söndag 7 mars 2010

Den desperata jakten på våren

Vårens tidiga tecken - takdropp

Nu börjar vi den desperata jakten på våren. Vi är trötta på den långa vintern och letar efter vårtecken överallt. Vissa vårtecken kan jag tänka mig att vara utan. Ett av dem är vårtröttheten. Jag har varit ovanligt trött hela vintern och vill inte bli ännu tröttare. Det kanske är åldern som tar ut sin rätt, men så gammal är jag ju inte.

Ibland tar vi ut eländet i förväg. Bara tanken på tanken på vårtröttheten, tynger ner.  Vi förväntar oss att bli trötta, alltså blir vi ännu tröttare. Det kan vara så med andra företeelser också. Jag ser högen av arbetsuppgifter som ligger framför och blir trött av tanken på allt jag ska göra. Det är utvecklingssamtal och nationella prov, kvällskonferenser och föreläsningar. Och så ska jag hinna undervisa också. För att inte tala om allt utanför jobbet. Visst blir man trött av bara tanken.

 Det bästa sättet att äta en elefant är att ta en bit i taget, har jag hört. Det är väl så vi måste göra. man kan inte svälja elefanten i en tugga. Livet blir inte så jobbigt om man bara oroar för en sak i taget. helst ska man väl inte oroa sig alls. Jag hör inte till de människor som lätt stressar. Jag vet att världen inte går under bara för att jag inte hinner med allt jag tänkt göra. Den blir på sin höjd lite besvärligare för någon - oftast mig själv. Det jag inte hann idag, får jag göra imorgon. Eller helt enkelt hoppa över.

En försmak av våren

Man kan inte forcera fram resultat. Inte om man vill ha bra bestående resultat. Det gäller våren också. Vi kan plocka in kvistar och driva fram till blomning inomhus. Men verklig vårblomning kommer inte förrän de rätta förutsättningarna finns här.

Vi kan inte förvänta oss fantastiska resultat om inte de rätta förutsättningarna finns. Förutsättningar kan vara så mycket - tid, pengar, personer, lokaler m.m. Om vi ska kunna göra ett bra jobb i skolan, måste vi få de rätta förutsättningarna för det. Vi kan bara utgå från de förutsättningar vi har och göra vårt bästa utifrån dessa. ibland har vi kanske för stora förväntningar på oss själva, men vi kan inte göra underverk. Jag menar inte att vi ska ge avkall på våra ambitioner, men vi måste vara realister. Om vi inte ges rätt förutsättningar, kan vi inte nå våra mål.

Idag gick Vasaloppet av stapeln. Det är en maffig bild, när hela horden startar i Sälen. I år var förutsättningarna goda och många förväntade sig säkert bra resultat. Gott om snö och träningstillfällen i hela landet, bra spår och fint väder. Ändå var det flera som fick avbryta loppet därför att deras förutsättningar inte var de optimala. Logistiken fungerade visst inte helt perfekt heller. Bussarna fastade i köerna och kom inte fram förrän startskottet gått. För de som drabbades blev inte början på loppet som de tänkt sig, men det var bara att bita ihop och göra det bästa av situationen. Det är så vi måste tänka. Vi kan bara försöka göra vårt bästa.

Vårsolen bländar

Vårsolen värmer mer och mer. Den smälter snön och det blir takdropp. Sedan fryser det på framåt natten och det blir halt på vägen. Hunden och jag gick stora hundrundan idag. Här och där hade isen smält bort och gruset tittade fram. Men stora delar av skogsrundan ligger fortfarande under snö och is. Broddar rekommenderas på stövlarna. Och solglasögon på näsan. Hunden älskade att springa på skaren. Det var mycket roligare än att pulsa i lössnön. För mig var det inte lika roligt. Skaren höll bara ibland.

Rådjuren och älgarna tyckte nog också att det var lugnast att gå på de plogade vägarna. Det var gott om spår efter dem. De har svårt att hitta mat. Spåren ledde fram till viltutfodringsplatsen uppe i skogen. Ett rådjur vågade sig fram utanför huset mitt på dagen igår. Det letade nog desperat efter mat eftersom det gick fram till rören med fågelfrön och smaskade i sig dem.

Rådjur på jakt efter mat

Runt Forsheda har man satt upp skyltar som visar lämpliga cykelvägar. En del av dem har jag sett hela vintern när jag gått min hundrunda. Vägarna finns där även om det inte varit lämpligt att cykla där på ett tag. Snart blir vägarna bara och då kommer cyklarna ut. Det är också ett efterlängtat vårtecken. När man kan plocka fram motorcykeln och köra en runda. Då är det vår.

Våren är ute och cyklar


Än ligger snön djup över snödroppar och vintergäck. Men snart kommer de, vårens underbara tecken. Vintern kommer säkert att vilja stanna länge iår, men den får ge sig nån gång. I Narnia var det Vita häxan som höll landet i sitt grepp av snö och is. Men när Aslankom tillbaka och andades på marken, försvann kölden och våren återvände i ett nu. Ibland önskar vi att det skulle gå lika snabbt för oss. Men det skulle vara att ta ut våren i förskott. Var sak har sin tid. Och våren har sin.

3 kommentarer:

  1. Våra inlägg handlar lite om samma sak...att göra det bästa vi kan. Det är en viktig sak att tänka på tycker jag, har jag gjort mitt bästa ska jag kunna vara nöjd.

    Likadant att det inte hjälper hur man än oroar sig, ingenting blir lättare av det. Men det är lätt att säga, men svårare att leva upp till när man är mitt i oron.

    jag gick en längre promenad idag. Det blev så tack vare att jag kunde gå på skaren ett par tre kilometer. Det hände att jag trampade igenom några gånger men för det mesta så höll den. Det var jättehärligt att få gå en av de vanliga rundorna igen =)))

    Men visst är våren på gång...startsträckan är bara ovanligt lång =)

    SvaraRadera
  2. Tur att man glömmer vårtröttheten från ett år till ett annat.... Fast när du påminner, så kan man förnimma den där härliga tröttheten, som man bara får efter en hel dag i vårluft.... Kommer ihåg när döttrarna var små... det hände at de somnade stående, med huvudet lutat mot soffans armstöd. Nu har vi haft en fin vårvintervecka. Hoppas att det vädret fortsätter. Pratade med Malmödottern för en stund sedan. Där är all snö borta....

    SvaraRadera
  3. Idag skiner solen här och jag ska njuta av det som ska göras denna dag.
    Ska försöka se till att jag vill göra - inte att jag måste göra!

    Tack för allt tänkvärt du delar med dig till alla som läser.

    SvaraRadera