söndag 24 november 2013

Kvällsjobb och helgrunda


Den här veckan har det varit många möten. Minst ett om dagen. Det tycker jag är lite för mycket. Dessutom var det kvällskonferens i torsdags. Så då var vi kvar i skolan till halv sju. Det var väl i och för sig intressant, men man är lite mör i huvudet efter en sådan dag. När jag kom hem, var jag både trött och hungrig. Det blev lite kvällsmat innan jag satte mig vid datorn. Då upptäckte jag att det kommit en ny mysterycache bara 9 km hemifrån. Egentligen var jag ju för trött för att ge mig ut i mörkret mitt i skogen och jag tänkte vänta tills en annan dag. Men så såg jag att det var en mörkercache. Då var det bara att ladda koordinaterna i GPS:en, klä på sig ordentligt och åka mot Dalstorp. Jag mötte maken vid postlådorna, men han är ju van vid att det kan bli snabba utryckningar.


Jag rattade bilen till Anneberg och sen in på en liten skogsväg där jag parkerade. Sen blev det till att traska genom skogen och över gamla åkrar nu täckta av bruna ormbunkar som man trasslade in fötterna i. Över stigen hade stormen Simone lagt en stor gran. Men jag kom helskinnad fram till anvisad plats. Jag såg något uppe i ett träd som lyste när jag riktade ficklampan mot det. Där var första steget. Det var inte lätt att läsa alla siffror, men än är jag tydligen inte skumögd för jag lyckades knappa in rätt slutkoordinater. Sen gick jag mot dessa. Jag hittade dessutom resterna av den gamla backstugan som hade funnits på platsen. Kvar var bara en grop där jordkällaren förmodligen funnits. Man borde återvända i dagsljus för att se den intressanta platsen. Ganska snart hittade jag slutgömman väl dold för nyfikna blickar. Fast det kommer nog inte så många hit. När jag öppnade lådan, kunde jag konstatera att jag var först. Så det blev en dagens logg den här dagen också och dessutom en FTF.


Idag fyller en av mina vänner 60 år. Det är Anna-Lena i Grimsås. Vi lärde känna varandra genom bloggarna för snart fem år sedan. Sedan har vi träffats många gånger och vi har också geocachingen gemensamt. När jag fyllde 60 förra året, fick jag en gömma av henne. Nu var det min tur att återgälda. I tisdags var Katrin och jag ute och rekade några platser för gömmor i Hjälshammar utanför Värnamo. Där bor hennes dotter så hon brukar vara där ibland. Vi tyckte det var lämpligt att placera gömmorna där.


Katrin skulle åka till Norge för att besöka sin dotter så hon var tvungen att placera ut sin burk i tisdags, men jag hade några dagar på mig. I fredags hade jag inga lektioner för mina elever var i Värnamo på bad- och skridskodag. Jag hade först medarbetarsamtal med chefen och sen jobbade jag med att packa NTA-lådor och planera på skolan. Jag fick hoppa in och äta lunch med treorna också. Sen tänkte jag försöka kompa ut lite tid, men det blev visst bara ungefär en halvtimma. Sen åkte jag till Hjälshammar för att sätta upp mina gömmor.


Eftersom jubilaren gillar rundor, valde vi att lägga ut tre cacher som en början på en runda runt Hjälshammar. Den första placerade vi alldeles i närheten av dotterns hus. Det är en letterbox. I gömmorna finns saker som anknyter till Anna-Lenas olika intressen. Här finns en plåtburk i form av en engelsk brevlåda. Den innehåller loggboken och stämpel. Hon gillar ju att åka till London för att gå på fotboll och musikaler. Det finns också en fotboll som illustrerar det intresset.

Katrins gömma finns i närheten av ett fornminne. Det är en stor sten vid vägkanten, som har små skålgropar uppe på sig. De kallas också älvkvarnar. Vi gillar alla sådana spännande historiska platser. Så det passar bra med en gömma här.


Den tredje gömman finns i skogen alldeles intill motorvägen. I Hjälshammar hör man hela tiden bruset av trafiken. Rundan går längs en körväg precis på andra sidan staketet intill motorvägen. Här finns väl ingen speciellt att berätta om platsen som vi känner till. Men i burken finns en liten katt, som vill berätta om Anna-Lenas intresse för katter. Hon har två egna, Fritz och Fransson.

Vi skickade koordinaterna och ledtrådarna till jubilaren redan igår. Hon kunde ju få ett litet försprång ifall hon ville leta upp gömmorna den här helgen. De publiceras inte förrän sent kväll. Nu är hon inte så intresserad av FTF-jakter. Jag vet att hon kommer att vänta med loggandet till lite senare. Förhoppningsvis ska gömmorna finnas kvar och kanske bli en början på en lång runda. Det roliga är väl att det finns ett Dalstorp här också.

Happy Birthday, Mrs L! #1 - Holken
Happy Birthday, Mrs L! #2 - Älvkvarnarna
Happy Birthday, Mrs L! # 3 - Skrevan


Efter utplaceringen av födelsedagscacherna fortsatte jag neråt Ljungby för att försöka logga någon egen cache den här dagen. Det hann att bli mörkt så det blev lite svårt att leta. Jag försökte på två olika multicacher . Den ena fanns vid ett gravfält. Jag hittade alla stegen men inte slutburken vilket var lite surt. Sen försökte jag på en Gottnyttårgömma och där hade jag bättre lycka. Det tog en stund men funnen blev den. Sen åkte jag hem till hunden och fredagsmyset. Fast jag mådde inte riktigt bra. På hemvägen fick jag flimmer i synfältet och det brukar innebära att migrän är på gång. Det dröjde dock ett tag.


Det hann bli lördag och jag hann åka på en liten cachingtur med hunden till Skillingaryd först. Där fanns en multicache vid ett elljusspår på Grönelund. Jag har alltid tvekat inför den gömman eftersom den innehöll sju steg och en promenad på minst 3 km. Men den här gången skulle vi ge oss på den. Det var enkelt att följa spåret. Här kunde man lätt gått med barnvagn och hela familjen. Delstegen bestod av metallbrickor där nya koordinater var instansade. Det kan vara lite svårt att läsa siffrorna på sådana, men jag har ett litet knep som jag brukar använda mig av. Jag tar lite jord och smetar över texten. Lite av jorden fastnar i skårorna och då syns texten lite bättre. Fast det är svårt om marken är frusen. Nu hittade jag lätt alla delstegen och skyndade tillbaka mot slutgömman. Där blev jag föst lite konfunderad över nollan, men sen följde jag min första ingivelse och där var den lilla burken. Jag hade tänkt fortsätta till en nyare gömma vid den gamla soptippen. Men nu hade migränen hunnit ifatt mig. Så vi åkte direkt hem och kröp i säng.


Så småningom släppte huvudvärken och jag kunde stiga upp igen. På kvällen kom det ytterligare två nya gömmor i Skillingaryd. Så nu fanns det ju tre anledningar att återvända. Det skedde fortare än jag trodde för idag sken solen och då kan man ju inte sitta inne och uggla. Även om det var lite kyligt i luften, åkte jag min runda. Jag började med Gamla soptippen. Här fick jag klättra lite för att kunna logga. Det var fler bekanta namn som loggat tidigare på dagen.


De två nya fanns inne i samhället, den ena vid Fågelforsskolan och den andra vid Skogskyrkogården. Jag passerade skolan och såg att där var fullt med folk som varit på gudstjänsten i missionskyrkan. Därför fortsatte jag till kyrkogården först. Det var inga problem att hitta den lilla burken. Sen återvände jag till skolan och nu var där inte så många mugglare. Jag kunde vänta ut dem och snabbt plocka fram burken ur dess gömställe. Sen åkte jag hemåt igen. Jag handlade in lite på vägen. Imorgon ska jag försöka baka mina adventsbullar och då måste jag ha alla ingredienser hemma. Vi närmar oss advent och jul.

På söndagskvällarna brukar jag kontakta pojkarna och höra hur de har det. Malmösonen hade glädjande nyheter att berätta. Han söker ju jobb, men det verkar svårt. Nu har han i alla fall fått ett praktikjobb på ett av sjukhusets labb. Det var kul. Han börjar om en vecka. Karlskronasonen har ju flera år kvar att plugga men senaste tentan gick bra. Själv får jag sätta mig och rätta lite matteböcker nu och kanske ta en kopp te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar