torsdag 31 oktober 2013

Höstmys på höstlovet


Det är skönt att ha några dagar ledigt så här mitt på hösten. Vi har hittills haft en riktigt fin och varm höst, men nu verkar allt regn vi saknat komma på en gång. Det regnar lite smått mest hela tiden. Diken och bäckar fylls på och det klafsar lite om fötterna på promenaden.

Igår åkte jag på en underhållsrunda. Jag har en gömma i Sävsjö kommun. Den finns vid Eva Spångbergs Björkelund i Gamla Hjälmsryd. Den senaste loggen berättade att burken var möglig inuti och det är inte roligt att hitta en sådan burk. Jag plockade ihop en ny burk och åkte dit med den. Trots att jag inte varit där på ett tag och inte hade koordinaterna i GPS:en, hittade jag gömman med en gång. Ibland kan ju gömmor flytta på sig, men här är nog platsen given. Den gamla burken fick följa med hem och den nya något större burken fick stanna.

Det blev en liten nostalgisk tripp den här eftermiddagen. I Gamla Hjälmsryd är min mamma född. Min morfar växte upp i Västerkvarn och föddes i Kåragården. Där bor min kollega och till henne åkte jag efter avklarat burkunderhåll. Där fick jag också träffahenned man, hennes dotter och barnbarnen. De höll på att baka bullar, när jag anlände. Så jag blev bjuden på kaffe med nybakade bullar och goda kakor. Det var jättetrevligt att sitta där och prata en stund.


När jag så småningom åkte därifrån, tog jag inte snabbaste vägen hem. Jag åkte en runda och letade upp några gömmor. Samtidigt upplevde jag gamla minnen. Många av platserna jag passerade eller såg på vägskyltarna pratade min mormor ofta om. I Hjärtlanda stannade jag vid kyrkan för att logga en av cacherna i serien Njudungskyrkorna. Jag hade redan tagit fyra av de nio cacherna. Det var mörkt men ficklampan löste problemet. Jag kunde stanna bilen precis bredvid gömman. Det finns en bonuscache i serien och koordinaterna till den får man genom att samla siffror i de andra gömmorna. Så det gällde att notera dem. Det glömde jag först, men jag kom på det innan jag åkt vidare.


I Sävsjö finns ett antal cacher som jag inte loggat, men jag nöjde mig med att stanna vid en. Jag parkerade vid en mack nära järnvägsstationen och promenerade sedan mot gömman. Den hette Tågolyckan i Sävsjö 1972. Det var en otäck olycka med två godståg. När jag kom, avgick ett tåg, men det gjorde det utan problem. Cachen hittades enkelt i mörkret. Jag glömde min stora ficklampa i bilen, men minilampan jag köpte på Clas Ohlson och fäste i nyckelknippan lyste väldigt starkt för att vara så liten. Så det ordnade sig ändå.


En Njudungskyrka till hann jag besöka innan jag åkte tillbaka mot Finnveden. Det var Hylletofta kyrka. Det blev en avstickare från stora vägen. Jag hamnade bakom en stor timmerbil, men den svängde precis innan vi kom fram till kyrkan. Jag parkerade i mörkret och gick fram till porten. Där var det som tur var lite belysning. Det är väldigt mörkt nu på kvällarna. Gömman hittade jag enkelt och kunde logga och notera siffra. Sen åkte jag raka vägen hem nöjd med dagens utflykt.


Idag var det läkarbesök på programmet. Jag åkte in till sjukhuset och träffade min gamla läkare igen. Provsvaren visade inget nytt. Jag har fortfarande en del avvikande värden och mina blodvärden var lite sämre än tidigare. Det kanske inte är så konstigt med tanke på alla infektioner jag haft i höst. Han var lite bekymrad över mina knäckta revben så jag ska få en remiss till röntgen. Det blir återbesök i januari. Det är ju bra att de har koll på mig.

Efter det besöket tog jag en fika i cafeterian. Lite kaffe satt fint innan jag åkte norrut för att logga en gömma. Valet föll på Vaggeryds box. Jag missade den förra gången jag var i de trakterna. Det blev mörkt och började regna så hunden och jag åkte hem och lämnade den kvar. Idag var det inga problem varken att hitta eller klura ut hur man skulle komma åt loggboken. Det svåraste var nog att hitta ett ställe att ta sig över det breda diket. Men jag kunde hoppa utan att bli blöt om fötterna.

Sen åkte jag över Skillingaryd hemåt. Jag gjorde ett par återbesök vid gömmor som jag inte hittat än, men jag hade ingen lycka idag heller. Den ena tror jag att jag ska mejla CO och fråga om jag verkligen är på rätt plats. Det är en myst som jag löst, men jag hittar inte burken. Geobilen rullade vidare i regnet över Hillerstorp och High Chaparall.


I Forsheda stannade jag till vid affären för att handla lite middagsmat. Nu började jag bli hungrig och en kycklingwok skulle passa bra. Då upptäckte jag att mina favoriter skumtomtarna har anlänt till butiken. Jag kunde förstås inte motstå dem utan en burk fick följa med hem.


Nu har jag kommit igång med sockstickandet på allvar. Två par har blivit klara i höst. Det ena paret har jag gett bort, det andra paret sitter på mina fötter och ett tredje par är påbörjade. De tar lite längre tid för det garnet är lite tunnare. Men det är roligt att sticka.

En liten hög med böcker ligger på sängbordet. Jag har inte haft någon större lust att läsa på ett bra tag, men nu är det nog på gång igen. Jag börjar med Tomas Sjödins nya bok Det händer när du vilar. Han är så klok och välformulerad. Det är en fröjd att läsa hans böcker. Det är väldigt viktigt att vila. Det har jag förstått de senaste åren när jag inte alltid orkat så mycket. Då gäller det att kunna säga nej både till andra och till sig själv.

Den andra boken som väntar på mig är Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson. Hans första bok hette Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Den var hejdlöst rolig och jag hoppas denna är lika kul. Den tredje boken är en pocket. Fredrik Backman har skrivit boken om En man som heter Ove. Den har jag blivit rekommenderad. Den ska också vara sanslöst rolig. Vi får väl se när jag kommer till den.

1 kommentar:

  1. Kort och lite annorlunda lov blev det här, Sockstickning hör till kvällsaktiviteterna så här års. Rogivande. Bra att man har koll på dej,hos doktorn. Ha en bra helg!

    SvaraRadera