måndag 11 januari 2016

Januaritö


I morse var det töväder och dropp från träden, när hunden och jag var ute på morgonrundan. Egentligen var det väl plusgrader redan igår kväll. Det var halt på vägen då vi åkte till kvällsgudstjänsten i Missionskyrkan. Lite halt var det nog även på morgonen, men det var dimma också. Den gamla tallen uppenbarade sig ur allt det grå inte förrän jag kom riktigt nära. Vilken skillnad från fotot jag tog för några dagar sedan på samma motiv.


Efter förmiddagens lektioner hann jag både åka till vårdcentralen för att ta ett nytt blodprov och sen hem för att ta ut hunden innan det var dags för fler lektioner. Det var blött i spåret men Takko stretade på.


Det droppade bra från träden. Fukten från alla molndroppar hängde i luften. Himlen var alldeles grå.


Om det fortsätter att vara mildväder, försvinner snön snabbt. Men jag tror kylan kommer tillbaka och med den mer snö.


Vi skyndade oss tillbaka i våra egna spår efter en kort vända. Sen var det dags för engelskalektion i sexan och därefter teknik med samma klass. På engelskan har vi startat med att prata om Martin Luther King Jr. Vi tittade redan i torsdags på ett kort klipp på Youtube från hans berömda tal med yttrandet "I have a dream". Sen fick eleverna skriva korta texter på engelska om sina drömmar för sig själva, för sitt samhälle och för världen. Idag fick de läsa upp valda delar. Det var roligt att höra deras drömmar. Vi har också läst en lite svårare text om Martin Luther King Jr och svarat på frågor till texten.


När eleverna gått hem, fotrsatte vi i arbetslaget att träffas tillsammans med en coach. Eftersom det är många nya i arbetslaget behöver lära känna varandra och hitta strukturer för våra möten. Ibland är det bra att någon utifrån hjälper till att få igång det arbetet. Idag fick vi dra kort med egenskapsord och dela ut till den vi tyckte hade mest av den egenskapen som stod på kortet. Vi fick behålla kortet om amn tyckte att det passade bäst in på oss själva. De korten lade vi till vänster och de vi fick från kollegorna till höger. Sen gick vi igenom först de kort vi valt själva och sedan en person i taget och så fick vi motivera varför vi tyckte att det passade in på den personen. Oftast stämde det väl med personens egen uppfattning. Här är mina kort. En del kan verka lite motsägelsefulla men det fanns en motivering bakom alla.


När jag kom hem från jobbet, var jag väldigt trött och hungrig. Så efter lite mat vilade jag en stund. Det är inget jag brukar göra, när jag har normal ork. Det kanske är så att mina blodvärden har sjunkit och att jag därför inte orkar så mycket. Vi får väl se vad proverna visar. Livet går i alla fall vidare och i morgon fyller yngste sonen 25 år. Tiden går och vi med den. Han kommer förstås inte hem och jag pratade med honom igår.

2 kommentarer:

  1. Krya på dej! Piggna till! Fast det låter som du har ett ganska så tufft program med både skola och hundrundor.... Har du någon teknikplanering för sexorna ( eller femmorna). Tar i säfall atcksamt emot en sådan.... tycks som jag måste ta det ämnet också... finns ingen tekniklärare kvar på skolan.... Hoppas att du snart blir piggare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I grova drag ser min planering i teknik ut så här: Temat är Papper
      I höstas jobbade vi med förpackningar på olika sätt. Vi tillverkade bl a påsar. Vi specialdesignade en miljövänlig, kostnadseffektiv men tilltalande förpackning till ett litet föremål som elverna tog med hemifrån. Vi delade in oss i påsfabriker och tillverkade påsar enligt löpandebandsprincipen. De sista veckorna vek vi origamifigurer efter bildinstruktioner och skrev sedan egna instruktioner till bilderna.
      Under vårterminen ska vi tillverka eget returpapper. Vi har börjat med att titta på en film om papperstillverkning och gjort enkla experiment med fyra olika sorters papper. Så långt har vi kommit, men vi ska förmodligen göra något av vårt egentillverkade papper också.
      Nu får vi hoppas på lite ljusare tider. Ha det så gott.

      Radera