tisdag 30 juni 2009

Dammigt vid dammen


De senaste veckorna har dammen varit omgiven av en djungel. Nu var det dags att ta fram "macheten" och hugga i. Det vackra vädret har gjort ogräsrensningen svettig och jobbig. Därför har jag startat tidigt de senaste dagarna. "It´s the early bird that catches the worm." Framåt tio har det blivit olidligt varmt i solen och då har jag känt mig förtjänt av en latte i skuggan. Men idag var solskenet varvat med molnskugga. Jag grep mig an verket med stor energi och hann bli klar med hela dammdjungeln som jag räknat med skulle ta tre dagar. Dammig och svettig kunde jag pusta ut i skuggan.


I dammen har jag planterat en näckros. Jag har sett att den skickat upp en stor knopp till ytan. Idag såg jag när den slog ut. Först var den ihopslagen, sedan öppnade den sig lite. När jag tittade nästa gång var den nästan helt utslagen. Den är rosaröd och jättevacker. Framåt kvällen tittade jag till den igen. Då hade den knutit ihop sig igen. Men jag upptäckte att den hade en kompis. Det kommer att bli minst två blommor iår.


Det finns fler levande innevånare i dammen. Det bor en groda där också. Den brukar hålla till vid stenarna vid ena kanten. När jag närmar mig brukar jag höra ett plask när den dyker i vattnet. Ibland kan jag se den simma. Den hittar säkert något gott att äta i dammen. Där finns många olika sorters insekter. Mygglarverna får den gärna kalasa på. Vi trodde att vi skulle få fler myggor som jagar oss efter att vi gjort i ordning dammen, men så har det inte blivit. Det kanske är grodans förtjänst. Alla har vi vår uppgift i livet. Min groda kallar jag Gusten och hans uppgift är att äta upp alla läskiga larver.


Det finns en uppgift för oss alla. Det gäller bara att hitta den, att hitta vad man är bra på och vad man tycker om att göra. Alla kan inte göra samma sak och tycka om samma saker. Då skulle världen bli bra tråkig. Fram för mångfalden. Ibland verkar mångfald bara handla om vårt ursprung, ibland handlar det om bilogisk mångfald. Intressant och viktigt båda. Men det finns många fler områden som är mångfaldiga. Det pratas inte lika mycket om att åsiktsmångfald är något bra. Det är väl något bra att vi tycker olika. Annars skulle ju alltid mina saker vara slut i affären. Fast om alla tyckte lika skulle det kanske bara finnas en av varje sort och färre sorter.


Det finns ensak till som är bra med mångfald. Eftersom vi är olika kan vi olika saker olika bra. Därför behöver vi varandra. Även om vi är bra på mycket kan vi inte allt. Det finns alltid något som vi behöver ta hjälp av någon annan för att göra det bra. Ibland har vi svårt att be om hjälp med något. Vi vill klara allt själva. Det gör vi inte. Det är lika bra att inse. Jag är inget universalgeni. Men jag är bra ändå. Åtminstone på en del saker. Faktiskt ganska mycket.


Paulus skriver om det här med mångfald i Första korintierbrevet. Han liknar församlingen vid en kropp, där alla kroppsdelar har olika uppgifter. Ändå hör alla ihop. Så är det med oss också. Vi har olika uppgifter, men vi hör ihop. Du kan läsa om detta i kapitel 12.


Imorgon ska jag träffa mina bloggkompisar för första gången. Det ser jag fram emot.

2 kommentarer:

  1. Jag åker direkt till caféet - vi ses där vid halv tre! Ska bli kul!

    SvaraRadera
  2. Jag åker också direkt till caféet!
    Detta ska bli riktigt kul, tycker jag.
    Är på plats vid 14.30.
    Bodil

    SvaraRadera