torsdag 3 november 2011

On / Off

Vid Danhults kvarn
 Vissa dagar är det fullt ös, andra blir inget gjort. Igår kvar knappen på, idag var den av. Det kändes så i morse i alla fall. Igår höll vi verkligen igång hela dagen. Det kanske är därför jag inte fått så mycket gjort idag. Men jag får väl börja berätta från början.
F d järnvägsbro
 Det var alltså dags att träffa bloggkompisarna igen. Vi hade blivit inbjudna av Bodil att besöka hennes smultronställe i Falkenberg. Det ville vi gärna. Anna-Lena och jag träffades i Smålandsstenar. Vi tänkte leta efter några geocacher på vägen. Vi har ju haft lov hela veckan till skillnad från Bodil som jobbat. Även om det är trevligt att få åka på Mötesplats Skola eller Skolforum så är det ändå jobb. Första cachen vi letade upp var hemma hos Bodil vid Danhults kvarn. Den hade jag redan varit vid, men Anna-Lena ville också ta den. Sedan fortsatte vi ner till Ätran där vi hittade en burk vid en f d järnvägsbro. Vi fick veta mycket om järnvägen i Ätran vid det besöket. Det är ju det fina med geocachingen. Man blir bildad på samma gång som man får motionera. Nu var det ju inte så mycket motion på resan. Vi parkerade bilen så nära vi kunde. De gömmor vi tänkte besöka låg också längs vägen. Nästa låg vid en rastplats och var en klassisk sådan.
Cachekatten
 Bodil var ju i Falkenberg, men vi passade på att leta reda på två av hennes skolcacher i Ullared när vi passerade igenom. Anna-Lena har också lagt ut en skolcache med sina elever. Snart kommer jag med mina. Tiden och orken måste bara räcka till för allt. Idéerna fattas inte, bara orken. Inte långt från Falkenberg finns ett gammalt dansställe som kallas Cortina. Där letade vi en stund. Min GPS nollade, men det tog ett tag innan jag lyfte på den rätta detaljen. När vi gläntade på porten smet en svartvit katt ut. Han vaktade nog gömman, som var riktigt rolig och annorlunda. Det konceptet tänker jag återanvända någon gång.
Geocachare i farten
 Letandeyt tog en stund så vi fick skicka ett SMS till värdinnan att vi blev lite sena. Men vi hittade enkelt fram till huset. Där blev vi väl mottagna med kaffe, mackor och kaka. Det behövde vi verkligen för sen gav vi oss ut på en långpromenad genom Falkenberg. Några cacher hade Bodil redan hittat, men vi andra fick leta upp dem. Några cacher hade hon inte hittat och ville ha vår hjälp med. Det var knepigare än vi trodde. Vi fick ge oss utan att kunna lokalisera burkarna. Men vi hittade en letterbox cache. Den var rolig och gav många nya idéer. Koordinaterna ledde oss till parkeringen vid ett äldreboende. Därifrån fick vi följa samma väg som kommissarien i en deckargåra. När vi var framme där han hittade det gömda stöldgodset, fick vi också leta efter gömman. Glada och inspirerade kunde vi plita ner våra alias och sätta dit våra tumavtryck.
Laxbron
 Promenaden fortsatte längs Ätrans stränder. Vi gick över vid Laxbron och hittade en filmburksgömma på andra sidan. Sedan följde i doktorspromenaden.
Får i stan
 Fåren betade av gräset mitt staden. Bakom fårhagen fanns fina villor med finfin utsikt över ån som strömmade ut mot havet.
Promenadsamtal pågår
 Vi följde promenadstigarna och beundrade höstfärgerna som speglade sig i åns vatten. Man hinner prata om mycket under tre timmars promenerande. Det är roligt att utbyta tankar och erfarenheter. Det finns så mycket att lära av varandra. Mina bloggvänner är båda mycket aktiva och driftiga personer som alltid har mycket på gång.
Hösten speglar sig
 Vid nästa bro gick vi över och tog andra strandpromenaden tillbaka. Mina vänner gick med raska steg. Jag märkte av att min ork inte är som vanligt. Förkylningen tär på krafterna och nästäppan gör att det stundom är svårt att få tillräckligt med luft. Men en sådan härlig dag kan man inte ge upp.
Gator av guld
 Man ser andra saker när man går åt andra hållet. Det blir ett annat ljus, andra speglingar i vattnet. På andra sidan ån fanns bokskog och gamla murkna träd. Det fanns en väg ovanför strandbrinken, men vi tog den nedre stigen.
Stadens vilda liv
 Det finns vilda varelser i staden också. Vi stötte på några änder och såg en stor svart fågel på avstånd. Det såg ut som en skarv som satt och viftade med vingarna. Ikväll hörde jag på TV att många flyttfåglar stannar kvar nu när vi har det så varmt. Det är kring 10 grader ända in i november. Förra året hade vi haft snö vid den här tiden. Igår såg jag 25 svanar som rastade på en åker utanför Reftele. De kanske funderade på om det var någon idé att flyga söderut.
Mera från höstpaletten
 På vägen tillbaka till huset gick vi genom Skogskyrkogården. Där var det vackert smyckat. Ljungen lyste i sina rödlila toner. Många andra blommor syntes som färgklickar på den gröna gräsmattan. Till helgen är det många gravar som smyckas och vi tänder ljus. I minneslunden brann många ljus och blommorna trängdes vid kanten av den lilla dammen med sitt vattenfall. Det är så vilsamt att gå på en kyrkogård. Visst påminns vi om vår dödlighet, men vi kan också bli tacksamma för livet.
Skogskyrkogården
 När vi kom tillbaka till huset, satte Bodil på maten. Sedan satte vi oss i bilen och åkte ner till havet medan maten blev varm. Det tog bara några minuter ner till Skrea strand. Det är en speciell doft vid havet. Vågorna rullade in mot stranden. Nu var där inte så mycket folk som det kan vara på sommaren. Men det fanns några våghalsiga barn som lekte vid vattenbrynet.
 Sedan var det gott med mat. God mat var det också. Vi fick färskpotatis och lax med en färgglad sallad till. Efteråt blev det kaffe och kladdkaka med mashmallows. Sött och gott!
 Det började skymma och det var dags att tacka för oss och återvända inåt landet. Vi tog en annan väg hem. Trots att det blivit riktigt mörkt stannade vi efter ett tips om en rolig cache vid Abilds kyrka. Men den hittade vi inte trots idogt letande. I stället åkte vi fram till en hembygdsstuga vid Torup och hittade en enkel gömma. Sedan fick det vara nog med cacher. Det blev visst hela tio stycket för mig idag också. En riktigt trevlig och lyckad dag alltså.
Bobackavägen
 Trott var jag när jag kom hem. Så det blev inte så mycket mera gjort på kvällen. Idag tog jag det lugnt hela förmiddagen. Jag gick en promenad med hunden som jag brukar. På eftermiddagen åkte jag och handlade. Hunden fick följa med i bilen. När vi ändå var ute åkte vi en liten bit till och letade reda på två cacher som klokare lagt ut i Lanna. Det är vackert där. Bobackavägen slingrar sig upp och ner. Gömmorna var fina och kunde läggas till handlingarna.
Utsikt från en gömma
Nu är det bara en dag kvar på lovet. Sedan är det helg. Imorgon måste jag försöka hinna göra lite utrensningar bland mina kläder och städa lite. På kvällen har jag lovat hjälpa till och pyssla med tonåringarna i kyrkan. Det kan bli spännande.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder det blev på den härliga dagen. Du kunde väl sagt att vi skulle gå lite långsammare.... man går ju ofta med den farten man har i sig... och ibland är det för fort för andra.. och för sakta för några. Ska bli "gott" när skolan börjar igen... denna veckan är det fart på. Men kul... och utvilande. Ska strax bege mig till Värnamo för vidare transport med hästtransport till Vetlanda. I morrn MAlmö. Krya på dej!

    SvaraRadera
  2. Det var så kul att ni kom!! Vi har fler cacher att logga i Fbg så ni är välkomna fler gånger, om inte annat så flör att finna de vi gick bet på sist (men jag har förhoppningsvis hittat dem innan =))

    Oj, du Kunde sagt till att vi gick för snabbt, man tänker inte på det när man går och pratar.

    Du är är idog me att finna skatter, härlig sysselsättning.
    Ha en goooo helg och njut av att vara ledig.

    SvaraRadera