tisdag 22 oktober 2013

Höstbesök i Malmö


Helgen som gick åkte maken och jag till Malmö. Hunden blev inackorderad hos en kompis och han var glad för det. Vi åkte på lördag förmiddag med min systers motorcykel på släpet. Därför gick det inte så fort. Det blev ett fikastopp vid Skåneporten som vanligt och vid tvåtiden anlände vi till syrran. Hon och hennes man bjöd på lax till lunch. Sen lämnade vi dem för att åka till sonen.


Jag hade tänkt ta med min stickning, men den glömde jag hemma. Som tur var fanns det garn och rundsticka att köpa på Mobilia. Sonen bor på andra sidan gatan från det stora köpcentret. Så jag traskade dit för att inhandla lite garn. i flera år har de byggt om köpcentret. Nu verkade det vara klart och i mittenhuset fanns hur många spännande affärer som helst. jag var inne hos Systrarna Grene, Olssons tyger, Panduro och Lagerhaus. Det blev några påsar som följde med ut därifrån.


De andra är ju måttligt intresserade av geocaching, så jag passade på att leta efter några nya burkar i området, när jag ändå var ute. Det blev en rejäl promenad, men inte så många burkar. På hela helgen blev det två, en om dagen. På lördagen hittade jag som omväxling en lite större burk. Annars är det mest filmburkar och nanosar i Malmö. Därför är jag inte så förtjust i den staden som cachingmetropol. Söndagens burk var ett rör i ett träd. Där fick jag leta upp en gren som kunde hjälpa mig att få ner det. Terrängrankingen verkade vara helt annorlunda i Malmö än hemma. Den första gömman var en T2,5. Visserligen var det lite buskar att forcera men så svår var den då inte. jag hade nog satt T1,5. Den andra däremot var bara T2 på och den kunde jag inte ta utan hjälpmedel och knappast en normallång man heller. Där hade jag satt minst T2,5. Så olika kan det vara. jag letade efter två till i samma serie, men där var det för mycket mugglare.


På kvällen gick vi ut på stan för att fira. Det är snart min födelsedag. Maken firade vi visserligen lite  när han fyllde år i mitten av augusti, men han fick hänga med på ett hörn. Sonen däremot fyllde år i slutet av augusti och det var verkligen dags att fira honom.


Vi åkte till Jensens Böfhus. Det verkade vara damernas favoritställe. Det var gott om tjejer i olika åldrar som åt där. Men vi lyckades få ett bord och kunde beställa lite gott från menyn.


Där fick vi grillad biff med pommes och grillade grönsaker och en mycket god pepparsås till. Det smakade förträffligt och mätta blev vi. Kaffet på maten blev det också. Det var gratis precis som på Max. men vi hoppade över desserterna fast de såg goda ut.


Sen åkte vi tillbaka till Eriksfält där sonen huserar för att installera oss för natten på en madrass på golvet. Det går väl an en natt, men tacka vet jag min egen säng. Sonens lägenhet är ju inte heller så stor, bara 19 kvadratmeter, så lite trångt blir det för tre personer. Vi överlevde i alla fall natten och vaknade till en ny dag. På förmiddagen åkte vi till Immanuelskyrkan för att vara med på den första gudstjänsten där. Sedan någon månad har de två gudstjänster varje söndag, kl. 11 och kl. 16. Det var som vanligt trevligt och vi träffade också en del bekanta. Dagens predikant var Hans Jansson från Kungsportskyrkan i Huskvarna som predikade över Markusevangeliets kapitel 12. Han var intressant att lyssna på.


Efter gudstjänsten var det kyrkfika då vi kunde prata lite med våra bekanta. Sen åkte vi hem till sonen innan vi promenerade över gatan till Mobilia. Där finns ju inte bara affärer utan också flera restauranger. Vi hittade ett ställe där fyra olika matställen samsades. Där valde vi att beställa från mellanösternmenyn. Sonen och jag tog Shish BBQ, grillspett på lamm med pommes och en massa sallader och såser. Det var jättegott.


Helgen närmade sig sitt slut och maken och jag tog farväl av sonen för att åka norrut mot Småland igen. Sista biten valde vi att köra på småvägar. Vi hörde nämligen på radion att de asfalterade mellan Värnamo och Kärda. Det var nog ett klokt beslut för i Kärdakrysset var köerna långa. Vi kom hem och kunde hämta hunden, som förstås blev väldigt glad när han såg mig. Han ville åka hem direkt. Det gjorde vi också. Efter en trevlig helg kommer det som regel en vanlig arbetsvecka. Men efter nästa helg är det en veckas lov. Det ser vi fram emot.

1 kommentar:

  1. Ja, Malmö är trevligt. Senast vi var där, det var när C-E fyllde 60. i maj. Vi har ju flera andra ställen att träffa malmödottern på, och nu kommer hon att komma till Grimsås tre gånger inom loppet av två månader, så det blir nog inget malmöbesök förrän framåt senvintern. Det känns iaf väldigt kul att åka till Skånemetropolen.Ha en bra ledighet!

    SvaraRadera