lördag 25 september 2010

Härliga höst

Renfanan har svartnat
En underbar dag går mot sitt slut. Det var när jag åkte hem från Borås idag som jag kände att den härliga hösten verkligen är här. Det lyste gult längs vägen för nu har inte bara lönnarna börjat skifta färg. Alla björkar och aspar skitar från grönt till gult. Än har jag inte sett så många röda färger mer än på en och annan lönn. Vid vägkanten hade ormbunkarna antagit en rödbrun höstfärg.

Jag har sagt det tidigare. Jag säger det igen. Jag gillar hösten. Naturen höstar in sig, varvar ner efter sommarens ymnighet innan vintern karghet. Det är dags för oss också att hösta in. Dags att plocka in en del växter som stått ute i sommar. Dags att varva ner i soffan med en stickning eller en god bok och en kopp te. Jag sveper en pläd eller en sjal om mig och myser.

På tal om stickning så var jag i Borås idag. Det var syfestival där, men det fanns inte bara tyger och symaskiner. Minst lika mycket garn var uppdukat i montrarna om inte mer. En hel del pärlor och andra smycken också. Jag har inte varit på syfestival tidigare, men läste hos andra bloggare att de skulle dit. Jag såg inte så många där, men förmodligen gick vi förbi varann i alla fall. Jag vet ju inte alltid hur de ser ut. Vi möts i bloggvärlden och jämför våra fynd där. Jag träffade i alla fall Tant Kofta och deltog i hennes workshop. Hon visade hur man stickar en hitochditmössa. Sedan handlade jag några garnhärvor. Den som vill veta mer om dem, kan klicka på länken till min pysselblogg så finns det bilder där.

När man åker själv, behöver man inte ta hänsyn till andra utan man kan åka hem när man vill. Efter några timmar begav jag mig hemåt igen. Takko var ensam hemma för maken var nere i Halland för att riva mer på stugan. Takko blev som anligt jätteglad när jag kom hem. Vi gick skogsrundan och det var underbar skönt i luften. Det är sådana höstdagar man vill ha, inte de regniga och blåsiga. Men det hade nog regnat för det stod vatten på vägen i svackan nere vid kanalen. Det kanske var kvar sedan gårdagen då det kom ett rejält åskväder och drog förbi. Det smällde till i telefonen men den klarade sig. När vi kom hem efter skogspromenaden hade maken också återvänt till hemmets lugna vrå.
Guldkanten för dagen var givetvis utflykten till Borås och mötet med Tant Kofta. Annars är det guldfärgerna ute i naturen.

2 kommentarer:

  1. Jag njöt också av hösten,när vi åkte till Hjälshammar igår.Färgerna var underbara och den lätta dimman förstärkte det vackra. Johanna och Martin flyttade från hyrd undervåning till eget hus - en sträcka på ca 200 m. Var ute mycket och upplevde att ett var en superhärlig dag, även vädermässigt.
    Syfestivalen låter spännande - men man kan inte vara på alla ställen. Hit och dit mössa verkar också intressant - låter lagom för mej.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Tant kofta skulle jag också vilja träffa. Kul att ge sig ut på lite äventyr och så mycket du fick se.
    Hit och dit mössan är jag lite nyfiken på...

    Höstens färger är underbara. Tänkte ta ut min sjua i morgon så de kan se vackra vyer och sedan skriva lite om det de ser, dikt eller en betraktelse.
    Ha en ny go vecka utan förkylning!!

    SvaraRadera