onsdag 22 februari 2017

Växlande väder = vår?


De senaste dagarna har det verkligen varit växlande väder. Det har varit både sol, regn, snö, blåst, dimma och nästan allt annat. Det är väl så det brukar vara när det är vår, men egentligen har vi inte vår enligt meteorologerna. Då måste vi ha en medeltemperatur över 0 grader i minst 7 dagar i följd. Där är vi inte än även om andra delar av landet är där. Våren kommer tidigt i år.

I måndags tog vi hela hundrundan Takko och jag. Det var härligt väder trots allt och det kändes skönt att klara hela turen även om jag var trött efteråt. Det var lite dimmigt och luftfuktigheten var hög. Många droppar hängde på greenar och kvistar och väntade på att falla ned på oss och blöta ned oss. men vi klarade oss bra.


Hörde att andra hade hittat snödroppar i trädgårdarna och var tvungen att kolla mina. Visst blommade det under buskarna vid potatiskällaren. De måste ha väckts av solen som tittat fram då och då. Snödroppar blir man glad av. De påminner oss om att vinter kommer att besegras av våren.


Igår var det tisdag och dags att få den första sprutan i den tredje kuren ed cellgifter. I måndags började jag med kapslarna igen. Därför var vi ute tidigt längs hundrundan, men det blev inte hela spåret. Det hann vi inte med och Takko var nog lika glad för det. Men vi kunde höra det första fågelsträcket som passerade över huvudet på oss. Vi såg två fåglar men det fanns fler ovanför i molnen som hängde lågt. Vi hörde dem i alla fall. Det måste vara tidig ankomst.


En spruta tar inte så lång tid att få så jag var färdig snabbt. Sen hittade jag min läkare och kunde ställa en viktig fråga till henne. Jag fick ett positivt svar. Sen gick jag till apoteket och hämtade ut lite fler piller till mitt hemmaapotek.

Det fanns sedan fler ärenden på min dagordning. Mina glasögon hade tappar en litenskriv och skalmen hängde lite oroväckande snett. Så jag hade plockat fram mina gamla glasögon de funkade nästan lika bra. Men optikern fixade en ny skriva och skruvade åt de andra så att jag kunde använda de rätta igen. Det var skönt.


Idag var världen vit igen när vi vaknade. Maken sa att det börjat snöa strax före sex. Det föll stora vita flingor från ovan nr vi kom ner vid halv sju. Maken åkte till jobbet lite tidigare ifall det var halt eller moddigt. Vi andra åt frukost i godan ro innan vi vilade en stund till. Sen gav vi oss ut längs spåret vid halv nio men Takko ville gå så långt. Han frös nog.


Snön hade redan börjat smälta. Under träden var snötäcket perforerat av vattendropparna som föll från grenarna. Vi anade att snön snart skulle har tinat bort och vi fick rätt. Efter lunch kunde vi konstatera att vi hade barmark igen.


Solen tittade fram bakom molnen och gladde oss. Det är härligt när den kommer fram även om det bara är för en kort stund.


Plötsligt kastade den sina strålar på marken framför oss och trädstammar lyste av. Vi fick skynda oss hem för jag hade planer på att besöka mina arbetsplats om en liten stund. Hunden fick stanna hemma förstås.


Jag har inte varit på skolan sen innan jul. Det beror mest på att jag varit så förkyld och för att det brukar florera en hel del infektioner i skolans värld. Så här efter sportlovet brukar det ha lugnat ner sig när eleverna i buntats ihop med så många andra elever. Jag träffade inte många elever utan besökte mest personalrummet och mina trevliga kollegor. Jag berättade om läget och att jag kommit fram till att jag nog inte kommer att kunna återvända till jobbet i varje fall inte i vår.

Chefen fick en kopia på min fortsatta sjukskrivning. Nu har jag snart varit sjukskriven i ett år. Då måste jag skicka in en ansökan till Försäkringskassan och fortsatt sjukskrivning. Det blir allt lite spännande att se vad de kommer fram till. Man hör om så många som får den ersättning de är berättigade till därför att Försäkringskassan inte gör samma bedömning som läkarna. Jag hoppas förstås på fortsatt ersättning. De har i alla fall tagit emot min ansökan.

Resten av dagen ägnades åt städning. Det kändes bra att få sanerat där jag tillbringar större delen av dagen när jag är hemma. Imorgon ska jag försöka sanera sovrummet och tvätta lite. Så får vi se om jag orkar något mer. Det ska ju regna och det har redan börjat. Det blåser bra runt knuten. Då är det gott att sitta inne i stugvärmen och mysa.

2 kommentarer:

  1. Våra snödroppar visar sina vita mössor, mer och mer för varje dag. Härligt! Ett riktigt skitväder var det i år. Ok att det regnar, men inte att det snöar så att kollegorna kör i diket. Skönt med de "långa" ljusa dagarna. Man tycker så, trots att mörkret fortfarande har övertaget. Men inte länge till. Redan helg,.... har varit fullt upp i veckan, så jag inte ens hunnit kolla blogg. Ha en god helg!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att försäkringskassan inser att du inte kan jobba. Man hör skräckexempel lite för ofta. Håller alla tummar för att de inte ska konstra.

    SvaraRadera