tisdag 1 november 2011

Spontancaching

Träbron i Värnamo
Ibland bestämmer man sig hastigt. Så var det idag. Men det blev väldigt lyckat resultat. Jag fick ryktesvägen höra att en cache var på gång i stan. Jag såg att den publicerades redan igår kväll, men då var varken jag i form för nattcaching eller bilen. I morse sa maken att han skulle köra in min bil till stan och byta alla vinterdäcken till nya sådana. Jag sa att jag hängde med. Jag tänkte passa på att försöka logga den nya cachen och kanske hinna först om jag hade tur. Jag har ju min granne i Bredaryd som är snabb, särskilt på morgnarna. Vi körde in och maken följde för en gångs skull med och letade. Men det var jag som hittade den när jag plockat fram ficklampan och lyst i alla vrår. Det var nära en FTF. Tjugo minuter tidigare hade han varit där. Så är det. Jag loggade som god tvåa och sedan åkte vi och bytte däck. Detta var min tvåhundrade geocache. Sen trodde jag att det räckte för idag. Men jag bedrog mig.
Mossebo Stom
Maken jobbade sena passet idag och gick på klockan 15. Det betyder att han åker kvart över två. Innan det hann vi göra en hel del. Jag hann fika, gå ut med hunden, städa i gäst- och arbetsrummet däruppe, tvätta en maskin och laga mat. Det blev stekt torsk med potatismos. Sen ringde "klokare", min cachingkompis från Lanna. Vi hade en gång pratat om någon outlet i Tranemo. De tänkte sticka dit och jag sa att det kunde vara kul. Häng med, sa "klokare". Så det gjorde jag. Vi möttes i Bredaryd och drog västerut. Inte för att gräva guld, men för att göra andra fynd.
Mossebo kyrka
Givetvis gjorde vi några stopp på vägen. Vid Mossebo kyrka finns två cacher. Den första vid caféet hittade jag lätt med hjälp av hinten. Den andra fick vi leta efter. "Klokare" och jag hade nog gett upp, men "pjf70" höll ut tills han fann den. Cachehunden Tess tittade på och höll reda på oss så vi inte villade bort oss.
Pjf70 och klokare letar
Sedan fortsatte vi till Kroksjön. Där finns också två cacher, men vi nöjde oss med den ena. Tess fick sitta i bilen medan vi klättrade omkring bland stenarna vid sjön. Det blev "pjf70" som hittade denna med. Det är roligt när man kan hjälpas åt. Ibland är det den ena, ibland den andre, som hittar gömmorna.
Tess och jag tittar på
I Tranemo finns ganska många geocacher. Vi åkte direkt till outleten för att göra andra sorters fynd. Vi provade byxor och jackor. Det blev en ny jacka, en keps och ett par bambustrumpor för min del. När vi kom ut hade det blivit mörkt och månen lyste på himlen. Vi plockade fram pannlampor och ficklampor för att leta efter ett TB-hotell i närheten. Vi hittade det och kunde ta med oss varsin "vandrare". Jag bytte ett geocoin mot ett annat. Det är kul att skicka iväg de här "vandrarna" på vidare äventyr ut i världen. Min egen travel bug befinner sig fortfarande i Finland, men hemma hos en geocachare. Jag hoppas den snart får flytta vidare. Ibland fastnar de hos någon eller i en cache ett bra tag.
Det gäller att hålla balansen när man loggar
Efter hotellbesöket gick vi in på fyndlagret på andra sidan vägen innan vi tog en korv i korvalådan av gammalt hederligt mått. Trots att det nu var mörkt ville vi inte ge upp cachandet. Så vi fortsatte mot Svenljungahållet. Vi hittade två cacher, en vid vägen och en vid ett fågeltorn. Vi kunde bara ana silhuetten av tornet i mörkret och några fåglar varken hörde eller såg vi. Ibland kan det till och med vara lättare att hitta gömmorna när det är mörkt. En svart påse runt burken kan blänka i ficklampans sken men försvinna in i skuggorna i dagsljuset.
Kroksjön
De två nästa cacherna var lite knepigare. Vid Tranemo kyrka hittade jag burken på marken. Den doldes visserligen av vegetationen, men den var rejält fuktig inuti. Jag kunde hälla ur lite vatten. Där fick vi donera ett nytt ark att skriva på och återplacera den där vi trodde den skulle vara. I hembygdsparken irrade vi runt ett tag med våra ficklampor. Det såg ut att vara ett dagis bredvid. Kanske hade de kvällsplanering för det stod bilar utanför så här sent. Om de hade tittat ut, hade de nog blivit lite konfunderade av våra ficklampors sken. Till slut rotade "pjf70" fram lådan ur sin gömma och vi kunde logga den. Den hade nog blivit mugglad för det fanns några konstiga signaturer och någon teckning som inte lämpade sig för cacher som barn kunde hitta, om jag säger så. Loggbladen var fuktiga och mögliga så det var svårt att skriva på dem, men nu står våra alias där.

Den sista gömman tog vi på hemvägen. Längs väg 27 finns ett antal gömmor som kallas bensträckare för man gör ett stopp och går ut och sträcker på sig för att hitta dem. Så var det åtminstone vid den vi loggade. Det är premiumcacher. Det betyder att man måste vara premiummedlem för att få logga dem. Som tur är så är vi alla tre det. Totalt fick vi ihop nio geocacher på vår lilla utflykt som varade i sex timmar. Med morgonens fynd inräknat blir resultatet för den här dagen tio hittade cacher, en riktigt lyckad dag. Dessutom hade vi haft riktigt roligt och gjort andra fynd också.

Nu måste jag krypa ner i sängen och försöka sova så jag orkar upp imorgon. Då ska jag träffa mina bloggkompisar och gocacha med dem. A-L och jag tar väl några på vägen. Sen ska vi jaga burkar i Falkenberg tillsammans med Bobo. Det ser jag verkligen fram emot. Sen blir det nog intressanta samtal också inte minst om skolan. Även om vi har lov kan vi nog inte låta bli att prata skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar