fredag 28 oktober 2011

Guld, silver och brons på cachingfredag

Alla färger från gult till brons
 Då var det höstlov och en hel veckas ledighet. Det kändes gott att lämna skolan så fort jag avslutat mina fredagslektioner. Jag hade andra planer att sätta i verket. Veckan började med FN-dagen och avslutades med en samling för eleverna som handlade om barnkonventionen och om hur barn har det i Afrika. Vår pastorsfamilj var fem veckor i Afrika i somras. Idag kom de till skolan och berättades jättebra om hur barnen har det där.
Stenkul gömma
 Innan jag gav mig av från skolan fyllde jag kaffetermosen inför eftermiddagens övningar. Jag hade stämt träff med en cachingkompis, som kallar sig klokare i cachingsammanhang. Vi tänkte åka en runda och logga lite cacher. Därför steg jag upp vid halv sex på morgonen och skjutsade maken till jobbet inne i stan. Sen åkte jag hem och åt frukost och gick ut med hunden. Karlskronasonen kom hem igår på ett helgbesök så han fick ta hand om hunden under dagen.

Jag mötte klokare vid missionskyrkan. Därifrån åkte vi mot Värnamo. Första stoppet blev vid Näsudden. Hindsen låg grå framför oss med alla träden glödde. Så var det hela dagen. Det blåste lite kyligare vid sjön när gick ut på udden och letade efter cachen som 1000sjöar lagt ut. Det tog en stunds letande men sedan lade jag handen på den häftiga gömman och kunde plocka fram loggboken.
Gråväder över Kalvsjön
 Vi stannade också till vid golfbanan för att försöka hitta en mysteriecache som jag löst, men den gick vi bet på. Förmodligen var koordinaterna inte helt korrekta. Så vi åkte vidare mot de trakter vi tänkt besöka. På andra sidan Ohs bruk finns fiskesjön Kalvsjön. Där kunde vi åka en liten skogsväg fram till en vändplan några hundra meter ifrån cachen. Det var fint vid sjön men gråvädret hängde över den. Vi fikade i bilen när vi kom tillbaka till den.
Utsikt över sjön
 Det är roligt att vara två när man geocachar. Annars är jag för det mesta själv, om man nu inte räknar med hunden. Det är betydligt enklare när man kan hjälpas åt. En kan köra och en kollar kartor och koordinater i mobil och GPS. Vi hade båda dubbla uppsättningar verktyg, men vi är inte så haja på GPS:erna än. Jag hade dessutom en ny app i mobilen som jag testade. Den rekommenderades av många andra geocachare i stället för c:geo som har krånglat mycket på sistone. Jag har aldrig lyckats lista ut hur man använder den appen så bra som möjligt. För det mesta tar jag till Groundspeaks androidapp. Den nya kallas Neongeo och funkar säkert riktigt bra när man lärt sig den.
Möcklehulr - den gamla byn
 Efter Kalvsjön körde vi vidare mot Lammhult. I Möcklehult har jag ju varit förut. Där har min bror och svägerska en lägenhet hemma på hennes föräldrars gård. Vi var inte framme där, men jag såg dit från gömman vid naturstigen i Möcklehult.
Inte gator av guld, möjligen guldkantat väg
 Den gamla byn kallas den i Peter Nilssons bok. Det är en mysig by som nu var inbäddad i guld och brons. Alla träd skimrade i de färgerna. Det var väl himlen som stod för silvret.
Naturstigen i Möcklehult
 Här vid naturstigen var det en enkel gömma som klokare hittade med en gång. Vi hoppade över naturstigen. Den får vi väl ta en annan gång. Vi vände och åkte tillbaka ut på Lammhultsvägen. Lite längre bort fanns ytterligare en ganska enkel cache på gränsen mellan två län och två kommuner. Den var en av fyra cacher som placerats ut i de fyra väderstrecken vid Alvesta kommuns yttergräns. Detta var den norra. Vi vände sedan vid ett ställe som såg tomt ut.
Trollstenen och det gamla rucklet
 Igår var nästa cache ologgad. Vi hade hoppats på att kunna ta en FTF. Men sent igår kväll fick jag ett SMS från klokare att den blivit loggad underdagen. Men vi fick en STF i alla fall.Där fanns en riktigt häftig sten som låg uppallad på några mindre stenar. Bakom den fanns ett riktigt gammalt ruckel. Det var ett häftigt ställe som gjorde skäl för namnet på cachen, Trollstenen.
Två nya nick i loggboken
 Tiden gick fort och vi behövde dra oss hemåt. Vi tog vägen upp till Svensbygd. Utsikten över Rusken var riktigt grå idag. Det var hög luftfuktighet så stenarna var hala att klättra på vid utsiktsplatsen. Det var skönt att vi hittade gömman ganska snabbt och kunde skriva våra nick i loggboken.
Gråväder över Rusken
 Det blåste inte lika mycket längre men det blev allt mörkare och skymningen närmade sig när vi fortsatte upp mot Nydala. Vi hade inte tänkt vara ute på mörkercaching, men det kan vara roligt att geocacha  när det är mörkt. Ibland kan det till och med vara enklare att hitta gömmorna i mörkret. Jag är lite sugen på att ta en nattcache. Det är en cache som man måste använda ficklampa för att hitta. Man lyser framför sig och följer ett spår av små reflexer fram till gömman. Det får nog bli ett försök på en sådan senare.
Bokskogen i Gåeryd
 I Gåeryd finns ett naturreservat med en bokskog i en brant sluttning med stora stenblock. Här fick vi ta en brant stig uppför sluttningen. Vi joggade inte precis uppför. Det var mer flåsande och stånkande. Men upp kom vi. Vid några stora klippblock täckta av löv och mossa nollade vi GPS:erna. Vi letade på de mest uppenbara ställena utan att se burken. Det var inte förrän klokare använde lampan i mobilen som vi skymtade den och jag kunde plocka fram den ur sin gömma. Det bleev den sjunde och sista loggningen för den här lyckade fredagscachingturen. Det gör jag gärna om.
Dolda gömmor bland mossiga stenblock
Medan vi letade där ringde maken. Vi var lite sena till mötet med honom. Jag skulle plocka upp honom i stan när han slutade. Det gjorde inget sa han för han kunde ta en fika på jobbet medan han väntade på oss. Min bil var klar på verkstan men några av däcken var inte så bra så han ville ha sällskap hem med oss. Han körde före oss till Forsheda. Jag släppte av klokare på samma ställe som vi möttes. Sedan handlade jag lite mat. Sonen fixade till en liten kvällmat till mig och honom. Maken åkte iväg till tonårssamlingen som vanligt.

Det var skönt att parkera i soffan och bara slötitta på TV en stund. Det känns att jag var uppe tidigt. Så nu är det dags att styra kosan mot sängen. Det är en ny dag imorgon och flera kommer efter den.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar reklam och redogörelse för geocaching! :D
    Det var så vackra bilder och rolig läsning. Tack.

    SvaraRadera
  2. Låter superkul. Få se om det blir något extraletande av cacher under veckan. Beror på vädret.... om det är finväder, ja då blir det nog en runda.

    SvaraRadera