lördag 23 juli 2016

Utflykter i lördagshettan


Nävorna verkar gilla det varma vädret vi haft de senaste dagarna. Det gör ju inte jag egentligen. Det är tur att vädret växlar så att får det de vill ha nån gång. När det är som varmast, är jag glad att vi har luftvärmepumpen installerad. Den som gav som värme i vintras, kan nu kyla ner huset i stället. Det är inte helt fel.


Vi har tagit det lite lugnt den här veckan hemma i Rannäs. Alla har varit hemma, men sonen har jobbat en hel del. I onsdags var han ledig och då passade vi på att åka till stan för att uträtta en del ärenden. Dessutom testade vi den nya restaurangen vid Bredasten, Rosegarden. Asiatisk buffé är det ingen i vår familj som säger nej till.


Det var i stort sett vad de hade, men det räckte. Jag hade velat ha lite mer smak på rätterna men det kanske berodde på att mina smaklökar är lite avtrubbade av alla cellgifter. Som vanligt räcker det med små portioner för mig. Jag behöver äta lite i omgångar för att få i mig allt.


I onsdags började jag också ta mina sprutor. Det har gått bra även om det var lite läskigt första gången jag skulle injicera mig själv. Ryggsmärtorna har ökat successivt och det var jag förberedd på att de kunde göra. Jag hoppas de avtar igen när sprutorna är klara. Det har inneburit att jag inte kunnat minska smärtlindringen. Jag har fått återgå till de höga doserna och till och med ta lite extra snabbverkande. Men hellre det än att må riktigt dåligt. Ibland har jag inte sovit så bra på natten så då har jag behövt ta en powernap då och då.


Idag är det lördag. Vi skickade iväg maken på en mc-tur. Min bror bjöd in till en dagstur neråt Skåne och Blekinge. Det blir nog inte så många tillfällen den här sommaren, tänkte jag. Så därför tyckte jag att han skulle hänga på. I veckan fixade han lite reparationer på hojen och besiktigade den, så den var redo. Det blev en varm, härlig tur, som han kom hem från alldeles nyss.


Vi andra tog också en liten tur men bara in  till stan. Först tog vi lite lunch på Espresso House. Det blev de kalla varianterna av kaffe idag och en bagel med kyckling.


Dessutom valde vi en levain med kyckling och mozzarella som hade god smak av pesto. Vi delade på dessa båda bröd och det var fullt tillräckligt för oss.


Det var varmt ute så vi satte oss därinne i stället. Espresso House är ju också relativt nyöppnat, men här har vi varit tidigare och smakat på utbudet. Kaffe smakar mig inte riktigt just nu så jag brukar avstå. I den här värmen är det bättre med något kallt.


Efter lunchen gick vi uppåt Storgatsbacken. Sonen ville besöka ett PokemonGoGym vid Örnen  på väggen ovanför Harrys. Sen var vi inne en runda på Åhléns innan vi fortsatte färden.


Nästa hållplats var Vandalorum. Jag har inte besökt någon av utställningarna i år. Det har jag inte orkat med, men nu passade vi på. I den första ladan fanns verk av Sievert Lindblom. Det var mest skulpturer.


De flesta var svarvade och ganska häftiga. I de här montrarna fanns också lite andra udda varelser.


Många av de svarvade och utskurna skulpturerna var rik,tigt häftiga. När man stod på rätt ställe , såg man människor i profil.


Det fanns figurer både i helfigur och bara i huvudform. Det var lite spännande att kika runt och upptäcka vad konstnären ville visa oss.


I nästa lada var det två konstnärer som ställde ut, Cecilia Kraitz och Mikael Bertmar. Deras konstverk utgick från temat Det omöjliga och byggde på dikter av Göran Sonnevi.


Det fanns bilder ihopsatta av keramiska plattor. Den här tyckte jag nästan liknade maneter. Färgerna var häftiga.


Andra bilder var fotografier. Det fanns också rörliga bilder och musik i en liten salongskub. Vi satte oss i de tre biografstolarna och tittade en stund.


Sen fortsatte vi till Galleriet där det mer handlade om snickerier och design av möbler. Gustav Persson hette utställaren. Där fanns också en låda med trästavar som man kunde använda och bygga något eget. Sonen gav sig genast i kast med att sätt ihop ett verk av trästavarna och gummiband.


Vi andra tittade hur hans alster växte fram och snart var det klart. Efter ett litet besök i museishopen och i mataffären åkte vi sedan hemåt. Det var nästan kvävande hett på eftermiddagen. Jag satt en stund på verandan och stickade lite på ett par sockar, mend det var rätt jobbigt med ullgarn och svettiga händer.


Lite senare tände sönerna grillen och fixade till lite tillbehör. Det blev grillade kotletter med vitlökssmör, grillad ananas, potatissallad och tomat- och purjolökssallad. Allt smakade jättegott. Jag var nästan lite besviken för att jag inte orkade mer än jag gjorde. Nu är det dags att packa väskan inför morgondagens resa till Linköping. Det blir tidig avfärd eftersom jag ska vara där kl. 10. Förhoppningsvis är jag hemma igen på måndag kväll, men man vet ju aldrig vad som händer.

3 kommentarer:

  1. En fin tillsammansvecka. Härligt ! Pokemon Go har verkligen tagit oss med storm. Såg massor med ungdomar och unga vuxna som gick med telefonen framför sig och en app nedladdad i den, då vi var inne i stan.. Halmstad. .i kväll. Kändes nästan lite läskigt. .. futuristiskt. ... tsget ur en film. Önskar dej all lycka i Linköping.

    SvaraRadera
  2. Först och främst. All lycka i Linköping och att du kommer hem snart igen. En trevlig stad förvisso men bättre att besöka i roligare ärenden.
    Så mysigt ni verkar ha det tillsammans med sönerna! Riktig kvalitetstid! Håller även med om värmen. Skönt att inte frysa men lagom är bäst.

    SvaraRadera
  3. Först och främst. All lycka i Linköping och att du kommer hem snart igen. En trevlig stad förvisso men bättre att besöka i roligare ärenden.
    Så mysigt ni verkar ha det tillsammans med sönerna! Riktig kvalitetstid! Håller även med om värmen. Skönt att inte frysa men lagom är bäst.

    SvaraRadera