onsdag 4 augusti 2010

Takko i blåbärsskogen

Här jag i blåbärsskogen
  Nu är vi äntligen hemma igen. Vi har varit i blåbärsskogen flera timmar. Jag som trodde vi skulle ut på promenad. Matte tog kopplet, kameran och några burkar. Det brukar betyda promenad. När vi kom ut gick hon mot bilen. En biltur är ju också skoj, tänkte jag då. Jag älskar att åka bil. Det är inte lika roligt att bli instängd i bilen i flera timmar. Det blev jag igår. Mattes pojke ville inte att jag skulle följa efter honom när han gick för att hämta posten. Men han kunde ju ha släppt ut mig när han kom tillbaka. Konstigt att ingen saknade mig. Till slut kom matte och släppte ut mig. Jag fick vatten och mat för jag hade ju missat lunchen.

Stora blåbär - och många
Vi var i blåbärsskogen igår. Då plockade matte två stora yoghurthinkar. Det blev blåbärspaj till förmiddagsfikat idag, men jag tyckte inte det var så gott. Jag lämnade det till katterna. Igår var det många människor i skogen. Vi körde nog förbi tio bilar som var parkerade längs Moenvägen. Alla människorna hade hinkar med sig precis som matte. Där fanns barn, men inga andra hundar, tyvärr. Det hade varit roligt att leka med någon. Jag fick nöja mig med att titta på barnen och de andra.

Bara blåbärsris, inget skoj att jaga
Idag var det tyst och tomt i skogen. Vi körde bara förbi en enda bil. Det kanske berodde på att det kommit två regnskurar på morgonen. Dessutom tyckte matte att vi skulle gå en bra bit in på skogsvägen. Där är det inga turistplockare, sa hon. Det var soligt och skönt ute i skogen idag. 

Blåbären är stora och många där inne i närheten av mossen, påstår matte. Så var det. Matte hade roligt. Hon plockade snabbt en yoghurthink full. Då tänkte jag att det kunde vara bra. Men det tyckte inte matte. Hon fortsatte att plocka två till. Varenda gång hon reste på sig trodde jag att nu ska vi gå tillbaka till bilen. Men hon bara flyttade på sig några steg. Det hjälpte inte att jag försökte dra med mig henne mot bilen. Jag fick minsann vänta i flera timmar kändes det som. Fast det var bättre än att bli instängd i bilen i flera timmar.

Till slut var hon nöjd och vi kunde gå tillbaka till bilen. Nu kan jag få lägga mig i fåtöljen och vila en stund. Man blir trött av att plocka blåbär. Matte behöver också vila för hon har ont i ryggen, sa hon. Hon får inte vila förlänge bara. Vi har en kvällspromenad att passa om en stund.

3 kommentarer:

  1. Tack takko, säger
    Br Johansson

    SvaraRadera
  2. Men du fick iallafall frisk luft, Takko! Fanns det inga insekter du kunde jaga... eller djurdofter som du kunde njuta av. I morrn tycker jag att du tar med matte på något du tycker är kul. Vad sägs om lite kattjakt?

    SvaraRadera
  3. Vet du vad Takko? Jag förstår dig precis, vad ska en klok hund som du göra i skogen under lång tid. Inga katter att leka med eller bollar att bita i...så vad skulle du hitta på??
    Men tänk nu på att nu har matte fått plocka nyttiga och goda bär så det kanske räcker hela vintern.
    Nu har hon säkert tid till att gå en härlig långpromenad med dig i morgon, och du, det var ju tur att du kom ut från bilen i tid och fick mat och vatten.
    ha de gott på skogspromenaden och hälsa matte.

    SvaraRadera