måndag 23 september 2013

Förra veckan och idag


Man hittar så många roliga och spännande platser när man är ute och geocachar. Det här inlägget tänker jag visa och berätta om några av mina upplevelser förra veckan. Det blir lite bilder från olika platser jag besökt och några häftiga gömmor jag hittat. Jag börjar med ett intressant träd. Det är en silverpil med en riktigt häftig stam. Var hittar man denna? Jo, i Tyngel och den dolde en liten gömma.


En annan dag tog jag en tur neråt östra sidan av Bolmen. Där hittade denna långa rad av postlådor. Det var ett sommarstugeområde i Hölminge. Här fanns 47 postlådor i en enda lång rad. Det gäller att hitta rätt låda bland alla likadana vita.


På samma resa hittade jag en riktig Ammobox mitt ute i skogen. Det är alltid trevligt att hitta stora rejäla lådor. Här fick vi en trevlig skogspromenad, hunden och jag.


Det finns gott om sjöar i vårt avlånga land. Det har jag kunnat konstatera många gånger på mina turer. Detta är södra änden av sjön Flåren. Norra änden är ända uppe i Bor. Här hittade jag en cache med namnet Gökungen. Den uppmärksamme kanske kan se den på bilden.


På många turer besöker jag kyrkor som har förärats en egen gömma. Här var det i stället ett gammalt missionshus i Borsna. Egentligen känner jag mig nog mer hemma med missionshus på landet än stora tegnerlador.


Broar brukar också begåvas med cacher. Denna fanns i Lagan och var inte alltför svår. En del brocacher går ut på att man ska krypa under eller balansera på balkar. Jag har väl tagit några sådana också. Men här var var det betydligt enklare.


En FTF blev det också förra veckan vid en mobilmast i Värnamo. Den gömman kom på kvällen men den hittades inte av de som var först att besöka platsen. Nästa dag efter jobbet åkte jag till stan för att handla lite till tjejträffen. Då passade jag på att besöka gömman. Jag letade ett bra tag på egen hand innan mina teamkompisar dök upp och hjälpte till. Sen kom till och med cacheägaren cyklande för att titta till gömman. Den kunde ju varit mugglad, men han bekräftade att den fanns där. En stund efter att han åkt iväg hittade vi den och loggboken var tom.


En efteriddag tog jag med mig hunden och gjorde ett återbesök vid Trollskogen i Stenstorp. Förra gången vi var där hittade vi inte burken. Den var nog borta. Den här gången gick det lättare. Här finns en massa stora flyttblock som ger platsen en trolsk stämning.


På väg dit gick vi förbi detta gryt. Det var stora öppningar och vi såg minst två ingångar till lyan. Det kanske var en räv som bodde där eller grävlingar. Hunden nosade intresserat. Han är ju faktiskt en grythund avlad för att jaga ut rävar ur gryt. Men han fick inte chansen att testa. Vi åkte vidare i stället.


Då hamnade vi vid en källa intill en sjö. Den källan var nog övervuxen och uttorkad efter sommaren torra väderlek. jag hittade cachen men inte vattenkällan. Annars är det också lite magiskt att gräva upp en vattenkälla och se hur vattnet sipprar fram ur marken. Det har jag varit med om att göra en gång för längesen.


Fredagar brukar det kunna bli lite längre rundor. i fredags åkte Takko och jag till Svenljunga för att gå en liten runda med nio gömmor i ett område som kallades Moga. Det var en riktigt trevlig runda, trevliga gömmor och lagom lång och lagom svår.


De flesta gömmorna bestod av petrör gömda på lite olika sätt. Här var det ett klassiskt ställe med klassiskt täck material.


Det fanns några annorlunda som den här grodan som innehöll en lite nanobehållare och loggremsa.


Under en gran hittade vi en skäggig varelse fångad i en glasbur. Sådana här gömmor tilltalar väl barnen och detta var en bra runda för barn.


I början på rundan duggregnade det lite, men sen klarnade det upp. En magnifik regnbåge syntes, ja, vi såg till och med två. Den största av dem markerade en skarp gräns mellan de mörka regnmolnet och de ljusare till vänster.


Det sägs ju att det finns en skatt vid foten av regnbågen. Vi hittade aldrig den gömman, men vi hittade alla de andra. regnbågen gick före oss hela vägen hemåt.


En av gömmorna på rundan fanns vi ett gammalt torp. Jag gillar ju sådana ställen. man kunde ana att här funnits odlade åkrar och betade hagar. 


Skylten med torpets namn stod gömd under en stor gran. Den uppmärksamme hittar nog gömman som fanns här.


Efter Mogarundan vände vi tillbaka mot Tranemo. Där hittade vi denna spännande konstruktion. Den innehöll en gömma och efter lite trixande så hittade jag loggboken. den var rolig och lite utmanade för hjärnan.


Det blev några fler gömmor på hemvägen. Först var det ter gömmor längs Rosenlundsvägen mellan Tranemo och Limmared. Den första var en multicache. Första steget var lagom klurigt. Slutgömman var en enkel burk i en gran. Jag kan väl säga att lösningen inte fanns bakom luckan. det var lite svårare än så.


De andra båda var vanliga traddar men med en liten twist som gjorde dem roliga att hitta och logga. 


Takko fick ibland stanna i bilen och ibland följa med ut och leta. Här är han vid den tredje gömman längs vägen.


Den sista cachen jag hittade på den turen var en kyrkcache vid Mossebo kyrka. Även detta var en multi och här fick jag leta upp information på en tavla och en gravsten. Den senare tog ett tag att hitta. Vid slutgömman höll en dam på att träna sin häst. Hon undrade vad jag letade efter så jag förklarade. Hon blev nog lite intresserad. Kanske en blivande geocachare.


Lördagens aktiviteter har jag redan berättat om i ett tidigare inlägg, men söndagskvällens runda har jag inte så mycket att säga om. Den gick till Vaggeryd och där brukar cachebeskrivningarna låta ungefär så: "Det finns inte mycket att säga om denna plats/cache." Min fundering blir då om det egentligen finns någon anledning att lägga en cache där då om det inte finns något att berätta. Vaggeryd har många fina och roliga gömmor, men tyvärr håller inte alla samma kvalitet. Jag hittade elva burkar, men det blev också fem ohittade. Kanske mest för att jag tyckte att det var tråkigt och gav upp. Det blev inte heller en enda bild tagen från den rundan. Det säger också lite om den upplevelsen.

Då var dagens enda fynd mycket trevligare även om det var en stenmurscache. jag tog en liten tur till Gnosjö och letade upp Kinesiska muren. Det var visst en 12-årig flicka som lagt ut den. Vi kan nog förvänta oss mycket av denna tjej. Det var allt för den här gången. Än har inte streaken brutits. Jag är nu uppe i 55 dagar i rad. det går så länge det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar