onsdag 24 augusti 2011

Hembesök

 Ibland tror man att man ska hinna så mycket på en dag, men det gör man inte. Jag tror jag hinner med mer när jag jobbar än när jag är ledig. Nu är det som det är. Det mesta tar lite längre tid än vanligt. men när kvällen kommer tänker jag att jag borde hunnit med mer.

Förmiddagen försvinner i ett nafs. Maken åkte till jobbet vid åtta. Sen vet jag inte riktigt vad som hände, men plötsligt var klockan elva. Dags att brygga kaffe. Vi håller på traditionerna med elvakaffe när vi är hemma. I skolan blir det kafferast 9.10 som regel. Alldeles för tidigt här hemma. Det är ju lunch vid halv 11 också var man än är.

Norrefåll
Hunden var trött idag. Han följde trots det med hem till min mamma. Jag tänkte passa på att åka ut till henne medan jag hade lite ledigt. Hon kan behöva lite besök. Efter lunch gick hunden och jag en liten runda. Min barndoms vägar ser helt annorlunda ut idag. Det finns fler vägar. Vi gick upp till Norrefåll först. Det är ett gammalt torpställe. Förr kunde man se lite stenar efter ladugården. Idag finns bara  ett urgammalt äppelträd och ett päronträd kvar.

Sedan fortsatte vi på andra sidan vägen genom skogen fram till Tokö. Vi hittade en hel hög kantareller, som vi plockade och gav till mamma. De var större än de jag brukar hitta här hos oss.

Tokö och laggarna


Tokö är en åker som ligger lite högre än de omgivande markerna. Den är omgiven av stenmurar som tidigare generationer byggt. På ena sidan växer skogen och bakom den Kacke mosse. På andra sidan breder laggarna ut sig. Det är sanka områden i utkanten av en mosse. För hundra år sedan dikade min farfar och hans bröder ut hela området för att få fler åkrar. Vi har kört in många lass hö därifrån. Idag återtar naturen det som inte längre brukas och kanalen växer igen.
Idyllen vid Årån
 På hemvägen stannade vi till vid bron över Årån mellan Bor och Horda. Det är ett vackert ställe, som faktiskt är ett naturreservat. Där ska bland annat finnas strömstarar. Årån är ganska stenig men nu var det mycket vatten. Det kan ara fascinerande att se ut över broräcket på vattnet som kommer sakta flytande för att precis innan bron sätta fart i strömmen. Vattnet rinner ut i sjön Furen och så småningom hamnar det i Lagan.
Lugnt vatten blir fort strömmande
Sånt är livet också. ibland flyter det på i stilla mak. Ibland rusar det på i en strid ström av intryck och arbetsuppgifter. Just nu är det mest stilla här. Men snart blir det väl full fart igen.

En anledning till att vi stannade på hemvägen var att jag placerade ut en cache. Det blev tre stycken idag. Vi får se när jag hinner skriva beskrivningarna och få ut dem på webben.

I helgen åker vi till Malmö. Äldste sonen fyller 25 nästa vecka, men då jobbar vi. Så vi får fira den här veckan. Yngste sonen verkar också komma från Karlskrona. Det är kul att alla kan samlas. Vi missar församlingshelgen på Hjortsbergagården, men man kan inte vara överallt.

1 kommentar:

  1. Vill leta fl av dina cacher. Får bli när det är lite mindre strid flod i tillvaron. Kommer säkert sådana tider också...
    Ska också till skåne i helgen. Först till paradisträdgården i Önneköp - nära Hörby - och sedan till Malmö.Ska förstås räffa Karin och hampus - och så ska vi se Elfsbirg möta Malmö på Malmö nya) stadion. Katterna får stanna i Hjälshammar .. så det blir kortbesök där också. Ha en bra helg!

    SvaraRadera