onsdag 20 juli 2016

Sommardagar i Rannäs


Det var skönt att komma hem lagom tills sommaren började igen. Solen skiner men det finns ju lite moln på himlen som döljer den ibland fast de är inte mörka. Det är ingen riktig värme än, men det är jag egentligen tacksamt för. På morgonen tog Takko och jag en minirunda i det daggvåta gräset. Nu har andra höskörden börjat. Maskinerna hörs lite då och då. Det är inte alltid tyst på landet.


Det finns inte så mycket blommor i trädgården just nu. Många har blommat över. Det är mest i krukorna som det blommar. Här är det den rödbladiga basilikan som har fina blomvippor.


Malvan finns ju i alla fall. Den frösår sig lite här och där har jag sett. Plantorna härstammar från Ven. Jag fick frön av min hyresvärd i stan, när vi flyttade in i Forsheda. Sen tog jag med mig den vidare till Rannäs.


Mårbackapelargonerna har slagit ut igen. De blommade för ett tag sedan. Sen var det bara gröna blad, men nu har det kommit nya blommor. De anda pelargonerna dröjer visst.


Det är gott om fjärilar av olika arter och andra insekter. Oreganon har fått påhälsning. Den sprider sig i gräset där vi inte slår.


Studentnejlikorna har också fått besök. De höga intensivt röda blommorna lyser vid stugknuten och älskas av fjärilarna.


På gårdsplanen har de vilda blommorna brett ut sig. Nu är det röllekan som syns tillsammans med mjölkörten. För det mesta är röllekan vit men vi brukar få en del rosa exemplar. Så också iår.


Hallonen är mogna. Vi har alltid haft gott om hallon runt gården. Bakom vår ladugård blir de stora som trädgårdshallon men de smakar som skogshallon. Jag har brukat plocka många burkar och frysa in för kommande behov. Nu har sonen blivit biten på att plocka hallon. Skönt att någon tar över.


När jag kom hem visade det sig att han kokat hallonsylt. Igår kokade han en marmelad med hallon- och lakritssmak. Det ska bli spännande att smaka.

Jag mår nu lite bättre och bättre. Ikväll ska jag starta spruttagningen. Då får vi se vad som händer och de påverkar mig. Man kan få värk i ryggen. Det är ett kroppeget ämne men sprutan ökar ju koncentrationen och då kan det ge värk. Benmärgen ska stimuleras att producera fler vita blodkroppar och stamceller. Men nu njuter vi av sommaren så länge vi har den.

1 kommentar:

  1. Nu blev det sommar igen. Lite väl häftigt... men ok, då man befinner sig vid havet. Hemma igen var det gott att sätta sig på altanen och njuta av dofter och av den fulla månen. Fina bilder... speciellt bilden på Henrik var jättefin. Vi har dålig struktur bland våra buskar, men lite här och där sticker det upp en hallongren. Gäller att plocka snabbt, de blir fort dåliga, hallonen. Hoppas att du kan njuta de sista agarna innan det är dags för nya behandlingar. Tänker på dej!

    SvaraRadera