söndag 29 november 2015

Första Advent


Då var den första söndagen i Advent här. Den började ju ganska hyfsad med bara lite fuktighet i luften, men sedan har det tilltagit. Nu viner det om husknutarna och regnet piskar mot fönsterrutorna. Stormen Gorm ryter och gormar, men vi har det nog lindrigt jämfört med de som befinner sig i stormens centrum Vi har ett varmt hus och fungerande elförsörjning än så länge.


Det som inte fungerar så bra längre är min bil. Den slurpar i sig olja som en törstig kamel i öknen. Jag fyllde på för ett tag sedan och nu ville den ha mer. Lampan började lysa när jag åkte till gudstjänsten på förmiddagen. Vi fyllde på innan jag åkte hem igen, men det är illavarslande och kanske måste jag hitta en annan bil snart.


Gudsjänsten var välbesökt som det brukar vara vid Första Advent, men det var nog nästan rekord. Kyrkan blev fullsatt. Vi var nämligen bjudna på Festgudstjänst. Vi sjöng förstås Adventspsalmerna och sedan medverkade barnen och ungdomarna med sång och med ett uppskattat drama. Efter gudstjänsten var det tårtbuffé. Det var gratis men vi fick lägga en slant till SAM:s insamling för flyktingar. Tårtorna var väldigt goda. Jag smakade nog fyra eller fem.


Sen åkte vi hem och tog det lite lugnt några timmar. Jag gick en runda med hunden innan stormen väntades anlända. Maken fixade en soppa till lunch. På eftermiddagen var det julmarknad i hembygdsparken. Vi hoppade över tomtetåget och åkte dit lite senare.


Det började bli mörkt men granen var tänd och det lyste i husen och bodarna. De är föreningar, företag och skolklasser som säljer olika saker och lotter.


Vi från Missionskyrkan hade ett hundralotteri med vinst på alla lotter. Det var redan slutsålt när vi kom. Vi brukar inte köpa lotter, men det finns ju annat att handla också.


Inne i stugan brann brasan för fullt. Folket trängdes kring borden med varor att handla till sig själv eller som julklappar.


Den som var frusen kunde värma sig vid brasan. Maken brukar passa på att tina upp sina kalla fingrar.


Jag kollade in de fina sakerna. Det fanns en hel del kakor och bröd, godis, marmelad och annat ätbart. Jag hade gjort örtsalt som såldes till intresserade köpare. Sen fanns det kakfat, blommor och böcker.


Jag köpte en kruka med en julros. Den tyckte jag om. I ett annat hus fanns Arabusta och sålde sitt julkaffe. Det brukar jag handla till jul så det fick bli ett par paket. Det är tur att många har Swish för så mycket kontanter har vi ju inte i planboken längre.


Det blev en sak till som fick följa med hem. Herregud & Co gillar jag. Jag delar gärna  bilderna på Facebook. Nu har det kommit en bok med en bild för varje dag på året. Många har jag sett, men det finns några nya som jag kan glädjas åt under det kommande året. Frågan är om jag kan hålla mig så länge.

1 kommentar:

  1. Det var lite annan julmarknad än den jag var på. Men Apladalen blir det förhoppningsvis på söndag. Där är det mysigt, tycker jag. Fast så mycket köpt blir det inte....man behöver ju inget av de fina sakerna. Har två uteblommande julrosor. Så bra att ta in, de står ju sig så länge.
    Synd att din gamla häftiga bil inte vill sköta sig längre. Men den har allt fått vara med om en del... och på inte alltför bra vägar.
    Tårtbuffé. Yes, det hade inte varit dumt. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera