fredag 24 juli 2009

"Jag äger"

Nu när jag börjar plocka upp alla saker ur kassar och lådor och stoppar in dem i kökslådorna, upptäcker jag hur mycket saker jag äger. Det finns hur mycket prylar som helst. En del ska vi förstås behålla, men annat ska vi kasta eller skänka till Erikshjälpen. Man kan ju inte spara på allt även om det finns många "bra att ha-grejor". Nu gäller det att vara tuff mot ekorren i sig. Det händer också att man hittar en del föremål som varit undanstoppade för att man inte tyckt sig ha plats för dem. De gamla kryddburkarna är sådana föremål. Nu ska de få komma fram. De ska få en hedersplats på den nya hyllan i köket.

Nu tror ni förstås att hela köket är färdigt, men så är det inte. Det fattas fortfarande en hel del detaljer, men jag försöker göra klart det som går. Man får återerövra köket en bit i taget. Idag har jag oljat in bänkskivor. Vi återanvänder en gammal skiva. Så den fick jag börja med att slipa. Tur man har en ladugård att vara i . Det dammar rejält när man slipar bort gamla fläckar och märken efter ovarsam hantering. Jag kanske inte lyckades helt, men det är nog bara jag som kan se det. Efter slipningen oljade jag alla skivorna. Nu ska de vila över natten precis som vi. Så kan vi skruva fast dem i morgon.

"Jag äger" kan man ibland höra från ungdomar idag. Eller är det något annat som "äger". "HV71 äger", sa mina elever i vintras. Vi som har lite fler år på nacken hänger inte alltid med i språkutvecklingen. Nog tycker jag att uttrycket är lite konstigt. Vad är det som jag/du/HV71 äger? Vi är vana vid att ordet äger följs av något mer. Men tydligen betyder ordet "äger" i det här uttrycket något helt annat. Om jag förstått det rätt används uttrycket "jag äger" för att hävda att man är bättre än andra på något sätt, har högre status eller rang. Samtidigt som man talar om sin egen förträfflighet, nedvärderar man alla andra. Underförstått "jag äger dig".

Jag har lite svårt för det här uttrycket. Jag skulle nog aldrig använda det själv. Det känns väldigt nedvärderande, materiellt och kapitalistiskt, på snudden till imperialistiskt. Om jag äger dig, är du då min slav? Jag trodde att slaveriet var avskaffat för länge sen. Motsatsen till "jag äger" verkar vara "du suger". Det uttrycket förstår jag lite bättre. Dåliga saker/händelse/relationer kan verkligen suga musten ur en.

Var kommer sådana här uttryck ifrån? Det verkar inte vara någon som vet hur användningen av just detta uttryck "jag äger" har uppstått. Någon trodde att det kom från en dålig översättning av ett amerikanskt uttryck "I own your ass". Det låter som en rimlig förklaring. Återigen ett nedsättande uttryck. Varifrån kommer det här behovet att ständigt hävda sig själv framför alla andra? Är det ett uttryck för dålig självkänsla? Om jag inte är någon, så är inte du det heller. Inte någon särskilt bra grund att bygga varken sin självkänsla eller sina relationer på.

Egentligen är det inte så viktigt att vara störst, bäst och vackrast. Jag blir inte en större människa om jag har många saker eller är bättre än andra människor. Det viktigaste är ändå att vara sig själv, att hitta sig själv. Som Jesus sa: "Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men får betala med att mista sig själv?" (Luk 9:25) Skippa g och e i "jag äger". Det räcker att säga "jag är". Jag vet vem jag är och jag är värdefull.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst är det så! Man kommer inte ihåg allt man har i sina lådor, det kan dyka upp oväntade fynd =)

    Vi är alldeles för materialistiska i västvärlden, varför ska vi samla på oss så många prylar? Vi får ju inte ta med oss någonting när vi dör, men ändå ska vi ha än det ena och än det andra....kan vara bra att ha. Vi skulle vara bättre på att anordna någon form av byteshandel.... tanke: jag behöver en fåtölj just nu, men lämnar gärna iväg en säng som inte får plats slut på tanken =) Om man kunde lösa det på ett smidigt sätt, och med grejer som är bra skulle det inte kastas så mycket på tippen.

    Hoppas att ni snart har allt på plats i ert kök. Man blir så nöjd när sådana saker är klara.

    Vi år nu på plats i Danhult igen, efter två härliga dagar.

    SvaraRadera
  2. "Jag äger" - ja, det ä ett uttryck som jag absolut inte skulle kunna använda. Jag tycker extremt illa om det. Fast för barnen är det säkert bara ett sätt att sga att något är bäst.'
    "Beatles are the best" tyckte jag när jag var ung... Det var så där 45 år sedan.... och visst vore det konstigt om inte språkbruket förändrades under den tiden.... Man får stå ut... De gungar fortfarande i huvét efter 36 timmar i sträck på båten. Är lite trött... få se om jag skriver på egen blogg senare i kväll. Gick bra att klara sig utan datorn! Behöver nog träna mer på det!

    SvaraRadera