tisdag 3 februari 2015

After Work med klokare och Fabian


Solen har tittat fram lite varje dag mellan snöfallen. Både igår och idag fick jag åka hem på lunchen och ta ut hunden på en liten runda. Igår var jag kvar länge på jobbet p g a utvecklingssamtal. Idag skulle jag åka direkt till Jönköping efter jobbet. Det var dags för ett av mina regelbundna återbesök hos homeopaten på Gräshagen.


Katrin följde med som sällskap på resan så jag plockade upp henne i stan innan vi drog mot norr. Efter Gräshagen åkte vi till Ryhov för att fika och shoppa lite på IKEA. Det är alltid några saker som vill följa med hem efter ett besök där. Så var det idag också.

Det började mörkna när vi kom ut till bilen, men jag brukar ju alltid försöka logga åtminstone en geocache varje gång. Den traditionen vill man inte bryta. Så vi började leta efter lättillgängliga enkla gömmor i närheten av vår resväg.


Det var inte lätt att hitta någon sådan.Vi körde Tabergsdalen söderut, men de flesta gömmor var för svåra eller så kunde vi inte stanna p g a trafiken. Dessutom hade min GPS ställt in sig på att bara visa cacher med högre terrängrankning än 3. Då är det inte konstigt att man inte hittar något lämpligt att leta upp. Vi stannade i Norrahammar och försökte hitta en enkel gömma, men den ville inte visa sig för oss. Då sa vi till varandra att Vaggeryd brukar ju kunna leverera. Så Fabian vändes åt det hållet.


Vi valde ut en gömma nere vid Göla. Den hade haft besök igår så den borde gå att hitta utan större problem. Vi kände till platsen sedan tidigare. Det har funnits andra cacher där. Bilen ställde vi knappt 100 meter från GZ. Sen gick vi längs gångvägen innan vi vek av på cachingstigen ner mot gölen. Det var lite huttrigt väder den här kvällen.

Katrin kom först fram och hittade ingången. Koden till låset hade vi listat ut på vägen, men vi behövde den inte då gömman redan var öppen. Kanske tidigare loggare glömt låsa. Sen öppnade vi dörren och klev in bakom det svarta skynket. Där väntade oss en totalupplevelse av Halloweentyp. Det hade inte snålats med rekvisita. Föreställningen hade både ljus och ljud, men vi lät oss inte skrämmas.






När vi sett oss omkring, började vi spana efter loggbokens gömställe. Det fanns många skrymslen att leta i, men Katrin hittade den med en gång. Vi lämnade våra alias i loggboken och ställde sedan tillbaka burken och lämnade gömman i det skick vi trodde den skulle vara i. Vi låste alltså efter oss. Sen traskade vi tillbaka till bilen och åkte hemåt.


Det blev bara en enda cache loggad den här dagen, men vilken cache! Den kan verkligen rekommenderas. Den är särskilt lämplig att tas när det är mörkt.

Det var en del trafik på E4:an men färden gick ändå ganska snabbt söderut trots lite snömodd och stänk på rutan. Givetvis var det precis i mitt synfält som vindrutetorkaren inte ville torka rent, men lite spolarvätska då och då och fullt varmluftsblås mot rutan löste problemet. Vi kom fram till Värnamo. Där lämnade jag av Katrin och fortsatte resan hemåt.

1 kommentar:

  1. Hu, den får jag allt försöka leta upp någon vacker vårdag... : )

    SvaraRadera