söndag 22 augusti 2010

Flygfärdiga

En dag blir ungarna flygfärdiga och lämnar boet. Föräldrarna sitter där själva kvar och undrar vart tiden tagit vägen. Nyss var de bara småttingar. Nu reser de iväg och en ny fas i livet startar både för dem och för föräldrarna. Den första dagen på den nya fasen var idag.

Igår körde maken yngste sonen till Karlskrona. Han flyttade in i lägenheten som han ska dela med två kompisar. Alla tre ska börja på Blekinge Tekniska Högskola och beräknas studera där i sex år. Det känns som en hel evighet nu, men vi vet ju hur snabbt tiden rinner iväg. För fem år sedan var det äldste sonen som gav sig iväg till en lägenhet i Malmö och studier i Lund. Nu håller han på med sitt examensarbete och snart är han klar med sina studier. Han har lovat att komma hem lite i slutet av månaden i alla fall.


Tankar är som barn. Man måste vårda dem ett tag innan de är flygfärdiga. Innan man sjösätter ett temaarbete eller projekt måste tankarna få mogna. Men även när de är flygfärdiga så går de sina egna vägar ibland in på nya spår. Det ät det som är så spännande med livet. Det är ofta oförutsägbart.

Det blir onekligen en hel del förändringar i våra liv från och med idag. Det kanske är tur att vardagen har börjat igen. På måndag blir allt som vanligt för mig. Då kommer eleverna tillbaka och veckorna kommer att rulla på med lektioner och konferenser och alla hundratals uppgifter som vi lärare förväntas utföra.

Jag jobbar fortfarande på mellanstadiet och har lektioner i alla tre klasserna från fyran till sexan. I år blir det mer engelska och mindre NO, men matte har jag lika mycket. Dessutom ska jag vara projektledare för vårt matteprojekt på 10%. Vi har börjat komma igång. Om några veckor ska vi åka på studiebesök till NCM i Göteborg och besöka deras matteverkstad. På tisdag startar vi vår litteraturstudiecirkel med att diskutera första kapitlet i boken Baskunskaper i matematik. Det känns spännande och kul att projektet har kommit igång. Jag har skapat en blogg för projektet, Hanahöjmatte, där alla som är intresserade kan följa vårt arbete.

Det här läsåret blir det engelska i två klasser. I sexan fortsätter vi vår World Tour. Redan på onsdag ska vi ge oss av till RSA. Fyran har jag inte haft i engelska förut. Vi ska jobba med temat Me and my world. Jg har skapat en blogg för dem också. Idag satt jag och lekte lite med datorn och gjorde en liten introduktonsfilm till temat på Xtranormal. Där kan man skapa animerade små filmer på engelska. Man skriver in en text och väljer några inställningar. Sedan är det klart att spela upp. Kul att jobba med, men det tog lite tid att ladda upp filmen. Jag har fortfarande inte fått ordning på min egen dator så jag använder jobbdatorn. Den funkar inte lika bra som min egen gjorde innan den lade av.

Nu måste jag gå och lägga mig. Imorgon, eller rättare sagt senare idag, ska maken och jag ut på äventyr, mest han förstås. Det är hans födelsedagspresent som ska upplevas. Det kanske kommer en liten rapport efteråt.

2 kommentarer:

  1. Ja så är det, de små blir stora. Det har gått så fort om man ser tillbaka men tittar man framåt är samma antal år en evighet...

    Det är med lite blandade känslor man skjutsar iväg sina barn till nya boende och utmaningar. Man vill att det ska bli bra för dem på alla sätt, men samtidigt tänker man på de tillfällen då de behöver stöd, och man inte finns så nära...det är att bli vuxen när de klarar av det på egen hand.
    Samtidigt tänker jag på de barn som inte har stöd alls i livet, de får klara av mycket själva, från alltför tidig ålder. Jag har sett många barn i skolan som har det på det viset...
    Tänk att man har förmånen att få följa dem på håll och hoppas att de kommer hem allt som oftast för att få lite föräldravård =)

    Hoppas överraskningen blir lyckad...vill gärna läsa mer om vad det var.

    Ha en första go vecka med eleverna

    SvaraRadera
  2. Mina tankar flyger redan innan de är riktigt framfödda. Det har sina sidor..... och ibland kan det vara svårt fr andra att hänga med.
    Det är kul med vuxna barn också, bara att inse att var sak har sin tid.
    Ska verkligen kolla din matteblogg. Jag har ju massor av mattetid och vill gärna fortbilda mej... genom dej. Ska bli intressant att läsa om besöket på NCM. Låter riktigt spännande.
    Spännande blir det också att läsa om Åkes födelseagspresent... jag är jättenyfiken. Ha en bra skolstartsvecka!

    SvaraRadera