade tyckte jag att det verkade konstigt. Men jag fortsatte promenaden uppför och genom en vacker skog med smaragdgrön mossa på marken. Framme vid GZ började jag leta, men jag kände mer och mer att något var fel. Då kollade jag först tidigare loggar som bara bekräftade mina aningar. Denna ska vara mer lättillgänglig. Sen gick jag över till mobilen och då upptäckte jag att GPS:en spelat mig ett spratt. Det var inte de justerade koordinaterna jag hade utan de ursprungliga. Det blev till att traska tillbaka till bilen och åka en bit. På rätt plats var det enkelt att hitta och logga den ganska enkla gömman. Så kan det gå ibland.


Eftersom jag fortfarande hade gott om tid, fortsatte jag att köra en omväg där jag visste det fanns cacher att logga. Men när jag kom till Sandseryd fanns inte en grön låda i GPS:en bara P-koordinater. Vad var nu detta? Jag valde att åka ner till Gräshagen och parkerade på gatan vid Hälsokliniken. Sen mobilsurfade jag lite för att få fram några koordinater till de lösta mystarna jag tänkt besöka i alla fall. Besöket på kliniken går snabbt och sen brukar jag ta en fika på Lindströms café vid Torpaplan. Så blev det även den här gången.


När jag mätt och belåten fortsatte mot Bankerydshållet, visade sig plötsligt en massa gröna lådor i GPS:en. Jag kunde pusta ut för GPS:en hade äntligen hittat min PQ. De här trakterna har varit i för längesen. Jag bodde ju ett tag i Kortebo. Uppe på höjderna har man fin utsikt åt olika håll. Jag siktade in mig på två lösta mystar och lyckades logga båda. Matematiska baskunskaper var en rolig mattemyst men gömman var enkel. No-No kunde blivit en No-No men efter en stunds letande vände jag mig om och där var den. Så det blev Ja-Ja i stället.


På väg till mystarna passerade jag Bankeryds kyrka och tänkte att där borde det väl finnas en cache. Det gjorde det också. Så på tillbakavägen stannade jag och loggade den enkla gömman.


Tyvärr var loggremsorna fuktiga och hade börjat mögla. Men superpennorna klarar det mesta så loggad blev den ändå.


Det blåste så Svenska kyrkans egen flagga fladdrade i vinden. Annars var det hyfsat väder där i norra delen av länet. Det hade annars varnats för regn och snö, men än var det fint väder.


Det blev de mindre vägarna jag åkte på för att logga lite gömmor som jag passerade. En del av de utvalda fick jag lämna av olika anledningar. Men det blev ett antal loggade också. I Vilhelmsro fann jag en gammal bekant konstruktion. Det var längesen jag besökte den platsen. Mycket hade ändrats sedan 70-talet. En annan trevlig gömma var Altona Bio, där man kunde byta DVD-filmer. Jag hade inget att byta med och lämnade därför bara en signatur. Här följer några bilder på trevliga gömmor.





Det fanns en myst till som jag ville logga och den befanns sig i närheten av flygplatsen. Därför åkte jag dit. SOS hette den mysten. men innan den tog jag en annan jättefin gömma, Resfeber!



Flygplatsen ligger nära Dumme Mosse, som är ett naturreservat. Här var jag ofta och vandrade när jag bodde i Jönköping. Jag har länge tänkt att ta mig hit och gå leden runt, men det har inte blivit av. Det finns ett antal cacher här, bland annat en Earthcache. Den här gången nöjde jag mig med en gömma som fanns i närjheten av informationstavlan, Jönköping Airport.


Nån gång ska jag återvända och vandra Dummemosseleden en gång till. Det är så vackert där även om den här mossen inte är lika stor och imponerande som Store Mosse.


Dagens sista fynd hette Rocket Science. Här fick jag leta en stund bland stenar och ljungris. De rymdliknande grunkorna var vist någon slags GPS-apparat. Det började duggregna medan jag letade och jag var nära att ge upp sökandet, när jag plötsligt skymtade burken. Sen åkte jag hemåt. Det blev en DNF vid en parkeringsplats. Men det gjorde inget. Jag hade ju lyckats logga 11 gömmor i alla fall.


När jag kom hem, ville hunden ut en runda. Det hade snöat mycket mera hemmavid än i norra delen av länet. På hemvägen var det omväxlande regn och snöblandat. Grannens lyktor lyste upp björkarnas grenar och kvistar och alla små iskristaller blänkte. Sen var det skönt att gå in i värmen igen.


Idag tog jag det lugnt och sov lite längre. Sen körde jag in makens bil så att verkstan kunde titta på vad som behövde åtgärdas. Annars har jag mest slappat förutom några rundor med hunden. Det snöade stora flingor ett tag. Inget väder att vara ute i. Så jag satte på ett långkok och gjorde gulasch till middag. En het gryta värmer ju när vintern kyler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar