måndag 13 juli 2009

Blå bär och gula kantareller



Mina fingrar är för närvarande blålila till färgen. Inte för att jag har klämt mig eller för att jag fryser. jag har plockat blåbär. maken och jag åkte till skogen och plockade 6-7 liter på en kort stund. Han plockade 5 liter och jag resten, men han fuskar och använder en bärplockare. Jag plockar alltid blåbär för hand.

Det är så rogivande att sitta vid tuvorna och plocka de blå pärlorna. Ibland måste man böja sig ner för att hitta dem. Uppifrån ser man bara blad. Det är under bladen man hittar bären. Det kan vara så med människor också. Om vi ser på varandra uppifrån, kanske vi inte hittar pärlorna. Ibland måste vi bli lite ödmjuka och böja oss ner för att hitta dem.

I år behöver man inte vara orolig för att inte hitta några bär. Det kryllar av dem och de är stora också. Man behöver inte röra sig på så särskilt stort område för att få ihop några liter. Det blev ett riktigt blåbärsår trots att frosten kom när blåbären hade blommat. Vi blev lite oroliga. Det blev kraftig frost några morgnar, men det klarade de tydligen. Nu får vi skörda.


Kantarellerna gillade verkligen regnet som har kommit. I helgen plockade jag ett par liter. På vissa ställen lyste det gult, på andra fick jag leta lite. Det fanns nog andra som hade plockat där, men de missade en del. Jag frös inte två burkar att plocka fram till vintern när sonen kommer hem från Malmö. Det är bara han och jag som gillar svamp.







Det är en underbar tid just nu. Ganska soligt för det mesta, lite regn då och då. Lagom temperatur för oss som inte gillar när det närmar sig 30-gradersstrecket. Jag går omkring och njuter av naturen och trädgården. Liljorna är vackra iår och inga liljebaggar att tala om. Stockrosorna börjar slå ut mot söderväggen. De är svarta och jag har sått dem från frö för ett antal år sedan. Nu återkommer de varje sommar med sina vackra blommor.
Det enda jag inte gillar nu är alla flugor. De kan vara olidliga. Det brukar komma fler, när grannen har sina kossor närmare oss, men de är fortfarande en bra bit bort. Flugsmäckorna ligger strategiskt placerade i alla rum. Om de inte hjälper finns det ju Radar. Fjärilar däremot är trevliga att följa. Det är gott om dem runt oreganon.
Foto: Inga M Johansson

2 kommentarer:

  1. Svarta stockrosor sig vi inga iSkåne. Däremot en gulbeige färg, sm jag tror kan vara ganska ovanlig den också. Ska skaffa lite frön och peta ner närmast söderväggen - de borde kunna klara sig här också.
    Nässelfjärilarna gillar vädd också - det finns gott av dem, denna växtrika sommar.
    Kanaeller tycks växa på ehlt nya ställen - men blåbären, ja, det finns lite grann, men inte så mycket så det är lönt att plocka. Det blir inget av det...
    Ha det bra i din härlga trädgård!Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit ute i blåbärsskogen, det finns väldigt gott om blåbär. Men jag försökte mig på att använda bärplockare i förra veckan, då var det för många omogna bär. I söndags såg mannen ett par komma ut från skogen med flera hinkar fulla med blåbär, så jag får nog skynda mig om det ska gå att plocka på nära håll.

    Du har en underbar trädgård har man förstått av de fina bilder du visar på bloggen.

    Din liknelse är mycket tankeväckande även denna gång.

    Ha de gott, nu blir det ogräsrensning innan bärplockning och sedan en cykeltur.

    SvaraRadera