tisdag 30 augusti 2011

Tisdagscaching med hunden

Takko på cachingtur i regnet
 På Facebook kunde jag för ett tag sedan läsa om ett gäng tjejer som ceocachade tillsammans varannan tisdag. Ett sådant gäng skulle jag också gärna vilja ha. Det har jag tyvärr inte. Maken jobbade i kväll och han är ändå inte så intresserad. Det var bara hunden som ville följa med. Trots att det regnade gav vi oss iväg på en liten runda. Förra tisdagen blev vi blöta för att vi plurrade på  mossen. Idag blev vi rejält blöta av regnet. Himlen var alldeles grå när vi åkte och det regnade mer och mer ju längre vi kom. Första stoppet blev i Kärda där vi lade ut en cache, som ska skickas in för publicering så fort vi hinner.
Dalstorp - fantastiska murar mitt i skogen
 Min bloggkompis och geocachevän Anna-Lena har lagt ut en geocache i Hjälshammar. Den måste jag bara försöka hitta. Vi parkerade bilen och gick skogsvägen mot det gamla torpet Dalstorp. Vi hade tur som valde rätt väg från början och kom så småningom upp till en torplämning mitt i skogen där det fanns helt fantastiska stenmurar. Det kunde man inte ana när man susade fram på den stora autostradan bara några hundra meter bort. Senast i lördags åkte vi där.

 Tack, Anna-Lena, för att du visade oss detta smultronställe! Vi hittade inga smultron idag men vi såg några kantareller på vägen. Gömman var riktigt fin. Takko var nyfiken och nosade på cachen. regnet ökade när vi gick tillbaka till bilen för att åka in mot stan.
 I Apladalen finns numera fyra geocacher. De har länge legat på min lista. Två av dem är gamla. De har jag letat efter förut utan att hitta. Ikväll fann jag en av dem. Den var där jag varit och letat förut, men kanske inte tillräckligt långt in i gömman. Naturen har sin gång och gömman har nog ruttnat och fallit sönder mer och mer. Det kanske var därför jag hittade den ganska enkelt idag. Den andra gick jag bet på igen. Där behöver jag nog lite hjälp.
Ser du nanocachen? 
Två av cacherna har bara funnits ett litet tag. vi behövde inte leta särskilt länge. Den första gissade jag rätt på gömman, men så irrade jag runt lite innan jag prövade att pilla på det stället. Det är dumt. Man ska pilla på allt man tror kan vara en gömma. Den andra attackerade vi från andra hållet, alltså nere från Osudden. Där har vi redan varit tillsammans med pojkarna tidigare i sommar och loggar två cacher. Nu gick vi promenadvägen upp på andra sidan Lagan. Efter fem hundra meter hittade "bänken" där det skulle finnas en nanocache. Efter lite trevande kunde vi plocka fram den. Där fanns inte mycket plats att skriva på, men nu är den loggad i alla fall. Vi trodde nog att regnet skulle sluta för på vägen till sista cachen verkade det så. Vi bedrog oss för innan vi hunnit tillbaka till bilen vid Osudden hade regnet ökat igen. Trots det stannade vi till på ytterligare en plats och placerade ut en ny cache. Summa geocacher idag blev 4 hittade och 2 utlagda.
Solen kom fram för att gå ner
 Solen kom inte fram förrän vi nästan var hemma. Då var det dags för den att gå ner. Jag försökte fotografera solnedgången och ett landmärke längs vägen hem, men det var väl mörkt så bilderna blev inte så bra. Jag får försöka igen. Bilderna skulle vara till de nya utmaningarna i geocaching. Det är ett nytt påfund som än så länge finns som två olika typer. Photo Challenge går ut på att man ska fotografera något och lägga ut på loggen. I Action Challenge ska man utföra något för att få logga. Än så länge finns det inga lokala utan bara globala. Som premiummedlem kan man skapa en egen Challenge. Det kanske jag skulle pröva. Det gäller bara att komma på vilken utmaning man ska skapa. En fotoutmaning om jag utfört var att "skriva" sitt användarnamn med naturföremål. jag använde blommor och blad.
Takko vaktar min Photo Challenge
Nu har jag jobbat två dagar i skolan. Det har gått bra, men jag har ibland ganska ont och det finns många saker som är svåra att utföra. Det knepiga är att många av mina saker finns nedpackade i kartonger och jag kan inte lyfta och bära så bra. Igår var jag hos arbetsterapeuten och fick ett träningsprogram som jag ska köra morgon och kväll. Det blir till att stiga upp lite tidigare varje dag för att hinna med det. För varje dag går det bättre och bättre. Jag kan skriva med vänsterhanden åtminstone en liten stund innan det blir för ansträngande. Idag lyckades jag till och med klippa med en sax. Nu ser jag fram emot dagen när jag kan sätta händerna på stickorna och virknålen igen.

Det är mycket som ska planeras nu när man kommer tillbaka till jobbet. Mitt schema är lite preliminärt än så länge. Jag har i alla fall haft en lektion med treorna som jag inte har jobbat med förut. Femmorna och sexorna känner jag ju sedan tidigare. Nu har jag mattelektioner, NO-pass och engelskatimmar att ta itu med. LPP ska skrivas och material letas fram. Dessutom har jag några resurstimmar med enskilda elever. Det kan vara en utmaning. Matteprojektet ska också ros iland. Så jag lär inte bli utan arbetsuppgifter det här året heller.

1 kommentar:

  1. Tokiga du, ge sig ut i regnet!Ska försöka leta några nya cacher i morrn... finns tre nya i Nittorp.
    Blir lite "småknäckt" av det LPP-skrivande. Alla vi på skolan ser det som en belsatning... vi har ju alltid planerat ... duger inte det. Bara att skriva till vad vi ska bedöma .... och sedan låta allt processa. Hur gör ni? skicka gärna en LPP, jag är så nyfiken på något som funkar.

    SvaraRadera