torsdag 17 september 2015

Studie i rött


När jag kom hem idag efter ett långt arbetspass, gick jag en liten runda i trädgården innan jag gick in till hunden. Då upptäckte jag att just nu går höstens färger i rött. En ensam liten borstnejlika liste i intensivt rött mot silvertistelns ljusa blad. Visst var det vackert ihop!


Silvertisteln är inte alltid så vacker men när den slår ut och man tittar lite närmare på den så finns skönheten där. Det är så med människor också. En del kan verka lite taggiga utåt, men om de får slå ut i full blom kan man se det vackra även i en taggig människa. De senaste veckorna har vi haft utvecklingssamtal med våra elever och deras föräldrar. En del elever blommar för fullt medan andra bara har börjat visa lite av sina förmågor. De får vi vårda lite extra. Nu har jag bara tre samtal kvar i nästa vecka. Det känns skönt att snart ha klarat av den här uppgiften som tar ganska många timmar. Det har blivit lite sent flera gånger.


Samtidigt som vi förbereder och håller samtalen ska vi också hålla i gång den vanliga undervisningen. Det går ju bra om alla kollegor är på plats, men den här veckan har flera varit sjuka. Idag var det nog rekord. Tre lärare och en resursperson var sjuka. En annan resursperson var på begravning. Då fick vi andra jobba lite extra även om två vikarier sattes in. Mitt i alltihopa skulle vi ta skolfoton. Till och med fotografen reagerade på att vi var så få.


En av dagens övningar på engelskan i sexan var att parvis diskutera hur en bra klasskompis var. Jag hittade den här bilden på nätet. En liknande övning fanns i vår Workbook, men vi följde det här upplägget i stället. På måndag ska de berätta i klassen vad de skrivit på de olika punkterna. Jag såg att de hade många bra synpunkter och kunde faktiskt sätta ord på dem, när jag gick runt och pratade med dem.


Några av mina pelagonier står fortfarande kvar ute på verandans trappa. En del av dem har precis börjat blomma, men nu är det väl dags att börja plocka in dem. Jag har en hel del även inomhus som jag satte från sticklingar i våras. De behöver klippas ner lite. En del av mina krukväxter får helt enkelt vissna ner och dö. Ibland vill man förnya sig lite och då finns det inte plats på fönsterbrädena för alla.


Efter en liten andningspaus och något i magen kunde jag sedan sätta i gång med kvällens arbetsuppgifter.


Jag hade bestämt mig för att städa idag för att kunna ha tid för annat imorgon. Det är skönt att komma hem till ett nystädat hus och ta helg direkt efter jobbet.

Fredagar slutar jag dessutom rätt tidigt det här läsåret. Så om de inte kommer på att jag måste hoppa in och ersätta någon, så kan jag kanske ta en fredagstur till något trevligt ställe. Takko följer nog gärna med om han får.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar