onsdag 1 september 2010

Spännande resa utan spänning

Vackra blommor utanför KVA
Äntligen hemma igen efter en ganska jobbig dag. Med tanke på att jag bara fick sova 3 timmar i natt så tycker jag att jag presterat ett hyfsat jobb idag. Nu undrar ni förstås vad jag gjorde och det ska jag berätta.

Igår vaknade jag vid fyratiden och steg upp halv fem. Vi var fyra lärare från Värnamo som skulle åka till Stockholm och tåget gick 05.52 från stan. Vi skulle upp till KVA för att gå på en temautbildning i det nya NTA-temat Mönster och algebra. Det är det första mattetemat som NTA tagit fram tillsammans med NCM. Därför var det jättespännande att få gå den här utbildningen. Meningen är att vi ska pröva temalådan det här läsåret och det ser jag fram emot att få göra med mina fyror och femmor. Det verkar vara väldigt bra uppdrag att jobba med. Till våren är det tänkt att jag ska gå en fyradagarsutbildning så a jag kan utbilda andra lärare på temat.
Newton övervakade vår temapärm
Spännande material i temalådan
Vi undersöker trappor
Resan upp gick bra. Vi bytte från Krösatåg till X2000 i Alvesta och var uppe i Stockholm vid halv tio. Då gällde det att ta sig till T-cenralen och hoppa på tåget i till Universitet så snabbt som möjlig. Som vanligt kom vi en kvart försent och missade fikat med de andra deltagarna. Utbildningen var bra. Vår utbildare var Per Berggren som jag lyssnat på förut. Det är han som har tagit fram tema tillsammans med Lena Trygg på NCM. Henne ska jag träffa på NCM imorgon. Vi fick som vanligt god mat och dagens timmar försvann snabbt.

Vi hade gott om tid vårt tåg gick tillbaka mot Småland igen. Som det visade sig sen så var det tur att vi köpte mackor och dricka innan vi åkte. En av oss skulle ta tåget tillbaka till Alvesta, men vi andra skulle åka över Falköping och Jönköping. På det sättet sparade vi pengar åt kommunen. Återresan började bra. Vi satt och dåsade eller läste en bok. Strax innan Skövde blev det stopp. Vi stod still på spåret i flera timmar. Efter ett tag fick vi förklaringen. Ett annat tåg hade rivit ner kontaktledningen så det fanns ingen spänning i ledningarna. Vi kunde inte ta oss in till Skövde station förrän Trafikverkets personal fixat spänning åt oss. Göteborgståget stannade på spåret bredvid och genom fönstren kunde vi se några av de andra deltagarna. De blev också strandsatta mitt ute på västgötaslätten.

SJ har fått mycket kritik för att vara dåliga på information, men det kan vi inte klaga på. Vi fick rapporter om läget och förklaringar åtminstone en gång i kvarten. I varje fall så länge vi var kvar på tåget. Tydligen var det samma problem på två ställen till i landet. I Bankeryd var det en lastbil som rivit ner ledningarna. I Hässleholm hade de drabbats av samma fel. Jag funderade på om sonen satt fast på ett annat tåg nere i Skåne, men när jag ringde honom hade han kommit hem. De hade blivit omdirigerade och ungefär en timme försenade bara.

SJ informerar

Vi lyssnar och väntar
Efter tre och en halv timme kunde vi köra in på stationen i Skövde och kliva av tåget. Där skulle vi få kliva på bussar som skulle ta oss vidare åt olika håll. Fyra bussar kom, men innan alla hamnat på rätt buss rådde totalt kaos. Vår buss var den sista som anlände. Vid halv tolv gav vi oss av mot Jönköping via Mullsjö, Habo och Bankeryd. Klockan ett steg vi av vid stationen i Jönköping. Där skulle det stå en taxi och vänta på oss. Vi hoppades det, men vi trodde väl aldrig riktigt på det. Vi hade rätt. Ingen taxi var beställd. Vi fick ringa runt och fråga på taxibolagen. Hos SJ:s kundservice var telefonkön lång.  Till slut tröttnade vi och tog en taxi som stod inne. Han körde oss till Värnamo. Fem i två klev vi ur taxin och kunde sätta oss i våra bilar. Fyra immar och tjugo minuter efer utsatt tid. Strax innan halv tre kom jag hem.

Klockan ringde som vanligt vid sex och jobbet väntade. Det var bara att bita ihop och stiga upp. Lektioner i matte och engelska och därefter klasskonferens, utanför arbetstid dessutom. Imorgon ska jag också ut och resa. Men då ska jag inte resa med SJ. Vi åker hyrd minivan till Göteborg för att besöka NCM:s matteverkstad. Det ska också bli spännande och trevligt att göra en studieresa ihop med hälften av mina kollegor. Resten ska åka nästa vecka. Då är det vår tur att vara hemma och ta hand om eleverna. Jag hoppas bara att morgondagen inte blir lika spännande som gårdagen.

Om ni saknar ett och annat T så kan det bero på att mitt tangentbord saknar T och 1 just nu. Jag försöker sätt dit dem med hjälp av tangentbordet på skärmen, men det är lätt att missa ett och annat. Det är lite besvärligt när inte alla funktioner funkar och man har ett tangentbord med handikapp.