torsdag 24 november 2011

Långsam fortbildning

 I tisdags trodde jag att jag skulle vara med på en studiedag i Värnamo. Så blev det inte. Jag vaknade med världens huvudvärk och kunde knappt ta mig ur sängen. Jag fick återvända till denna omedelbart och dra något mörkt över huvudet. Först hoppades jag att det skulle gå över så att jag kunde få vara med på eftermiddagen, men när jag vaknade nästa gång dunkade det fortfarande i knoppen bara lite mindre. Framåt kvällen gick det att göra lite, men jag är fortfarande trött. Det kan bero på att jag sovit dåligt den senaste veckan. Förkylningen vill inte släppa greppet och idag fick jag en kallelse till medicinmottagningen och nya provtagningar.
 Nog om krämpor. Idag var det i alla fall dags för lite utbildning. Även om jag missade föreläsningarna om entreprenöriellt lärande och om språket i alla ämnen, så har jag ändå försökt hänga med. Det finns mycket på nätet som man kan både läsa och se och lyssna på. Tiden är förbi då all fortbildning skedde på studiedagarna. Man kan fundera på varför det heter "fortbildning". Eftersom vi ständigt behöver mer av varan, kan det ju inte handla om snabbutbildning och sen är det klart, men kanske att fortbildningen måste fortgå. Det är inte konstigt att många elever, för att inte tala om invandrare, blir konfunderade över ord och uttryck i svenska språket. Jag tror långsam fortbildning med fokus på en sak under en längre period är bättre än de snabbfixarföreläsningar i en mängd olika pedagogiska modetrender vi ofta får ta dela av på våra studiedagar.

 Idag var det min tur att "föreläsa". Det var dags för steg 2 i NTA-utbildningen i temat Mönster & Algebra. Hela eftermiddagen mellan ett och fem ägnade vi oss åt denna. Förra gången var det en heldag. Då gick vi igenom de första sju uppdragen. Idag repeterade vi och delade med oss av erfarenheter av det praktiska arbetet i klasserna. Sedan tittade vi på tre nya uppdrag. Vi byggde kuber och trappor av multilinkkuber. Sedan dokumenterade vi i tabeller och diskuterade oss fram till algebraiska uttryck och formler. Det finns många begrepp som kan vara svåra att greppa. Ta bara hur vi använder ordet sida i en kvadrat respektive en kub. Sidan i en kvadrat är en sträcka medan sidan i en kub är en kvadrat. Rörigt, eller hur? Visst är språket viktigt i alla ämnen. Vi behöver "glosförhör" även i matte.
 Det är spännande att jobba med detta material. Algebra anses ofta vara svårt. I vår lärarenkät svarade hälften av lärarna att algebra var det svåraste momentet i matematikundervisningen. Däremot var det få som tyckte att tal och tals användning, alltså taluppfattning och aritmetik, var svårt att undervisa i. Ändå visar alla undersökningar att resultaten sjunker på dessa områden. Min reflektion kring detta är att lärarna själva känner att de behärskar talen och räknesätten bättre än algebran. Det är betydligt lättare att undervisa i något som man känner att man behärskar. Det betyder däremot inte att vår undervisning om tal och tals användning är bra. I så fall borde väl fler elever klara målen i dessa områden.
Det blev en lång dag på jobbet. Den började på morgonen med ett litet NO-prov i trean, som handlade om växter. Vi har jobbat med temat Från frö till frö. Det ska bli spännande att se hur mycket eleverna har lärt sig. Under tiden åkte mina kollegor på mellanstadiet med år 4-6 till Ishallen i stan. Det var vår årliga bad- och skridskodag. Jag hann med att vara där en liten stund innan de packade ihop hockeytrunkarna och begav sig till simhallen i byggnaden bredvid. Då lämnade jag dem och åkte för äta lunch innan det var hög tid att förbereda för eftermiddagens kurs.

Kurslokalerna fanns på Campus i gamla gummifabriken. Det var fina lokaler och bra utrustade. Några av mina kollegor går en annan kurs om läsinlärning. Deras föreläsning hölls i salen bredvid så vi sågs vid fikat. Då fick jag höra att det skett en olycka i simhallen. En elev i fyran blev skadad och fick hämtas med ambulans. Han hoppade från hopptornet. När han kom upp ur vattnet, kom näste man och hoppade rakt på honom. Han hade inte väntat på lärarens signal att det var fritt i vattnet. Det var förstås en dramatisk händelse. Vi får hoppas att det gick bra för alla som var med.

Innan jag åkte hem tog jag vägen förbi Blomsterlandet och inhandlade lite adventsblommor. Imorgon ska det städas och pyntas till advent här hemma. Jag plockar inte fram alla julsakerna redan, men lite ljusstakar och adventsstjärnor i fönstren och några blommor brukar det bli. Vi får se om jag hinner baka saffransbröd också. Det beror på hur länge orken varar.

1 kommentar:

  1. Skulle gärna varit med i matteFORTbildningen. Man kan ju börja lite fort oh sedan får man långsamt lära sig på egen hand och med elever.Har tagit fram det juliga idag. FAst en ljusstake var förstås trasig... får fixa det i helgen. Dit är det bara en dag! Oj, vad det lackar ( vad är det för konstigt ord) mot jul!

    SvaraRadera