söndag 8 augusti 2010

Tusen trädgårdar

Tusen trädgårdar hade öppet för allmänheten idag. Över hela landet kunde man besöka alla möjliga sorters trädgårdar, både privata och offentliga. Apladalen i Värnamo var en av de offentliga parkerna som var med. Men även här i vår lilla by fanns en trädgård som var med. Det var Jeannettes trädgård här i Rannäs.


Jeannette kom till Sverige från Holland för snart 10 år sedan. Hon och hennes familj flyttade in på Rydet i Rannäs och började rusta upp det både inne och ute. Idag har hon en fantastisk trädgård med massor av perenner, intressanta konstverk och sköna sittplatser. Det var bara synd att vädret inte var på trädgårdsentusiasternas sida idag. Det har växlat mellan duggregn och strilande regn hela dagen.
Jeannette välkomnar sina besökare i regnet
Jag trotsade regnet, klädde på mig regnrocken och gummistövlarna och promenerade bort till Rydet. Ibland missar man sådana här tillfällen bara för att de är för nära. Det var många som kom trots regnet. Det finns ett stort trädgårdsintresse i trakten. Det var roligt att träffa Jeannette och hennes man. Barnen var inte med. Det hade varit roligt att träffa dem också. De är ju mina f d elever.
Massor av perenner i stora grupper
Det jag gillade bäst var alla perenner som inte var utplottrade lite här och där. Det fanns många av samma sort i stora grupper. Det blev väldigt effektfullt. Man ska inte snåla med växterna. Precis som vi människor trivs de flesta kanske bäst i grupp.
Upphöjda bäddar är praktiskt
Jag gillar att odla i upphöjda bäddar. Dels blir det lättare att sköta dem, dels kan man börja säsongen lite tidigare eftersom de fortare värms upp på våren. Jag använder träramar som jag snickrat ihop av gamla bräder. Jag tog vara på dem när maken och svärfar bytte brädfodring på ladugården. Nu har jag haft dem ett tag och de börjar ge sig så det är dags för nya. Den här gången funderar jag på något mer bestående. Vi kanske murar upp lite högre odlingsbäddar. Vi funderar på hur vi ska göra. Det gäller att tänka sig för. Stenmurar är ju inte lika lätta att ta bort som ett par träramar. Fast vi har tid på oss att fundera. Det blir inget gjort förrän till våren.
Roligt konstverk med gubbar och gummor
Det fanns flera roliga konsverk här och där i Jeannettes trädgård. De drog blickarna till sig utan att dominera över växterna. Några idéer fick man väl. Vi får se vad som kan realiseras i den egna täppan.

Det var ett trevligt arrangemang med Tusen trädgårdar. Jag hoppas att det återkommer. På följande länkar finns mer information om Tusen trädgårdar:
Trädgårdsriket (här kan man söka efter Jeannettes trädgård och hitta mer information)

3 kommentarer:

  1. Vi kom inte iväg till någon öppen trädgård i år. Det är alltid trevligt att se vad andra åstadkommer i sina trädgårdar. Visst blir det mer effektfullt när det blir grupper och inte enstaka blommor, ensam syns inte alltid så tydligt =) Det är trevligt med människor som kommer från andra länder, de har nya tankar på hur man kan göra. Du kommer säkert att använda något av et du såg i dag i din egna trädgård, så småningom...det är alltid kul med nya tips.

    SvaraRadera
  2. I Grimsås fanns det också en trädgård som var öppen. Nu hade vi beställt biljetter till Vallarna, så det blev inte tillfälle att gå dit. Fast jag kan säkert få en egen guidning där, jag ska ha yngsta barnet i min nya klass.
    Skulle vilja göra något med vår trädgård också. Det är för mycket gräsmatta....får fundera jag med.

    SvaraRadera