söndag 18 oktober 2015

Härlig hösthelg här hemma


En morgon den gångna veckan kunde jag njuta av en fantastisk soluppgång. Det var lite kyligt i luften när hunden och jag gav oss ut på dagens första tur. Men under dagen stiger temperaturen till lite behågliga nivåer. Än har inte den kalla perioden kommit. Förkylningarna avlöser varandra i alla fall. Några dagar den här veckan har jag varit lite krasslig och trött. Det räcker att någon annan som jag möter på skolan är lite snuvig eller hostar. Jag är så infektionskänslig så jag känner av det direkt. Som tur är går det oftast över rätt fort om jag bara får vila.


Hösten är skördetid och maken tog in ett stort fat med äpplen som ska bli äppelmos. Vi har bara en liten frys numera så det blir inte så mycket inhöstat. Å andra sidan är vi bara två personer som ska äta upp det.


Igår ville maken åka till Julmässan i Åminne. Jag tycker ju att det är alldeles för tidigt med julmarknader mer än två månader innan jul. Inte före min födelsedag! Maken inhandlade sina måsteprodukter, men jag kom hem tomhänt.


Jag hade gärna handlat lite te och kryddor, men tyvärr tog de inte kort bara kontanter. Inte ens Swish hade de. De hade en del andra knallar. Nåväl, det finns fler ställen att handla på.


Dagens hundpromenad bjöd på en rikedom av höstfärger. Solen sken och det var riktigt skönt att gå den vanliga hundrundan.



Asparna lyste i guldgult medan rönnarna växlade över i röda toner. Små många olika färger det finns! En del träd har fortfarande gröna löv medan andra redan har tappat de flesta av sina.


På mossen lyser det också i rött.


Det gula gräset spretar åt olika håll och Takko stretar på åt sitt håll.


Blåbärsriset har rodnat men lingonriset är fortfarande mörkgrönt. Snart är det dags att binda lingonriskransar.


De raka furorna på tallmon silar sollljuset. Korparna flyger och presenterar sig med ett knarrigt "Korrrp!"


På hemvägen såg vi samma färger fast från andra hållet. Det var skönt att komma in i stugan igen och laga till lite mat. Idag blev det lasagne till maken och mig.


På förmiddagen var vi på gudstjänsten i Missionskyrkan. Det var ett tag sedan jag varit med. Förra helgen var jag borta och tidigare var jag lite krasslig. Men idag ville jag verkligen gå. Pastorn fortsatte sin predikoserie  på temat Befriad. Idag handlade det om Befriad från egoismen. Det är inte lätt. Vi förstår inte riktigt hur bra vi har det. Det finns så många som varje dag får kämpa mot fattigdom, sjukdomar och annat elände. Livet är inte rättvist men vi borde kunna göra världen lite rättvisare än vad den är.

På eftermiddagen var jag tillbaka för första körövningen inför julkonserten. Andra Advent blir det två konserter och nu var det dags att damma av stämmorna och notpapperna. De flesta sångerna var välbekanta och altstämmorna satt rätt bra. Några övningar till går det åt för att finputsa på soundet. Efter övningen var jag ganska trött. Ögonlocken ville falla ned. Så nu är det dags att avsluta dagens aktiviteter. Imorgon är det vardag igen.

1 kommentar:

  1. Visst blev det en superfin helg. Hösten ahr ju varit- och är fortfarande - otroligt vacker och lockande till utevistelse i den mån man har tid. Äpplen fick vi inga alls i år.... men massor av plommon.Inte så användbara dock... har testat att gpra lite marmelad bara. Och gett bort till höger och vänster och i skolan. Nu är de slut, de också. Lite blommor kvar i "sålandet" fortfarande. Körövning låter kul.... länge sedan det begav sig. Men snart dags för luciaövning i skolan. Det är kul! Hoppas du håller dej frisk i sista arbetsveckan... sen blir det ju en veckas vila.

    SvaraRadera