måndag 15 mars 2010

Vårtecknen väntar

Påskens underbara liljor lyser upp som solar
Jag blir avundsjuk på dem som hittat årets första vårblommor i trädgården. Mina snödroppar är begravda under så där en meter snöhög. Där vintergäcken brukar dyka upp är det en stor vattenpöl när solen tinat upp isen. Det lär nog dröja innan vårens blommor öppnar sig för solen i min trädgård. Jag får väl nöja mig så länge med de köpta gula små påskliljorna. De blir man glad av. Men de får bo inomhus ett tag till.


Chilipeppar på gång

I mitt köksfönster växer i alla fall några små plantor av släktet Capsicum annuum, chilipeppar. Jag sådde tre olika sorter för några veckor sedan. En sort hade jag tagit frö av förra året. Det ska bli spännande och se vilket resultat det blir av de fröna. Snart är det dags att så fler frön. Jag tror det dröjer innan man kan plantera ut de små plantorna i år. Därför vill jag inte börja för tidigt.

Idag var jag ute och tittade till min magnolia som jag planterade förra året. Det levde i alla fall fortfarande och hade börjat komma till liv. Jag undrar bara om inte rådjuren har tuggat lite på kvistarna för jag tror inte att jag varit framme med sekatören. Det blev inget foto idag, men jag plockar fram en blommande kvist från förra året och ser fram emot kommande blomning.

Förra årets magnoliablomma
Det är inte konstigt att man längtar till vårblommor och sol. Den här vintern har varit påfrestande. Redan i november åkte jag på en förkylning och sedan har jag inte blivit kvitt den helt någon gång. Den påminner en del om energiprincipen, ni vet, Energi kan inte förstöras bara anta olika former. Min förkylning har växlat mellan halsont, rinnande näsa, ömmande bihålor, huvudvärk m.m. Just nu verkar den ha parkerat i en axel. Den värkte i helgen så att jag inte kunde sova. Det var omöjligt att hitta någon sovställning som inte gjorde ont. Det är tur att jag skriver med vänster hand. Annars hade jag inte kunnat fixa jobbet idag. jag kan knappt lyfta höger arm. Det blir vissa problem när man ska klä på sig, men inte värre än att det går att lösa. Nu ser jag fram emot sol och värme, inte bara sådan värme som kommer från vetevärmaren i form av en katt.

Jag tror att många känner sig slitna nu. På vår skola har vi fått ökat antal lektioner och minskad planeringstid. Det märks både på orken och på stressnivåerna. man hinner inte planera tillsammans med kollegorna för vi har ingen tid då vi är lektionsfria samtidigt. Och när eleverna gått hem är det det ena mötet efter det andra. Det är rättning och den egna planeringen som får stryka på foten. Det är för väl att man har 30 års erfarenhet att falla tillbaka på. Då kan man planera snabbt men det kanske blir sämre med nytänkandet om man bara måste plocka ur erfarenhetsskafferiet. Förhoppningsvis kan vi återta en del planeringstid till nästa läsår. Men jag förmodar att det betyder större grupper i stället.

Utgång mot det gröna
Det förra inlägget blev utan skylt. Jag hittade ingen passande. Dagens skylt visar på nödutgången, utgången mot det gröna. Nu när solen skiner och våren tittar fram, vill vi ut i det gröna. Jag tar alla vägar som finns bara de leder ut. Jag gör gärna som skyltens figur, skyndar mig ut i solen. Det tycker hunden är bra.

3 kommentarer:

  1. Så besvvärligt att ha ont ... och så blir man ju så trött.
    Alla dessa möten i skolan ... om de ändå vore till någon nytta.... det känns som om man bara ältar smma sak gång efter annan. Så visst är det tur att man är gammal i gamet!
    Ser fram emot fredag ... då ska det komma regn!

    SvaraRadera
  2. Usch och fy för ont i axeln =( Jag har själv haft ont i axeln i många år och det är inte gott...men för några år sedan gick jag till en kiropraktor och sedan har jag varit bra =)

    Jag har också två krukor med påskliljor i köksfönstret..det påminner om att våren är i antågande <3

    SvaraRadera
  3. Gick hos kiropraktor i många år men har inte behövt det på länge. Det var innan de fanns i Sverige på allvar. Jag åkte till Danmark. Problemet är att jag inte hittat någon jag har förtroende för. Men det kanske inte hjälper mot detta onda. Positivt är att det känns bättre idag.

    SvaraRadera