onsdag 30 november 2011

Livat på Navet

 Idag var det dags för resan till Borås. Vid halv nio åkte vi från Forsheda med alla tvåorna och femmorna, en praoelev från nian tre lärare och en resurspedagog, som tillsammans fyllde en stor buss. Det var livat i bussen på vägen dit. Det var långt tyckte eleverna. Men vi var framme i god tid. Vi vinkade åt Pinocchio och sen var vi vid Navet.
Vi hann mumsa i oss en banan innan vi fick komma in.
Sedan fick vi träffa några spännande personer....
... som vi fick hjälpa att lösa ett problem.
Sedan fick vi pröva alla spel som till exempel Rush Hour.
Vi fick handla i affären.
Det stora tornet i Hanoi var roligt.
Vi prövade lyckan på lyckohjulet.
Pentago var ett klurigt och roligt femiradspel.
Vi byggde fina mönster.
Efter 90 minuter i Mattepalatset funderade vi som avslutning på vad allt detta hade med matte att göra.
Innan vi satte oss i bussen igen, åt vi kycklingsallad som skolköket skickat med oss.
Sedan var det lika långt hem och ljudnivån var ännu högre i bussen på hemvägen. Men alla var glada och nöjda med besöket. Nu har vi mycket att skriva och berätta om när vi kommer tillbaka till skolan igen.

Vi hade aldrig kunnat göra det här besöket med hela skolan om vi inte fått projektpengar från Skolverket. Igår var F-klassen och ettorna där och nästa vecka åker treor, fyror och sexor. För de yngre handlade det om om lite blandade matteövningar. De äldre jobbar med det nya temat Geometri. Idag följde jag tvåorna. Nästa vecka ska jag följa med sexorna. På så sätt får jag se båda lektionerna.

Man kan fundera på om det är värt både pengarna och tiden vi får sätta av till detta. En sådan här dag tar på krafterna både hos elever och pedagoger. Vi har ett stort ansvar när vi åker så långt med så många barn. Sedan gäller det att följa upp lektionen vi fick så att det inte bara blir ett jippo, en rolig stund. Även om syftet i första hand var att väcka intresse och skapa en positiv inställning till matematik, så kan man få ut så mycket mer om man följer upp och tar vara på upplevelsen.

Vi har köpt in mattelådor från Navet som också kostade en massa pengar. Nu gäller det att vi verkligen använder dem och utnyttjar dem på ett bra sätt. Det är så lätt att den här typen av material hamnar på en hylla och samlar damm när den första entusiasmen lagt sig. Vi kommer också att göra egna lådor. Då utgår vi från NCM:s Strävor och de aktiviteter som beskrivs där. Just nu håller jag på att göra inköpslistor på material som vi vill ha i alla klassrum och som vi behöver för att bygga upp vår matteverkstad. Jag har ju 10% av min tjänst avsatt för matteprojektet.

De största problemen som vi lärare upplever i skolan idag har med resurser att göra. Det handlar både om rsurser i form av pengar och i form av tid. I och med projektet har vi gott om pengar, men vi har fortfarande ont om tid. För samtidigt som vi ska driva ett stort tvåårsprojekt så ska vi klara av undervisningen som vanligt, fortbilda oss och implementera alla nya styrdokument. Den här hösten har varit makalöst full av möten och nätverksträffar. Ändå har vi inte lyckats få in några träffar för oss som deltar i projektet så att vi kan avsluta vår studiecirkel kring en bok. Om två veckor har äntligen planerat in en träff.

Som lärare ska vi jobba 45 timmar i veckan under terminerna. De flesta av oss har jobbat mer och många timmar att plocka ut i förskjuten arbetstid. Vi får ju inte kalla det övertid. Vår stora fråga är när vi ska kunna få tillbaka den tiden när all tid fylls med obligatoriska aktiviteter. Nästa fråga är hur länge vi orkar ha det så här. Vi hoppas att vårterminen kan bli en lugnare termin då vi kan få tid att reflektera och pröva. En läroplan sätter sig inte på några månader hur gärna våra politiker vill det. Det tar tid att vända en skuta och ännu mer tid att vända ett hangarfartyg såsom den svenska skolan.

1 kommentar:

  1. Jo, dom där lådorna är klart goda dammsamlare. JAg har försökt få till en användning, men tyker att det blir bättre på mitt sätt. Det är lite för fyrkantigt, tillrättalagt. Hoppas att ni kommer att använda era DYRköpta lådor.
    Ska åka till Navet i februari. El-tema. Får med en låda till skolan efteråt, som man får låna en månad ca. Det brukar vara bra grejer... som funkar.
    Vi har också haft alldeles för mycket möten och annat planerat denna termin. Känner mig i och för sig ganska fräsch fortfarande, men det beror nog på att jag inte är så ambitiös i dokumentation ... jag gillar att planera och undervisa och fortsätter med det... gör ingenting för att det så ska vara.

    SvaraRadera