lördag 6 augusti 2011

Träff med Carlssons MC-klubb

Fika på Café Herrestad
 Så var det dags för den årliga träffen med Carlssons MC-klubb. Klubben består av mig och mina syskon med respektive och syskonbarn. Alla vi fem syskon har eller har haft motorcyklar. Nu har nästa generation också börjat. Förra året var första träffen, som arrangerades av östra sektionen, som min bror kallade den, alltså min bror i Växjö och syrran hemma i Kolvarp. I år var det västra sektionens tur att hålla i arrangemanget. Det är min bror i Värnamo och jag. Nästa år blir det väl södra sektionen, alltså syrran i Malmö och systerdottern i Helsingborg.
Hela gänget på scenen
 Vi samlades vid Café Herrestad och började med att fika. Här brukar knuttar samlas så ingen höjer på ögonbrynen när vi dundrar in. Gott fika har de också. Ida passade på att logga geocachen som finns bara några meter från platsen där vi satt.
Dags för avfärd
 Sedan var det dags för turen på roliga mc-vägar. I år kunde jag inte följa med. Maken fick ta hand om resrutten själv och leda gänget. Jag fick bara vinka av dem när de åkte iväg. Det var sju motorcyklar i karavanen med tio personer på. Från Herrestad gick färden via High Chaparall, Kulltorp, Anderstorp, Reftele, Tallberga ner till Tiraholm vid Bolmen. Där blev det en liten paus och man kunde inhandla bolmenfisk. resan fortsatte ner till Bolmens sydspets där de besökte Piksborg. Längs östra sidan av sjön kom man sedan upp till Bolmsö. På östr sidan är det bro över, men på västra sidan får man åka färja. Via Dannäs rullade hojarna upp till Forsheda och sommarhemmet i Fänestad.


 Under tiden de andra var ute och åkte sin roliga runda fick min bror och jag fixa allt inför grillningen vid sommarhemmet.  Först hade vi tänkt vara hemma hos oss, men vi insåg att det skulle vara mycket enklare på sommarhemmet. Herrarna i arrangörskommittén jobbade för mycket och damerna var inte riktigt kuranta. Det var liksom inte så enkelt för mig att göra något. Allt tar minst dubbelt så lång tid. Vissa saker går vara inte att göra som att skära grönsaker till salladen. Men då får man ta de andra till hjälp.
Grillning på sommarhemmet
 Brodern stod i alla fall för grillningen. Vi åt kyckling, goda korvar och marinerat nötkött. Till det hade vi potatissallad, grönsallad, tomatsalsa och tsatziki. Efteråt blev det glass med olika tillbehör som varma hallon, chokladsås, maränger, grädde och jordnötter. Och så kaffe förstås.
Gott med mat och prat
 Till samlingen mötte resten av släkten upp. Min mamma kom och var med alla sina barn med respektive och flera av barnbarnen. Mina pojkar var dock inte med.
Tre generationer
Det är en trevlig tradition vi startat med Carlssons MC-klubb. Vi ser fram emot nästa års träff nere i Skåne. Då hoppas jag att jag kan köra eller åtminstone åka med. Det roliga med vårt namn är att ingen längre heter Carlsson i efternamn. Alla har bytt. Det är bara mamma som fortfarande har kvar det namnet.

Nu har vi i kommittén städat och diskat. Det är skönt att det är vilodagen imorgon. Jag tror inte att jag kan gå på gudstjänsten på förmiddagen. Det tar flera timmar för mig att komma i form varje morgon. I morse kom maken med en varm vetekudde till ryggen. Sedan fick jag stretcha en bra stund, ta en varm dusch och smörja med voltaren. Då kunde jag sätta mig i bilen och köra till caféet. Jag får nog stanna hemma imorgon. Maken jobbar eftermiddag och kväll. På måndag ska jag upp tidigt för att inställa mig på röntgen redan 7.45. Det blir inte lätt.

1 kommentar:

  1. Tycker att er MC-släkt är så HÄFTIG! Så det kan bli, alla har någon MC-anknytning. Min bror hade lätt MC under några år, jag åkte med honom hundra meter och skrek som en stucken gris. Sen ahr det inte blivit ngn mer tur för mig. Svågern hade MC när han träffade C_Es syster, men när de flyttade ihop så såldes den rätt snabbt. Olika har vi det... men era bilder och er möjlighet att träffas via MCn, den måste vara ganska unik. Varför inte en liten insändare till ngn tidning.
    Lycka till på röntgen i morrn. Hoppas att den visar en rak och snygg läkning. Annars kan det bli en Hoffman ... vilket jag tyckte var jättebra. Duschning var inga problem när man hade en sådan, och så slapp man kliandet. Plus att armen verkligen var ihopsatt med både spikar och ställning.

    SvaraRadera