onsdag 30 oktober 2013

Dagen efter stormen


Igår kväll blåste det rejält runt knutarna. Det var stormen Simone som drog förbi. Vi var väl ändå förskonade som fick ha kvar elströmmen hela tiden. Inga träd blåste ner heller som det gjort på andra håll. Så idag, dagen efter stormen, var det dags för ett återbesök i Jönköping. Det var planerat sen länge och den här gången fick jag ressällskap. Det var Katrin som följde med norröver. Det regnade lite här men ju längre norrut vi kom desto bättre blev vädret. Solen tittade till och med fram i Jönköping, men inte hela tiden.


Besöket hos homeopaten tar inte så lång stund. Sen var vi fikasugna. jag brukar fika på ett anrikt café nere på Söder, Lindströms. Så gjorde vi idag också. Det blev kaffe, en macka och en sockerbulle fullproppad med vaniljkräm. Den smakade precis som Häroldens sockerbullar från anno dazumal. Sådana bullar finns bara i Jönköping. På väggen hängde gamla bilder och en kopia på ett dokument. Där stod att den 29 oktober 1915 fick Amanda Lindström tillstånd att bedriva försäljning av alkoholfria drycker och svagdricka i dessa lokaler. Caféet fyllde alltså 98 år just idag.


Efter fikat orkade shoppa lite. Vi åkte till Östra torget, mina gamla hemtrakter på den tiden jag bodde i staden. Där parkerade vi och promenerade till Östra Storgatan. Vi var inne på Clas Ohlson, Åhléns och Naturkompaniet. Ficklampor i olika storlekar inhandlades och en termos.

Sedan började vi geocachingturen. Jag hade för längesedan löst första delen av en myst, The matrix. En gång tidigare har jag varit på platsen som framräknade koordinaterna visade, men då visste jag nog inte vad jag letade efter. Jag trodde nog att burken fanns där, men det gjorde den inte. Där fanns nya koordinater till slutgömman. Idag hittade vi dem och kunde åka vidare mot finalen. Den hittade vi i en annan del av staden i en liten skogsdunge med en del häftiga knotiga gamla tallar. Det var en riktigt fin och rolig myst att lösa. Kul att vi kunde logga den idag.


Sen åkte vi till Munksjön och promenerade längs stranden där. Katrin tog en gömma på vägen som jag redan hittat. Men längs stranden fanns flera trevliga gömmor.


På nästan samma ställe fanns en trad, som hette Jönköpings andra folkpark, och en multi, kallad Västerbrunn. Det var två cacher som berättade lite om platsens historia. Sådana cacher gillar vi.


Finalen till multin hittade vi en liten bit tillbaka längs promenadstigen. Vi hade fin utsikt över sjön och solen tittade fram då och då även om det blåste lite. Men det brukar det ju göra i Jönköping.


Sen vände vi och fortsatte norrut längs östra sidan av Munksjön. Det var en bra stig att följa. Vi gick förbi lekparken och utomhusgymmet. Vi tyckte det räckte med konditionsträningen. Vi genomförde den i intervaller genom att stanna då och då för att logga en burk. På väg till nästa gömma såg vi ett träd med några slipsar. Vi undrade vilka som lämnat dem här. De kanske var inspirerade av föremålet vid nästa cache.


Nästa gömma hette Nappträdet. Där hängde flera hundra nappar. Det var inte lätt att hitta den som var lite avvikande och innehöll en loggbok. Men till slut var det Katrin som fick syn på den.


Det började se mörkt ut på himlen så vi skyndade vidare till nästa burk. Det var en hel del motionärer som joggade förbi oss. Vi mötte mammor med barnvagnar och promenerande pensionärer. Det verkade vara ett populärt stråk.


Längst i norr såg vi bron och kulturhuset Spira, som glänste när solen lyste på det. Staden har förändrats en hel del sen jag bodde där. Det är lite drygt 30 år sedan jag flyttade därifrån. Då hinner mycket hända.


Det fanns en cache som hette Munksjörundan. Det var flera olika cacheägare till gömmorna men de var nog inte utlagda som en serie utan var för sig. Men tillsammans blev de en bra runda.


Vid resterna av en gammal brygga satt en gräsandshanne och huttrade i regnet som nu börjat droppa på oss. Här hade det funnits lastkajer och pirer ganska länge. Förr fanns det flera torpställen, men det var innan staden slukade området och gjorde det till industrimark. Nu finns här rekreationsområden och ett reningsverk.


Den sista gömman vi letade upp var Oljehamnen. Förr var det här man lossade olja från skeppen som lade till i hamnen. Nu fanns här pirer där man kunde grilla och ha picknick med sina vänner. Det hade vi gärna gjprt om det varit en varm sommarkväll. Nu blåste det och regnet ökade alltmer så vi loggade så snabbt vi kunde.


Förutom den ensamma gräsanden var det bara några envisa fiskare som höll till här den här dagen. Vi stannade inte länge vi heller utan gick snabbt tillbaka till bilen som stod ca 1 km söderut.


Det var skönt att sätta sig i bilen och känna rumpvärmen komma efter ett tag. Det regnade hela vägen hem. Jag släppte av Katrin i Värnamo och handlade lite mat innan jag körde hem till hunden. Sen lagade jag lite värmande Nikkaluoktasoppa till oss. Den är alltid god att värma sig med en kall dag som denna. Det regnar fortfarande men det blåser som tur är inte så mycket. Jag hoppas regnet avtar under natten så att vi kan vara ute imorgon. Hunden vill nog följa med ut. Det blev inga långa rundor för honom idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar