söndag 29 augusti 2010

Fångstnät för virriga tankar

Så kom han med tåget ikväll. Äldste sonen är tillbaka om än bara för några dagar. Det är i alla fall roligt att ha honom hemma. Han åker på tisdag igen så egentligen är det bara imorgon som jag kan rå om honom. Men det passar ju bra eftersom det är hans födelsedag imorgon, 24 år blir han. Det får vi fira på något sätt.

På tisdag ska jag åka till Stockholm på kurs. Vi åker tåg och ger oss av riktigt tidigt. Ändå brukar vi komma en kvart för sent, men det finns ingen tidigare tågförbindelse. Jag ska till KVA, Kungliga Vetenskapsakademin. Det låter väl nåt det. Jag har varit där några gånger tidigare på utbildningsdagar i NTA, Naturvetenskap och Teknik för Alla. Då har det handlat om NO och teknik. Den här gången ska vi lära oss att använda den första temalådan i matematik. Det ska bli spännande. Den heter Mönster och algebra. Den här kursen ingår inte i vårt projekt, men den passar väl bra ändå i tiden. Vi är där hela dagen och kommer hem sent. Då har nog sonen redan åkt tillbaka till Malmö och uppsatsskrivandet. Han är färdig med sina laborationer och ska ägna september åt att skriva sin masteruppsats.

Den yngste sonen har varit på plats drygt en vecka och imorgon börjar det på allvar för honom. När jag pratade med honom ikväll verkade det som att de har det bra och har utforskat Karlskrona.

Det är så vackert i skogen på morgonen nu när hösten närmar sig. Vi tog vår skogsrunda och kameran fick följa med. Det är fullt av daggiga spindelnät som glimmar i solskenet. Lingonen lyser röda och ljungen breder ut sina rosalila mattor. Det är inte alla spindlar som väver så vackra nät som det på bilden. En del verkar bara ha sprungit kors och tvärs med sin tråd utan att ha någon plan. Ändå funkar de nog som fångstredskap. Jag såg en och annan spindel som satt och väntade på att någon insekt skulle fastna.

Det är inte bara insekter som lätt kan fastna. Vi fastnar också lätt i gamla vanor. Det är enklast att göra som man gjorde förra gången. Vanans hjulspår är djupa och svåra att ta sig ur ibland. Så är det  i skolan också. Man kör samma planering år efter år, klass efter klass. Jag hör nog inte till dem som gör så särskilt ofta för jag gillar omväxling. Jag tycker att planerandet och funderandet på hur man ska lägga upp arbetet är en rolig del av mitt arbete. Allra roligast är det när man kommer på ett nytt sätt att tackla ett gammalt arbetsområde. Men ibland blir det inte någon ordning bland tankarna och då kan det vara bra att ha något gammalt att falla tillbaka på. Då önskar man att man hade ett fångstnät att fånga in sina irrrande tankar med.

Den här veckan är jag i skolan bara varannan dag. På tisdag har jag redan berättat att jag ska till Stockholm. På torsdag ska jag också ut och resa. Då åker vi ett gäng lärare på studiebesök till NCM i Göteborg. Det däremot ingår i vårt matteprojekt.

2 kommentarer:

  1. Det är lätt att fastna i gamla invanda spår. Men ibland när man tänker bryta sig loss är det andra som hindrar ens tankar. Alla är inte redo för förändringar utan vill bara trava på i det invanda.
    Du lär få så många nya idéer när du är ute på olika ställen så du vill nog förnya mycket efter denna veckan =)

    Ha det så bra på alla resor och i nya miljöer:

    SvaraRadera
  2. Vilken kul vecka du får! Både Stockholm och Göteborg på en vecka. Hoppas hitta mycket intressant på din matteblogg.
    Fångstnät i all ära. jag behöver mera en stödstrumpa för mina tankar. Något som håller in.... innan det blir för uppsvällt och stort!

    SvaraRadera