lördag 19 september 2015

Cachingfredag västerut


Då var det fredag igen. En lång och lite jobbig arbetsvecka är över. Många kollegor har varit sjuka eller borta av andra anledningar den här veckan. Idag slog vi nog rekord i antal då jag nog räknade till sju namn på tavlan. Det innebär förstås att vi andra får jobba lite mer. Trots att det har sats in vikarie i några fall är det ändå så att vi ordinarie får bära det tunga lasset, täcka upp och coacha de nya. Jag behövde inte förlänga min arbetsdag i alla fall utan kunde åka hem redan kvart i ett. Det är lite lyxigt att ha så kort fredag.


Hunden blev glad när jag kom hem och ville förstås ut på en tur till skogen. Vi gick vår vanliga runda och lite till. Jag hittade faktiskt några små blöta kantareller som fick följa med hem i fickan. Eftersom jag slutar så tidigt har jag inte ätit lunch i skolan. Så sen lagade jag till lite mat till oss båda. Hunden fick förstås hundmat, men jag åt vårrullar. Till efterrätt åt jag upp resterna av chokladmoussen med lite valnötter och björnbär som maken plockade igår. De har börjat mogna mot pannrumsväggen.


Sen packade jag cachingväskan och bytte till kängor för att åka på en cachingtur även denna fredag. Förra fredagen gick resan söderut. Idag gick den västerut. Jag åkte själv den här gången. Tidigare på dagen hade det regnat, men nu kom solen fram. Det blåste en hel del, men det var inte kallt. Första gömman på dagens lista var Tranemo bibliotek. Det var en multi och jag skulle ju inte leta upp några multisar på egen hand, men den här var en snäll sort.


Första steget fanns utanför lokalen. Jag gick förbi detta alternativa låneställe som stod parkerad under tak. Steg ett hittades och där fick jag information om var gömman fanns inne på biblioteket.


Sen blev jag tvungen att besöka biblioteket och som tur var hade det öppet. En bibliotekarie hälsade på mig när jag kom. Jag tog en liten vända mellan hyllorna för att hitta den hylla jag skulle till. Det gick ovanligt fort och jag slapp fråga personalen som en del andra fått göra. Sen tog det några minuter innan jag fann själva burken.


Den var märkt med geocachingloggan och innehöll loggbok, penna, lite bytessaker och information om geocaching ifall nån mugglare av misstag skulle hitta den. Det var kända namn i loggboken. Nu finns också mitt alias där.


Sen tog jag en annan väg genom lokalen för att komma til utgången. Jag passerade ett schackbräde men där fanns inga som spelade idag. Sen gick jag genom sagohörnan och där fanns flera pappor med sina ungar och kanske en mamma också. Det var en del folk som utnyttjade biblioteket en fredagseftermiddag. Då var denna multi avklarad och avprickad på listan över dagens mål.


När detta klart, fortsatte jag ännu längre västerut mot Limmared. Jag körde den gamla Rosenlundsvägen som jag åkt flera gånger förut. Här fanns en av de mystar jag tänkte logga den här dagen. Minst tre mystar ville jag hinna logga. Jag har löst ett antal mystar som finns här i trakterna, men ändå finns det fler kvar.


Den här mysten handlade om trial, en sport som jag faktiskt är bekant med. Jag har bevittnat ett antal tävling till och med, både på SM.nivå och om det nu var EM eller VM. Det var en viss skillnad i klass på åkarna. En del var helt fantastiska på att behärska sina cyklar i den eländigaste terrängen. Här var terrängen rätt okej. Det var en fin skog med mjuk mossa på marken där man gick. Intill gömman fanns en stor stubbe där Herr Gran och Fru Björk hittat en plats att gro in till varandra på den mossiga stubben.


På väg tillbka till bilen stötte jag på en snigel på väg till sin sopplunch. Det fanns en och annan svamp nu, men det är inte mycket svamp i år. Det kanske ka komma lite fler efter regnet.


Några vanliga gömmor besökte jag också när jag ändå åkte förbi. Återplantage Rosenlundsvägen #4 fanns vid ett kalhygge. Gömman var trevlig men lite trasig. Den gick bra att logga i alla fall. Kalhyggen är egentligen rätt gräsliga, men när det gula vajande gräset breder ut sig blir det rätt vackert trots allt.


Ine i Limmared svängde jag av mot en bekant plats. Här var vi en gång och promenerade runt i spåren när vi loggade Ordspråksrundan. Idag var det bara en kvarglömd burk från en Grillträff som jag skulle leta upp. Nu blir det några spoilerbiler, men ni får väl scrolla förbi snabbt om ni inte vill se dem.


Det tog en liten stund att lokalisera den häftiga grillgömman för min GPS hoppade run t ett tag innan den sansade sig. Trots det var jag 14 m ifrån när jag fann burken. Så är det ibland, men man får utvidga sökområdet lite tills man hittar den.


Två mystar till ville jag ha med på listan över dagens loggade burkar. Jag körde ut från Limmared längs en trafikerad väg. Det kom bilar hela tiden och även bussar passerade. Jag kunde parkera bilen på en liten plätt intill vägen och gå upp mot den första gömman som kallades Tuocs.


Här hade ganska nylign skogsmaskiner avverkat en del skog och gjort en brant skogsväg rakt uppför bergsknallen.Jag trodde först att gömman kunde vara borta eller gömd under riset från de avverkade träden, men så var inte fallet. Den var lite vid sidan av skogsvägen inne under träden där jag stötte på Fröken Fräken och Unge Herr Lummer i sin mosskog. Det fanns många olika sorters mossa här på marken och på stenarna.


Mysten hade jag löst för ett bra tag sedan. Den passade mig bra som har varit scout. Som sådan besitter man vissa kunskaper som kan vara bra att ha ibland. Logglistan blev signerad och ännu en myst lagd till handlingarna.


Nästa myst fanns i närheten. Först visste jag inte om jag skulle bry mig om den för den hade en fyra i T-ranking. Men jag valde att stanna och kolla om den skulle gå att plocka ner. jag förstod att den fanns högt i ett träd. När jag gick mot gömman skymtade jag något nedanför slänten vid gömman. Det var en bil som stod där med nosen nedåt. Först trodde jag att det nyss hänt en olycka, men sen förstod jag att den nog hänt för ett tag sedan och inte nu. Bilen syntes inte från vägen. Man kan fundera på vad som hänt. Var det en geocachare som haft för bråttom till gömman? De kan väl inte ha tänkt att de skulle logga göman stående på bilens tak? Det här mysteriet löstes inte lika lätt som gömmans myst.


Alldeles intill den kvaddade bilen satt gömman så där 4-5 meter upp i ett träd. Stegen hade inte räckt till här, men det fanns ju ett metspö i kofferten. Så det fick komma ut i ljuset och förses med en krok för nedplockning av petrör. Det gick över förväntan bra och snabbt att få ner den lilla burken, logga den och återställa cachen med namnet Numret. Sen lämnade jag Volvon åt sitt öde och körde vidare.


Alldeles utanför samhället fanns en soptipp. Åtminstone såg det ut som det. Här skulle det finnas en gömma som hette Mus och den verkade bekant. Platsen såg väldigt bekant ut och jag tänkte att jag nog varit här tillsammans med Katrin, Fredrik och Tess. Här fanns ett annat fordon som sett sina bättre dagar. Jag passerade det och gav mig in i skogen bredvid.


Gömman hittade jag med en gång. När jag kom hem, såg jag att jag loggat en DNF på den här gömman tidigare. Den var borta, musen hade rymt eller blivit fångad av en rovfågel för det fanns gott om fjädrar på platsen då. Idag var den lilla musen hemma och jag kunde signera gästboken.


Jag lämnade Limmared och drog mig tillbaka mot Tranemo. Här har man ju passerat mångha gånger när man åkt RV27. Varje gång har jag sett den lilla gröna lådan på kartan, men det har aldrig blivit av att försöka leta upp den för man får gå en bit längs den gamla banvallen. Idag fick jag för mig att nu skulle det bli av.


Jag parkerade vid Medborgarhuset och gick cykel- och gångvägen som en gång i tiden trafikerats av tåg. Den gick över lite sankare marker, men uppe på vallen var det torrt och ganska blåsigt. Vattnet flöt snabbt i ån och passerade under den gamla järnvägsbron. Jag passerade över bron. Det måste vara jälmån som lite längre ner rinner ut i Assman.


Rallarrosorna har blommat över, men fröställningarna och de röda bladen är också vackra. De växte på kanten av banvallen som sig bör.


Sen kom jag in i skogen. Här hittade jag kanske sommarens sista prästkrage vid vägkanten.


Det fanns även andra blommande växter på vägkanten. Här hittade jag gullklöver.


En del växter är välbesökta och populära bland insekterna. jag vandrade längs banvallen och mötte ett par cyklister som körde i andra riktningen. Annars var jag ensam längs leden. Efter ett tag vek jag av från leden in på en stig som fortsatte uppför en kulle och sedan ner mot Ljungsnässjön. En bit ner fanns en fin gömma, men logglistan var full. Jag donerade en ny lista som jag rullade ihop med den gamla.


När jag loggat även denna gömma, fortsatte jag stigen ner till sjöstranden. Där låg en eka förtöjd. Solen sken ute över vattnet medan stranden låg i skugga.


Det syntes fler båtar längs stranden på andra sidan sjön. Det var vackert, men ganska ödsligt för att vara så nära ett samhälle. Kanske det skulle vara mer fågelliv här vid en annan tid på året.


På andra sidan sjön skymtade bilarna som körde på RV27. Det var där vi brukade passera och fundera över hur vi skulle ta oss till den här gömman.


Jag vände tillbaka rn liten bit uppför backen. Där satte jag mig för att fika med utsikt över sjön. innan jag åkte från Limmared var jag inne på ICA och inhandlade en dricka och en bulle. Det satt rätt fint nu.


Snart skulle det bli lite kyligare och solen skulle dala så jag gick tillbaka samma väg mot bilen Det blev kanske en promenad på ca 1,5 km och det var rätt skönt att sträcka ut benen. När jag kom tillbaka till bilen, körde jag hemåt. Jag ville in på ICA hemm ai Forsheda för att hämta ut ett paket innan de stängde och det gick ju bra.


Hemma väntade hunden och maken. Han var visst ledig från tonårssamlingen den här fredagen. Det blev lite te och några mackor innan jag satte mig för att logga mina fynd. Det tog en stund och sen fanns det annat att kolla på nätet. Vid midnatt släpptes den nya teadventskalendern till försäljning och jag var snabbt framme med min beställning. Jag gillade förra årets teadventskalender och hoppas att årets är lika bra, men det är ju några månader kvar innan vi njuter av den första tepåsen. Fram till dess får vi dricka det gamla vanliga teet.

4 kommentarer:

  1. Vi var visst åt samma väderstreck båda, igår. #Hallåsenrundan för min del. Hösten är allra bäst, tycker jag, att cacha på. Nu i lingon och blåbärstider är skogarna trevliga. Lingonen är ju godare nu när de är riktigt mogna. Om det inte vore för älgflugorna, riktigt irriterande små kryp.
    Bilden på gullklövern är fin, en ny blomma för mig.
    Blir ju en tur hitåt igen om en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade som tur var inte så ont av älgflugorna, men de är annars irriterande. Hallåsenrundan var fin. Ser fram emot eventet nästa helg.

      Radera
  2. Så kul att ni ser fram emot eventet. var ute och kollade de tidigt utlagda gömmorna idag... det var en som jag inte kunde finna. Åtgärdas tills på lördag! Detär min gamla elev från min första klass i Tranemo kommun ( i Tranemo) som lagt ut biblioteksgömman. Kul tycker jag. När vi logagde Ljungsnässjön för flera år sedan, så fanns det en huggorm precis vid gömman. Har nog bara loggat en Limmaredsmyst. För hög terrängfaktor för mig.../ oss. Ses på lördag. Birgitta och Malin kommer ... kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att Birgitta och Malin kommer! Det var fint vid Ljungsnässjön. Huggormarna har nog dragit sig tillbaka nu som tur är. Jag träffade din gamla elev på eventet i Hestra. Han berättade då att du varit hans lärare. Biblioteksgömman var rolig. Hade löst en av hans mystar också. Ha en bra vecka och så ses vi nästa lördag!

      Radera