fredag 16 juni 2017

Sista sommarlovet


Ja, detta borde bli mitt sista sommarlov. Även om jag inte jobbat på ett bra tag, så är jag fortfarande anställd av Värnamo kommun som mellanstadielärare. Men till hösten fyller jag 65, om jag får leva, och då blir jag pensionär. Det känns inte som någon stor förändring mot det liv jag lever nu. Enda skillnaden bli väl att pengarna blir färre och kommer från Pensionsmyndigheten och diverse andra i stället för Försäkringskassan.


Veckan har varit ganska full av aktiviteter. I tisdags var det ett sjukhusbesök igen. Jag fick inte veta så mycket, men de tog en massa prover och gav mig en ny tid tills idag. På kvällen åkte jag till styrelsemötet i missionskyrkan. Den här gången orkade jag faktiskt vara med hela mötet. Sen var jag förstås trött men då var det dags att gå till sängs i alla fall. 


I onsdags tog jag det väldigt lugnt på förmiddagen, men på eftermiddagen ville Marita fika med mig på Pelikanen. Det är alltid roligt att träffas och prata bort en stund. Jag hade inte ätit lunch så för min del blev det en sallad som jag inte orkade äta upp.


Det var inte bara vi som njöt av maten. Oftast är det väl småfåglar som gråsparvar och pilfinkar som brukar hoppa runt bland borden i uteserveringen. Här var det en företagsam kaja som tog sig in på ett hörnbord där någon lämnat kvar en hel del sallad. Den pickade i maten. Sen hittade den en intressant pappersform som den flög upp under taket med för att undersöka lite närmare. Kråkfåglar är intelligenta, säger de, men papperformar är väl inte så lättsmälta..


Senare på kvällen fixade maken en BLT, bacon, lettuce and tomato on toast, kompletterad med en hamburgare och avocadoröra. Jag rörde ihop röran. Resten tog maken hand om. Jag var fortfarande ganska mätt så det blev bara ett smakprov för mig, men god var den.


Det blir ju inget sommarlov utan skolavslutning. På torsdagen åkte jag till skolan. Jag träffade sexorna, som är den enda klassen jag har undervisat i. Sen åkte jag bort till kyrkan där föräldrar och andra intresserade trängdes om de få platser som inte var reserverade för skolbarnen. Det var ett fint program men sång, tal. dikter och dans. Femmorna framförde en fantastisk dans.


När de andra tågade ut från kyrkan, stannade sexorna kvar för att säga adjö. Till hösten börjar de i olika klasser på högstadiet. Det är inte så långt emellan skolorna så det finns ju möjlighet att ses ändå.


Traditionen bjuder att lärarna samlas efter skolavslutningen. I år fick vi landgång med ägg, räkor, rostbiff m.m. Fick och fick, vi betalar kalaset själva, men det är alltid så trevligt att avsluta terminen så här. Många jobbar ju även nästa vecka, men då är tiden mer splittrad. Innan kaffet serverades fick vi tävla mot varandra i en Kahoot. Jag och Monica bildade ett team och kallade oss Jool. Efter de första frågorna låg vi på tredje plats, men sen fick vi upp farten och seglade upp på topp. Efter 23 allmänbildande frågor stod vi som segrare och fick varsin chipspåse som pris. Sen körde vi en tävling till och den vann vi också. Det var kul med Kahoot. Sen var alla kaffesugna, men jag nöjde mig med jordgubbstårtan.


Efter allt detta var jag förstås utmattad. Det blev en stunds vila innan jag orkade något mer. På kvällen kom Ida ut med denna fina blomsteruppsats och en hälsning från mina kollegor på Hanahöjskolan.


I morse fick jag kliva upp lite tidigare för jag skulle vara inne på sjukhuset redan halv nio. Först fick jag ett dropp med medicin som ska stärka skelettet. Sen skulle jag få två påsar blod. Det tog ett tag innan de dök upp. De hade glömt beställa bestrålade produkter så de fick skickas med taxi från Jönköping. Det tar ett tag att få blod så Landstinget bjöd på lunch, stekt fläsk med löksås.


Denna dosettlåda fick följa med mig hem idag. I den finns tabletter med cellgift och kortisontabletter. Dem ska jag ta i tre dagar till. Första dosen fick jag på sjukhuset. Förutom mitt HB var blodvärden ganska bra, men blodtransfusionerna ska väl hjälpa lite. Dessutom ska jag ta sprutor för att stimulera produktionen av röda blodkroppar. Dem fick jag beställa på apoteket och de kommer på tisdag. Värdena för cancercellerna hade stigit ännu mer och det är oroande. Vi får väl se vad de här tabletterna kan göra för att hålla nere värdena. Det är vad vi kan göra.


Imorgon ska maken åka ner till min svåger i Malmö för att prova ut nya glasögon. Jag hade gärna följt med och hälsat på min syster och svåger, men jag inser att jag behöver en vilodag efter den här veckans aktiviteter. Jag och hunden får stanna hemma i Rannäs, om vi inte hittar på något och åker en runda. Vi får väl se.

1 kommentar:

  1. Kahoot är kul. Och visst trodde jag att du skulle vara vinnare. Du tycks vara en av de mest allmänbildade människor jag lärr känna. För egen del så har jag en del luckor, framförallt inom det samhällsvetenskapliga området. Härligt att du blivit så bra att du, trots trötthet, orkar så mycket. Vore kul om du orkade en liten tur under nästnästa vecka. Fundera på bra resmål, så hörs vi.

    SvaraRadera