fredag 1 april 2016

Nytt blod - nya krafter






Efter en hyfsad natts sömn, kan jag fortsätta min berättelse om gårdagens upplevelser. Rutinerna på avdelningen rullade på med mat, mediciner och prover. De har bra koll på oss och ser till så vi får den vård och den energi vi behöver.


Till lunch fick jag fiskgratäng med kräm och mjölk till efterrätt. Maten smakar mer och mer. Snart kanske jag kan äta en hel portion. 


Besökstiden på avdelningen är mellan två och sju. Vid tvåtiden dök Anna-Lena upp. Det piggar upp med lite besök. Hon tyckte jag såg piggare ut än hon trodde jag skulle vara. Det låter ju bra. Rätt vård gör susen. Förra påsklovet var vi ute på en geocachingtur tillsammans. Det dröjer kanske ett tag till nästa gång.

På kvällen tittade maken och sonen in en stund. Nu fick jag äntligen en krysstidning så jag kan lösa lite roliga korsord. Då har jag en sak till att fördriva tiden med. Så länge man är dålig orkar man inte så mycket. Nu när jag blir lite alertare, behöver jag mer att göra när jag väl orkar.


Idag mår jag ännu bättre och har varit uppe lite mer. Annars kan jag ligga i sängen och titta på den fantastiska utsikten. Solen skiner och himlen är blå med små lätta moln. Man ser verkligen långt härifrån.


Dagens lunch satt fint. Det var fläskstek med potatis och brun sås, äppelmos och grönsaker. Till efterrätt fick jag nyponsoppa med en gräddklick. Maten är väl en av fördelarna med att ligga på sjukhuset.


Jag satt uppe i fåtöljen ett par timmar efter lunch. Sen var det dags att ändra läge och vila horisontellt ett tag. Mina kollegor Marita och Britt tittade upp för en pratstund. Det var roligt att träffa dem och även höra lite nyheter. Tiden går lite fortare när man pratar. 


Nu har de kopplat på en påse med blod som någon har gett för att jag ska få nya krafter. Det är fint att det finn givmilda människor. Jag hoppas jag ska bli piggare och orka lite mer sen. Imorgon ska jag få en påse till. Nu kan jag bara ligga här och vila. Snart är det dags för mat igen. Rutinerna fortsätter som förut. Kanske får jag komma hem i helgen.



1 kommentar:

  1. Med ditt sätt att berätta, så kan du ju t.o.m få en sjukhusvistelse att låta positiv. Med nytt blod så får du sannolikt ännu mer krafter. Heja på krya påandet!

    SvaraRadera