tisdag 13 oktober 2015

Minisemester #2 - Vadstena


Det var relativt sen eftermiddag när jag kom fram till Vadstena. Jag körde in mot klosterområdet och parkerade bilen nere vid vattnet.Vadstena är en vacker stad som jag besökt flera gånger men aldrig för att geocacha. Jag tog en promenadrunda runt området för att se mig om och logga några burkar.


Det var flera mugglare ute och spatserade med eller utan hundar, men jag lyckades hitta gömman till Nunnekloster & munkkloster och logga den utan att någon observerde mig, vad jag vet.


Jag gick förbi både nunnornas hus och munkarnas hus. Här fanns ett klosterhotell där man kunde ta in om man ville. De gamla ruinerna passerade jag på min väg mot nästa burk.


Vadstena har smala kullerstensgränder som kantas av vackra trähus i olika färger. Det är ju så man tänker sig en gammal småstad. Det blommade i trädgårdarna.


Den gamla klostermuren ringade in området. Den var lång och jag följde den för att komma runt på andra sidan klosterområdet.


Det var ju Birgittadagen den här dagen. I en liten park stod hon staty bland blommorna. Det var en handlingskraftig kvinna med stora visioner, som har betytt mycket för många människor. Man behöver inte gilla allt hon gjorde, men en del var bra. Någonstans längs vägen loggade jag den andra gömman i Vadstena. Eftersom det var en myst som handlade om Heliga Birgitta, berättar jag inte var någonstans. Men den fanns längs vägen.


Några kala grenar med röda bär stack upp ovanför det lika röda planket. Det var havtornsbär som hade mognat. De är goda tycker jag som gärna dricker lite havtornsjuice.


Det blev ytterligare en gömma loggad i vadstena vid Mårten Skinares hus & Stora dårhuset. Här var det inte mycket folk ute så jag kunde leta ostört innan jag återvände till min lilla bil.


Nu var det dags att köra raka vägen till mitt bokade boende i Motala. Klockan började bli mycket men än fanns det tid att checka in. Det var i alla fall vad jag trodde och som det stod på min bokningsbekräftelse. Det skulle visa sig vara lite besvärligare, men mer om det i ett annat inlägg. Cliff hanger.....!

1 kommentar:

  1. Vacker liten stad, Vadstena. Som man mest bara kör bil genom. Har dock cyklat igenom på tidiga kvällar. 5 gånger. Med start i Motala. Vackra höstbilder. Hoppas du slapp vara uteliggare! I cykelstartstaden.

    SvaraRadera