torsdag 25 augusti 2016

Nytt rekord och ny kur


Hunden och jag har börjat den här veckan med att träna upp oss på hundrundan. Oftast blir det först en kort tur ner till postlådan efter lunch. Sen tar vi en längre sträcka på hundrundan.


Takko är inte så pigg på att gå så långt. Han vänder gärna så fort vi stannar till. Men igår utvidgade vi träningen och gick hela vägen ner till kanalen. Det var längesen jag var där till fots i alla fall. Det kanske var i jultid senast.


Längs sluttningen ner mot kanalen växer det gott om rönnar. De har massor av bärklasar nu som lyser i rött. Det kanske blir en kall vinter. Det sägs ju att mycket rönnbär förebådar en kall vinter.


Rönnbären är i alla fall vackra att titta på. Jag trodde att asparna skulle ha tappat lite höstfärgade blad men jag såg inte så många på marken än. De brukar annars börja tidigt.


När vi kom in i skogen vid kanalen, blev det genast lite kyligare i luften och fuktigare. Här växer det kaveldun. Annars har vädret var underbart de här dagarna. Jag har kunnat sitta på verandan och njuta för fullt.


Vi vände här vid kanalen men rekordet på hundrundan hade vi slagit. Nästa etapp blir fram till krysset. Vi får se när vi kan ta oss dit.


I tisdags kväll började Takko skälla för fullt. Han var kopplad ute på verandan. Maken stack ut huvudet, vände sig sedan om och sa: "Det är en av dina". Det visade sig vara Hembygden som var ute på en geocachingtur och tänkte logga en del av mina geocacher här i byn. Jag hade ju angett gårdsplanen som parkeringskoordinat på den ena av gömmorna. Jag följde med honom en bit. Då fick hunden en liten kvällstur också. Vid den närmaste, Homemade in Rannäs, fanns det getingar i ett hål i trädet bredvid. Inte så bra för den som vill logga. Det blev några stick i nacken för Hembygden, men vi andra höll oss på behörigt avstånd. Vi fortsatte mot Rannäs kyrka, där vi stannade på vägen medan han loggade burken. Sen vände vi tillbaka och han fick fortsätta på egen hand. Det kom några trevliga loggar senare. Det är alltid trevligt att träffa på några andra geocachare. På lördag är det event igen i Ohs. Det har jag tänkt försöka hänga med till.


Igår var det så dags för ett läkarbesök på sjukhuset. Provsvaren visade att jag svarade väldigt bra på behandlingen. I fredags hade läkaren kontakt med Linköping som ska boka in en tid då de kan ta emot mig. Alla remisser är skickade men det kan dröja 3-4 veckor innan det blir dags att packa resväskan. Därför får jag en ny kur för att inte tappa den goda utvecklingen. Förhoppningsvis blir detta den sista.

Efter sjukhusbesöket och påfyllning av mediciner på apoteket, åkte jag ner till stan. Där pågår värnamodagarna så det var avstängt på vissa gator. Jag handlade lite pennor av den bästa sorten. Det går åt en del både till korsordslösningen och till geocachingen. Sen var det dags att fika på Espresso House. Det blev som vanligt en latte och den här gången provade jag en fylld croissant. Det var gott och precis lagom mycket för mig.



På kvällen åkte maken och jag in till värnamodagarna. Vi brukar ta en tur in för att äta lite god kvällsmat åtminstone en av dagarna. Vi kom på att maken hade fullt upp på kvällarna resten av veckan så det var bara onsdagen som vi kunde åka in. Det var rätt gott om folk. Det mesta var sig likt.


Maken bjöd på mat. I år blev det grekiska grillspett med tillbehör. Annars har vi oftast tagit indisk mat, men variation förnöjer och vi gillar verkligen grekiskt.


Köttet var lite segt men det var inget fel på kryddningen. Tsatsikin var jättegod till liksom salladen och pommes friten. Jag orkade inte med riktigt allt. Jag hade ju ätit soppa innan till lunch. Fast det var ett tag sedan.


Det var kul att komma ut lite. När vi gick tillbaka mot bilen, träffade jag på en kollega, som ibland har ersatt mig, när jag varit borta. Det var kul att ses och få en kram. Vi stannade inte länge på stan trots att det var Så ska det låta i det stora tältet. De höll på att släppa in publiken när vi gick förbi, men vi valde att åka hemåt i stället.


Det var en fullspäckad dag så idag har jag mest vilat och stickat lite. Nu ska jag ta mina piller och äta lite mera soppa innan jag sätter mig på verandan med stickningen.


Takko gillar att ligga i solskenet ute på gräsmattan. Eller så ligger han en stund i skuggan på verandan. Det är i skuggan jag håller till också. Jag bör inte sitta i solen. Vilken tur då att jag inte gillar att sola.


1 kommentar:

  1. Rolig läsning. Blev nog en dag på verandan i dag också. Och i morgon. Ha det så gott där!

    SvaraRadera