torsdag 6 oktober 2011

Grattis, Tomas!


Så glad jag blev idag, när jag fick veta vem som kommer att få nobelpriset i litteratur. Tomas Tranströmer hör till en av mina favoritpoeter. Motiveringen var ju dessutom klockren: ”för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”. Han har kallats metaforernas mästare för sina underbara bilder. Jag gillar ju också att tänka och skriva i bilder, men här ligger jag i lä. Ikväll njuter vi av hans.

"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse" 


"Nordlig storm. Det är den tid när rönnbärsklasar mognar. Vaken i mörkret hör man stjärnbilderna stampa i sina spiltor högt över trädet"







Vi hade studiedag idag. Eleverna kunde njuta av en ledig dag, men vi lärare fick ägna oss åt att diskutera kursplaner. Efter en kort samling på morgonen jobbade jag själv med vårt matteprojekt fram till fikat. Jag undervisar ju inte i SO nuförtiden. Men efter fikat var jag med och pratade NO-kursplaner. Vi kom väl inte fram till så mycket nytt, om vi ens kom fram till något. Lunch intogs sedan på Bredaryds värdshus. På eftermiddagen fortsatte vi på vår skola att gå igenom matematikens centrala innehåll. 


Den här veckan har jag jobbat mycket med skolan. Ikväll känner jag mig trött. Det är skönt att det bara är en skoldag kvar innan det blir helg. Det varma soliga höstvädret har försvunnit. Svalare dagar med regn och blåst har anlänt. Det är väl så det ska vara. Året har sin gång liksom livet. Vi tar väl en tranströmer igen:

"Mitt i livet händer att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar