fredag 12 augusti 2011

Har tråkigt

 Det kanske är för att jag vet att alla andra har något att göra som min egen sysslolöshet blir till tråkighet. Dagarna ser ganska lika ut. Roligast är när maken är ledig eller jobbar sena passet. Då hitta på lite ihop på dagen, men idag jobbade han hela dagen. Då blir det bara en stund på kvällen och den går ganska fort. Morgondagen blir likadan. Han hoppar in för en jobbarkompis som vill vara ledig.
 Vad gör jag då hela dagarna? Stiger upp och klär på mig, det kan ta en stund. Äter frukost, ibland i solen på verandan. Går en runda med hunden. Fixar en kopp kaffe, det klarar jag. Läser lite, löser ett korsord, tittar på TV, kollar i datorn, ser vad alla andra gör som inte jag kan. Försöker fixa lite mat. Det blir mest rester och matlådor. Laga mat är svårt med en hand. Det blir mycket godare om maken är hemma och kan laga till något nytt. Återvänder till boken, datorn, TV:n. Går en runda till med hunden. Klappar katterna. Fixar lite te. Det var i stort sett allt.
 Idag var det i alla fall fint väder så vi gick två långa rundor uppåt skogen. Jag mötte några grannar som plockade bär och pratade en stund. Det kanske är de mänskliga kontakterna jag saknar mest, någon att prata med. Hunden säger inte så mycket, men han är ett gott sällskap. I värsta fall kan jag ta bilen och köra till affären för att proviantera. Men jag vill inte anstränga armen för mycket. Det känns mycket nog ändå.
Jag kan ju förstås studera den nya läroplanen, kursplanerna, planera några LPP och på så sätt tjuvstarta jobbet lite trots sjukskrivning. Men jag har ju inte allt jag behöver här hemma. Som det ser ut kommer jag att börja jobba en vecka efter att eleverna börjat. Så vi hinner säkert med det vi ska i alla fall.
I våras lovade jag visst att predika på sommarhemmet nu på söndag. Prata kan jag ju och det går numera ganska bra att skriva på tangentbordet, så det ska jag väl klara av. Tid att tänka har jag ju ganska gott om. Ibland är det bra att sitta och begrunda texterna i bibeln. Man kan upptäcka nya saker i gamla välkända ord. Jag kanske återkommer med mina funderingar när de har landat.


2 kommentarer:

  1. Vet du, jag tror att det kan vara lite nyttigt att ha tråkigt. Tror att man uppskattar de små glädjeämnena bättre sedan. Fast jag vet ju att du gör det ändå.Du ska se att tiden från till jobbstart går ganska snabbt. Tror att du får till en väldigt bra predikan. Hoppas att den kommer som blogginlägg på tankstället.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder!!! Jag kan gott förstå den där känslan av att ha tråkigt blev ju sjukskriven som 44 åring efter hjärnblödning. Länge behövde jag vara för mig själv, men så kom ensamhetskänslorna. Fortfarande kunde jag inte klara samma tempo vare sig fysiskt och absolut inte psykiskt. Det jag kom på som passade mig är det där inrutade som du också gör. Att jag försökte regelbundet ta mig till ställen bland andra som ex. på biblioteket. En hund är ett gott sällskap, radion likaså främst p1. Då jag körde fast brukade min man ringa hem och be mig fixa något lagom kul. Kanske komma hem på lunchen och jag hade något extra festligt klart.

    Själv är jag också lärare. Numera på halvtid.

    Att blogga och skriva av sig har också passat mig!

    Ingela på Hållplats åhus
    Kan bara lämna kommentar som anonym
    http://hallplats-ahus.blogspot.com/

    SvaraRadera