torsdag 23 juni 2016

Då börjar vi om igen



Torsdagar brukar innebära sjukhusbesök åtminstone två veckor av tre. Så var det idag i alla fall. Efter en veckas uppehåll, var det dags att starta upp den sjätte kuren med cellgifter. Pojkarna och jag gav oss av in till stan till klockan elva. Mitt frikort har gått ut så nu får jag betala besöken ett tag. Men jag kommer snart upp i maxbeloppet igen. Då blir det ett nytt frikort.

Min vanliga läkare var inte där utan det var den andra läkaren jag träffade. Hon bekräftade det de sa förra gången att de vill byta ut kapslarna mot en annan sort. Annars får jag sprutan som vanligt. Alla läkemedel har biverkningar och därför fick jag ytterligare en medicin mot blodproppar.

Eftersom jag var kallad till Jönköping igår, trodde jag att de hade lite datum att berätta om åtminstone preliminärt. Så var det också. Det kanske inte blir någon sjunde kur. Efter denna, som startade idag, kanske det blir mobilisering av stamcellsproduktionen i mitten av juli redan, preliminärt den 15 juli. Det är Jönköping som ska göra det, men om de inte kan, så gör Linköping det. Någon vecka senare är det sen dags att skörda stamcellerna. Så om tre veckor kanske det är i gång.

Det var positiva besked jag fick för just nu är jag mest uttråkad av att bara gå hemma och ibland må lite halvdåligt. Det enda negativa är väl att vi inte får några semestredagar tillsammans hela familjen, som det ser ut. Maken jobbar ända fram tills jag ska in. Den här helgen är vi förstås hemma för det mesta, men de två kommande är inte alla hemma. Yngste sonen ska titta på boende i Stockholmstrakten helgen därefter och sista helgen jobbar den äldste sonen på äldreboendet i Forsheda. Vi får klura ut någon trevlig lösning tillsammans. Vi kanske drar till Stockholm allihopa, vem vet.


Efter besöket på dagsjukvården hämtade vi ut medicinen på apoteket men läkaren hade inte skrivit recept på båda medicinerna jag skulle så jag fick ringa upp dem. Det ordnade sig medan vi åt lite lunch på caféet. Jag åt en tonfisksallad och pojkarna åt kycklingwraps. Sen åkte vi för att bunkra upp lite inför midsommarhelgen. På vägen ringde sjuksköterskan och sa att nu kunde vi hämta ut medicinen. Det gjorde jag på apoteket vid Kvantum. Vi skulle ju ändå dit.

Innan vi handlade tänkte jag att vi kunbde leta upp en gömma vid Rörstorps station. Där har Katrin haft en gömma tidigare men den var ofta borta och därför arkivrade hon den och lade ut en ny på ett annat ställe. Kalmarsonen fick ta hand om min GPS och han visade oss in i en liten dunge. Med gåstavarna i händerna funkade det bra att ta sig fram där, men det var ändå hans om hiottade burken till sist.


Jag fick nöjet att signera loggremsan. Sen gick vi tillbaka till bilen. Det var riktigt varmt och nästan kvalmigt i luften. Jag blev rätt svettig av att promenera. Vi gick förbi den lilla dammen som  inte hade så mycket vatten efter försommarnes torrperiod. Däremot fanns det en hel del skräp att ploka upp. Det kanske skulle passa att ordna ett CITO här.

Nöjda med resultatet fortsatte vi till affären. Vi hade en lista och efter en stund kände jag att pojkarna fick plocka varor själva. Jag behövde sätta mig och vila. Dessutom behövde jag uppsöka affärens toalett. Det var inte det enklaste. Dörren visade rött men det tog en evighet innan någon kom ut. Sen kunde jag ta mig in efter att ha betalat en femma. Pojkarna hann bli klara och hade betalat när jag kom ut så då kunde vi åka hemåt igen.


Hunden blev förstås glad när vi kom tillbaka. Jag var ganska trött så det blev till att vila trots att värmen stod alldeles stilla i rummet. I natt får jag nog använda min fläkt om jag ska kunna sova. Lite senare kom maken hem och pojkarna lagade till grönpepparfilé med pasta.

Imorgon är det ju midsommarafton och jag passar på att önska alla en riktigt skön midsommar. Min junigömma ligger hos reviewerna för granskning så vi får väl se om den dyker upp snart. Nu måste jag sätta igång med kommande mystar om jag ska hinna fixa till dem innan jag blir inlagd. Då har jag något att pyssla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar