söndag 1 augusti 2010

Dag 2 med Carlssons MC-klubb

Så var det dags för andra turen med Carlssons MC-klubb. Att det regnade under natten gjorde inget. Visserligen var vägarna lite blöta och det släppte lite ibland, men det klarar ju vi. Värre var störtskuren som kom precis när maken skulle ge sig av hemifrån. Det var bara att vänta ut den lite. Sådana skurar brukar inte vara så länge. Själv hade jag redan gett mig av med bilen. Sonen behövde ha skjuts till Airsofttävlingen i Ljungby. Vi körde som vanligt småvägarna över Dannäs, Vittaryd och Lagan. När jag lämnat av honom vid Garvaren i Ljungby, fortsatte jag till Bredasten utanför Värnamo. Där parkerade jag bilen och klädde på mig mina mckläder. Efter ett tag dök maken upp och vi kunde ge oss av mot samlingsplatsen i Ohs. 

Fikastopp på Café Timjan
Första stoppet idag var vid Café Timjan i Nydala. Där fikade vi och tittade på Örtagården. Eftersom den stora kameran vägrade fungera idag därför att jag glömde ladda batteriet igår kväll, fick jag knäppa med mobilkameran. Den tar inte lika bra bilder, men jag lyckades ändra inställningen så att de inte blev så blåtonade längre. 
Örtagården vid Café Timjan
Det var mycket större än jag trodde vid Café Timjan. Det är roligt med dessa små kaféer ute på landet. De passar oss motorcyklister bra. Vi gillar att köra, men vi gillar också att fika. Man kan behöva lite pauser då och då inte minst för rumpan. 
Vi väntar ut regnet
När vi skulle ge oss av igen, började det regna. Vi satte oss under ett tak och väntade ut regnet. Som sagt, skurar brukar gå fort över. Idag var vi fem motorcyklar och nio personer. Vi var sju som också var med igår. Några hade inte möjlighet att vara med idag också. Andra tillkom i stället. Alla fem familjerna var representerade.  Först körde min bror, the road captain, med ett av den andre broderns barn där bak. Sedan kom systerdottern, som övningskörde, med sin mor som körlärare på motorcykeln efter. Hon hade det andra brorsbarnet på bönpallen. Den fjärde hojen styrdes av svågern med systern bak. Allra sist som ankare åkte vi, maken och jag. 

Färden fortsatte norrut på mindre vägar över Hagshult och Tofteryd. Då passerade vi Ekhult där våra f d katter numera bor. Tyvärr hann vi inte besöka dem den här gången. Vi körde vidare över Svenarum och Hubbestad tillbaka till Nydala. Där passade vi på att rasta och titta på klosterkyrkan och örtagården dör. Jag har ju varit där på medeltidsdagar med fjärdeklassarna så jag kände till en del. 

Örtagården i Nydala

Humlestör

Dags att åka sista etappen 
Från Nydala var det inte så långt till vårt slutmål i Steningaryd. Där vid Ruskens strand har svågern rustat upp sina farföräldrars ställe. Mamma och några till väntade på oss där. När alla kommit var vi femton personer vid matbordet. Vi blev bjudna på en mycket god currygryta och ris. Efteråt blev det kaffe och kaka med vinbär. Jag glömde visst fota i Steningaryd. 

Sedan var det dags att åka tillbaka hemåt. Sonen väntade på att bli hämtad i Ljungby och hunden väntade hemma. Han blev som vanligt jätteglad när vi kom hem. Han tvingade mig att gå hela hundrundan. Fast det var ganska skönt att röra på benen. Man blir ganska stel av att åka motorcykel. 

Vi kom i alla fall överens om att detta ska bli en tradition. Nästa års mc-träff ska ordnas av västra sektionen, alltså av oss som bor i Värnamo och Forsheda. I år var det ju östra sektionen, hemmahörande i urhemmet i Kolvarp och i Växjö. Därefter blir det södra sektionens tur, med säte i Malmö.


Nu känns det kanske lockande med ett bad. Detta konstverk fanns i örtagården vid Café Timjan. Det påminde starkt om vårt utebadkar. Vårt är inte lika konstfullt. Det är bara ett vanligt vitt, sådant som korna dricker ur på betesvallarna. Men det går bra att bada i ett det en varm dag.

3 kommentarer:

  1. Din mobiltelefon tar riktigt bra bilder! Kände igen Timjan caféet på badbaljan, innan dess så var jag på Nydalacaféet. Ni måste ha haft en riktig rolig helg. Det är kul att göra saker tillsammans.
    Hur gör Takko, när han TVINGAR dej till långa hundrundan? :)Har du ont i ändan idag, efter allt motorcykelåkande, eller hur funkar det?
    Ha en bra sista ledighetsvecka.

    SvaraRadera
  2. Så kul att göra det man tycker om tillsammans med de man tycker om =)

    Café Timjan borde minsann få ett besök av mig också, det verkar vara ett så mysigt ställe som både du och A-L sagt bra saker om...hmm...får se om man kan klämma in ett besök där innan nästa onsdag. Men det är knappt troligt, skulle behöva vara ledig ett par veckor till =)))

    Vackra bilder även med mobilen...så då beror det inte på utrustningen, utan på vem som fotar ;)

    Ha de gott de sista dagarna på ledigheten...det ska jag försöka ha iaf...

    SvaraRadera
  3. Vi kanske kan ses på Café Timjan nån dag. Rumpan är återställd. Takko strävar på målmedvetet mot skogen. Då är det bara att hänga på. Nu skiner solen så jag ska gå ut och plantera växter.

    SvaraRadera