tisdag 2 mars 2010

I vårens väntrum


Nu är vi inne i vårmånaderna. Våren är underbar, men inte de här första veckorna. Jag är inte så förtjust i snöslask och lervälling blandat med blöta isgator. Jag vet att det måste till om den sköna våren ska kunna ta över. Snön måste bort på något sätt och då blir det blött och geggigt.

Några dagar med plusgrader och regn har verkligen fått snöhögar och vallar att sjunka ihop. Vårfloden forsade på vår lilla grusväg. Det droppade från taken och alla istappar försvann. Men i morse kom våren av sig. Då snöade det stora blöta flingor och det blev till att trampa i blötsnö igen. Blixthalka på vägarna. Kollegorna fastnade i bilköer efter lastbilar som inte kunde ta sig upp för backarna. Det är tur att jag bara har några kilometer till skolan. har jag väl tagit mig ut på Torskingevägen är det oftast inga problem.

Våren är längtans tid. Det är nog inte bara vi som längtar till våren med sol, värme och gröna små blad som spirar. Fåglarna har börjat sjunga sina vårsånger. Vi längtar därför att vi vet att livet blir skönare och enklare när våren kommer. Vi slipper de bylsiga kläderna och mössorna som förstör alla frisyrer. Vi slipper mörker och kyla och kan njuta av milda vindar och vårsol.

Kan man köpa en biljett till våren här?

Ibland vill man helst köpa en biljett till vårligare breddgrader. Men egentligen tycker jag att det är härligt med alla våra årstider. Jag vet inte om jag skulle vilja ha sommar året om. Varje årstid har sin charm. Alla vårar är inte lika. Det växlar från år till år. Jag undrar här den här våren ska bli? Ska den bli lång med många vintriga återfall eller blir den kort när allt slår ut på en gång?

Variation och omväxling gör livet roligare. Det är, som Bodil Jönsson sagt, variationen som är all kunskaps moder, inte repetitionen. Ibland tror jag att vi repeterar samma sak för mycket. Vi tror att eleverna måste traggla tabeller och glosor för att lära sig. De kanske skulle lära sig bättre och snabbare om vi varierade oss mer och inte gjorde på samma sätt hela tiden. Jag försöker hela tiden variera min undervisning och de uppgifter jag ger mina elever.

Livet är variationsrikt. Tänk bara på oss människor. Så många varianter det finns. Det är väl skönt att vi alla är olika. Det gör att alla möten blir spännande. Ibland har vi lite svårt för all denna variationsrikedom. Det blir svårt för oss att greppa allt. Det är nog inte meningen att vi ska kunna det. Vi kommer aldrig att kunna greppa allt i vår fantastiska värld. Vi behöver möta nya utmaningar varje dag för att kunna växa och utvecklas som individer. Våra olikheter ger löften om nya spännande erfarenheter. Och ändå är vi mer lika än olika.

4 kommentarer:

  1. Javisst är vi på väg in i vårens väntrum...även om det kommit av sig just nu. Jag får åka på hala vägar ett tag till verkar det som....
    Håller med dig om att det är trevligt med variation, jag vill inte heller ha sommar jämt. Sant sagt av Bodil Jönsson, det är en klok kvinna tycker jag.

    Det är verkligen tur att vi är unika alla människor, tänk om alla gick omkring och såg likadana ut. men jag ser det nästan varje dag på min skola, tonåringar är så osäkra så de är ofta lika varandra i klädval och så. Man ser dem ofta i grupper där "alla" ser likadana ut. Men när de börjat på gymnasiet vågar de vara lite mer egna individer.

    SvaraRadera
  2. Jag vill med ha vår utan slask och kyla helst...
    Hoppas du inte blev sjuk iallafall, illåmåndet till trots...Det kanske blev för mycket tårta=) ?
    Krya på dig.
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Nej, inte vill jag ha sommar jämt. Men inte heller denna LÅNGA vinter. På något sättt skrämmer den mej, vad är det som händer med vädret. Detta är inte normalt. Hann ta en promenad i går eftermiddag. Marsvinter är vackert, jättevackert. Solen värmde.
    Var inne på World Tour bloggen. Kan inte kommentera från skolan på den. Men vad KUL! Har ni gjort vinylskålarna själva? Hur gör man? Var finns de att köpa. Ett superbrra recyclingtips tycker jag.
    Nu är det dags att ta tag i denna skoldag. ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Vi kanske får vänja oss vid sådana här vintrar, vem vet. Vinylskålarna gjorde vi själva av gamla skivor. Jag köpte en del på Erikshjälpen för 5 kr. En del hade jag själv. Ska lägga ut beskrivningen på pysselbloggen. Det gick snabbt att fixa dem i ugnen. Alla elever var med och gjorde skålarna.

    SvaraRadera