söndag 15 november 2015

Underhåll och nytillverkning


Varje helg tänker jag att nu är det nog sista sköna höstdagen. Nu kommer nog vinterkylan. Men än har det inte blivit så även om det var riktigt kallt om öronen vid sista hundrundan igår kväll. Än har fuchsiorna klarat sig och fortsatt att blomma, men idag förbarmade jag mig över dem och vi bar ner dem i potatiskällaren. Lite bar det emot eftersom  de fortfarande hade knoppar.


Malvorna blommar också liksom kauksiskt förgätmigej. Jag klippte ner de höga överblommade stänglarna men behöll de lägre som fortfarande hade blommor.


Jag städade av på verandan och bar in min gunga för vinterförvaring. Snart är det dags att tända ljusslingan och dekorera inför advent. Idag blev det bara lite mossa i kransen tillsammans med några röda äpplen.


Lördagen var vikt åt värdgruppen i kyrkan. Det var vår vecka att ta ansvar för det praktiska. På förmiddagen städade vi hela kyrkan. Sen åkte jag hem och bakade kärleksmums eller vad de nu kallas. Kärt bakverk har många namn. På kvällen hade vi församlingsafton och då hade vi hand om fikat. Vi åkte tillbaka i god tid för att bre frallor och koka kaffe. Det blev en trevlig samling då vi fick besök av Bengt Åkesson från Rickarum som berättade om hur deras församling jobbar med en själavårdsgrupp. Vi fick många tankar och frågor att fundera över. När de andra gick hem, hade vi disken kvar men det gick snabbt att fixa.


Maken hade sitt eget lilla köksprojekt, men det lite hemligt.


Han trängdes med mig i köket när jag bakade.


I eftermiddags gav jag mig ut på en liten underhållsrunda till några av mina gömmor. Äntligen kunde jag placera ut Rondellmyst #13 Hundkoja igen. Den har varit inne ett bra tag därför att någon ändrat koden till hänglåset. Vi fick såga av bygeln och skaffa ett nytt lås. Det fixade Katrin och Fredrik åt mig i torsdags. Så nu kunde jag återställa denna.


Jag bytte ut de spårbara resekrypen som fanns i gömman mot andra som jag fick med mig från Örebro. Ronnie hade det bra i sin hundjoja men han fick sällskap av en liten katt.


Medan det var ljust fortsatte jag söderut. Mina planer var att besöka min mamma, men jag tog en liten omväg och åkte Getaryggarna mellan Ed och Rydaholm. Den gamla landsvägen går uppe på en rullstensås.


Vid Kroppsjön stannade jag till. Här hade det ändrat sig sen jag var här sist. Här skulle dessutom passa bra att lägga ut en ny gömma. Sagt och gjort, jag hade en färdigpreparerad lock&lockburk i bagaget på bilen så den hämtade jag och hittade ett gömställe för den. Det finns en liten parkering vid informationstavlan och där finns också en rastplats med en utsiktsplattform. Där kan man både fika och studera fåglarna.


Kroppsjön är en liten fågelsjö som jag besökt många gånger förr om åren. Den hade blivit alldeles igenvuxen och fåglarna ville inte längre rasta eller häcka här.


För några år sedan började man restaurera sjön. Nu har man grävt bort vegetation för att skapa öppna vattenytor. Samtidigt skapade man några öar av de överblivna jordmassorna. Det syntes inte så många fåglar den här dagen, men det kan nog vara gott om dem framåt vårkanten när flyttfåglarna återvänder.


Plötsligt medan jag stod där och väntade på att min GPS skulle ta ut koordinaterna fick jag syn på sex svanar som flög på andra sidan sjön. Det var lite svårt att se men jag tror det var svanar. Sångsvanar brukar hålla till här liksom grågäss, brunänder och vattenrall. Andra fåglar som trivts här är rödbena, sothöna och sumphöna.


När jag var klar, fortsatte jag vägen söderut längs Getaryggarna. Alla träd stod kala och marken var täckt av rostbruna boklöv. Den här vägen gillar vi att köra inte minst med motorcykel. Det brukar bli några vändor varje år.


När jag passerade den gamla kvarnen, fick jag för mig att stanna till och gå en runda bland de gamla byggnaderna. De förfaller mer och mer. Här finns en gammal gömma som jag letat upp för flera år sedan. Den låg kvar på samma ställe som den ska göra.


Den gamla dekorerade dörren var öppen, men jag gick inte in. Jag fortsatte till Rydaholm där jag svängde av vid Nederled och körde förbi kyrkan med de två tornen över till Upplid. Sen var det inte långt kvar till min hemby Kolvarp.


Det började redan skymma så smått när jag kom fram till mamma. Hon satt vid köksbordet och pysslade lite. För henne är det trevligt när någon dyker upp och hälsar på. Då går tiden lite fortare.


Vi pratade en stund. Sedan bryggde jag te till oss. Nu är det gott med en varm kopp te när höstkvällarna kommer. Hon hade tänt ett ljus på bordet när skymningen kom.


Det var mörkt ute när jag åkte hem från mamma. De sista bilderna är från en eftermiddagsrunda med hunden tidigare i veckan. På hemvägen stannade jag för att handla lite och för att kolla upp ett par andra gömmor som jag har i stan. Båda burkarna var borta, men jag hade med ersättningsgömmor att placera ut. Nu får jag hoppas att de kan få vara kvar. Det är inte roligt när gömmor mugglas.


Det var den här helgen. Den försvann snabbt. Nu är det bara två veckor till Advent och sen är det snart Lucia och därefter jul. Men det är mycket som ska hända innan dess. I skolan är vi mitt uppe i de muntliga nationella proven med sexorna. Jag har bara två grupper kvar att bedöma i matematik. Sen ska jag ägna mig åt engelskan. Det finns alltid mer jobb när man klarat av en sak.

1 kommentar:

  1. Din mamma ser pigg ut. Kul att se!
    Ska ha muntliga svenskaprovet på onsdag. Få se när jag får till matten.... Kollegan som har engelska i sexan genomförde de proven idag. Skönt att det inte är så många prov längre. Sen har jag svårt att ta dem på riktigt allvar. Jag har redan bra koll på mina sexor tycker jag. KAn sätta betyg utan dessa prov... och pratproven är ju dessutom svåra att bedöma.Hu vad tiden går. Advent om två veckor. ....Lucia har vi börjat öva till...min favorit av jultidsdagarna!

    SvaraRadera